öringflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

öringflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Absolut är longbellys ett bra alternativ för den som vill ha i stort sett allt det godaste från 2 världar. Det håller jag med om.

Och så är ju valet av lin typ liksom valet av spö aktion en högst personlig sak. Det gäller ju att klura ut vilken kombination man trivs allra bäst med?
    Som ni säger ovan så följer människan modets nycker, stressigt samhälle ger nog ofta stress även i vår fritid och våra sysslesättningar. Till exempel flugfiske förstås.
    Själv tycker jag att det finns optimala kastkombinationer. För min del består de ofta i långa klumpar och snabba, rappa spön.
    MEN, det är något som jag inte tycker är en optimal FISKEKOMBINATION. Tvärtom tycker jag ofta att det är tvärtom, dessa kombos är ofta riktigt dåliga fiskeutrustningar. Framför allt till det lätta fisket.
    Det är ju så enormt mycket mera som avgör en bra fiskeutrustning. Presentationer (vilket går bra med kastkombos också), förmåga att göra snabba men samtidigt förlåtande mothugg (där sliter man tafsar på löpande band med kastkombos tycker jag) och inte minst drillningen av fisk!
    Jag upplever ett lugnt och fint fiskespö som det optimala för att drilla fisk med. Ett spett till spö är ofta rena katastrofen som ger otrevliga drillar med panikrusande fisk.

Men allt det där verkar så många glömma bort eftersom man tror att det är lång lina i luften och långa kast som avgör fiskelyckan.

Jag kan ge ett exempel: jag har ett gammalt Sage XP 10 fot klass 5. Med dagens mått ett mycket lugnt och behärskat spö. För länge sedan så råkade jag bryta toppen på det, inte mycket 5-6 cm. Jag bara drog dit en ny toppögla och fortsatte använda spöt. Direkt började jag slita mer tafs i mothugget och drillningen! Tidigare klockrena 0,10-0,12 funkade inte längre, spöt var för spettigt helt enkelt och jag fick gå upp på 0,14-15 för att klara mothuggen.
    Det handlade inte bara om vanan för jag fiskade med denna topp under 5 år till men tafsgränsen var densamma. Så lite kan det skilja alltså och jag fick definitivt inte fler fiskar på land när spöt blev (marginellt) styvare. Tvärtom.
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Jocken: Blev till slut en Loop Evotec 85, hittade en på Rea i stan, 600:- å 30% rea på den... ska nog bli bra!

Kommentera

Jodå, den är helt o.k. Juste pris på den dessutom.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
        29 svar
        3 262 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg s1lvertungas  
        Arbetar...
        X