Klassning av vision vipu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av vision vipu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Drar igång en gammal tråd igen, känndes onödigt att skapa en ny.

Jag köpte mig ett begagnat Vision Vipu #6 för 700kr på Tradera nyligen (med en billig no name aluminiumrulle). Läste runt lite och bytte till mig en Guideline Coastal i #6. Men den linan känns sjukt tung till spöt, är den felklassad eller hur är det? Så nu har jag testat beställa 2 andrasorteringslinor från dan tackel i klass 7 , en flyt och en IM. visst borde dom bli lättare iom att de följer aftm klassningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
      Drar igång en gammal tråd igen, känndes onödigt att skapa en ny.

Jag köpte mig ett begagnat Vision Vipu #6 för 700kr på Tradera nyligen (med en billig no name aluminiumrulle). Läste runt lite och bytte till mig en Guideline Coastal i #6. Men den linan känns sjukt tung till spöt, är den felklassad eller hur är det? Så nu har jag testat beställa 2 andrasorteringslinor från dan tackel i klass 7 , en flyt och en IM. visst borde dom bli lättare iom att de följer aftm klassningen?
      Yes. GL Coastal är tunga för sin klass.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Hej!

Det förstår jag att en Coastal #6 känns bly tung. Det är nämligen så att Vipu spöna är bra klassade efter det gamla AFTM systemet. Din #6 Coastal, väger minst. 3 gram för mycket. = 15 gram.

Du ska ha en lina som väger 10.5 - 11 gram. Kan funka upp till 20 m lin längd i alla fall med en 12 grams lina också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-12-25, 20:32.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Hej!

Det förstår jag att en Coastal #6 känns bly tung. Det är nämligen så att Vipu spöna är bra klassade efter det gamla AFTM systemet. Din #6 Coastal, väger minst. 3 gram för mycket. = 15 gram.

Du ska ha en lina som väger 10.5 - 11 gram. Kan funka upp till 20 m lin längd i alla fall med en 12 grams lina också.
          Okej, men då borde väl en Dan tackel 7:a fungera bra?

Kommentera

Jepp! En sådan 7:a ska fungera.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            150 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X