hej alla, jag skulle villa ha hjälp med havsöringsfisket ,vilken fluga hur man fiskar den eller andra tips runt ämnet. har fiskat ett tag utan resultat...har mest fiskat efter harr och öring i strömande vatten innan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
tips till havsöringsfisket
Collapse
X
-
Kraftig pålandsvind uddar med strömt utanför steniga stränder lagom långgrunt vattnet ska stänka grisväder regn mörkt på himlen (i de flesta fall) finns alltid undantag men jag är säker på att dessa förhållanden ger bäst vid landfiske på Ostkusten.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Hej vongole!
Flugval och metod/teknik vid havsöringfiske bestäms av
1) årstid.
2) vattentemp.
3) väder.
4) Månens fas.
Men den största fråga är vilket fiske syftar du på: kust/havsfiske eller älvfiske?
Få höra, vad var det du tänkte på (ost- eller västkusten).
För mer omfattande/generell information föreslår jag att du köper någon bok i ämnet "havsöringfiske", skrivan av någon som har erfarenhet av havsöringfiske på samma områden rent geografiskt som där du planlägger att fiska
MVHMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodströmFlugval och metod/teknik vid havsöringfiske bestäms av
1) årstid.
2) vattentemp.
3) väder.
4) Månens fas.
Men den största fråga är vilket fiske syftar du på: kust/havsfiske eller älvfiske?
Få höra, vad var det du tänkte på (ost- eller västkusten).
För mer omfattande/generell information föreslår jag att du köper någon bok i ämnet "havsöringfiske", skrivan av någon som har erfarenhet av havsöringfiske på samma områden rent geografiskt som där du planlägger att fiska
MVH
Hej Flodström.
På vilket sätt påverkar månfasen havsöringsfisket rent generellt?
Kommentera
-
Hej prylis
De flesta vattenlevande djur och fiskar har någon form av ät- och viloperioder. Det kan se ut som att många av våra fiskarter styrs/påverkas? av sol- och månfaserna på något sätt (väldigt omfattande empirisk forskning finns per idag tillgänglig)På vilket sätt påverkar månfasen havsöringsfisket rent generellt?
Norske Villmarksliv´s huggtabell för lax och havsöring är klassisk och bygger på just det här resonemanget.
För min egen del (tillsammans med några av mina fiskekamrater) så har vi den mångåriga erfarenheten av kanon-fisken under "växande måne" d.v.s. i perioden från nymåne till fullmåne (ca 12-14 dagars perioder)
Absolut dåligast har det varit andra tider, eg. under "minskande måne"
Andra som har mångårig erfarenhet av det här? (klart det, ingen regel utan ubdantag men här menar jag självklart i längden).
MVHMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Tack. Då vet jag när man ska förlägga fiskeresorna då..Ursprungligen postat av FlodströmDe flesta vattenlevande djur och fiskar har någon form av ät- och viloperioder. Det kan se ut som att många av våra fiskarter styrs/påverkas? av sol- och månfaserna på något sätt (väldigt omfattande empirisk forskning finns per idag tillgänglig)
Norske Villmarksliv´s huggtabell för lax och havsöring är klassisk och bygger på just det här resonemanget.
För min egen del (tillsammans med några av mina fiskekamrater) så har vi den mångåriga erfarenheten av kanon-fisken under "växande måne" d.v.s. i perioden från nymåne till fullmåne (ca 12-14 dagars perioder)
Absolut dåligast har det varit andra tider, eg. under "minskande måne"
Andra som har mångårig erfarenhet av det här? (klart det, ingen regel utan ubdantag men här menar jag självklart i längden).
MVH
Kommentera
-
Jag fiskade nyligen ihop med en rutinerade gäddfiskare som fått närmare 100 10+are, han var helt övertygad om att bästa fisket var 1 vecka efter fullmåne. Dagarna kring fullmåne var sämst. Sen vet jag inte om gäddorna resonerar annorlunda än öringar eller om det bara är tillfälligheter.
Kommentera
-
KG? Var det samme rutinerade gäddfiskare som tipsade om hotspots inför gädd KM?
Ursprungligen postat av KG?Jag fiskade nyligen ihop med en rutinerade gäddfiskare som fått närmare 100 10+are, han var helt övertygad om att bästa fisket var 1 vecka efter fullmåne. Dagarna kring fullmåne var sämst. Sen vet jag inte om gäddorna resonerar annorlunda än öringar eller om det bara är tillfälligheter.
Kommentera
-
hej har varit och fiskat, fick inte så många svar i början så jag glömde och kolla.
för att svara på flodstöms frågor så är det stockholms skärgård på höst, vinter och vår, men även runt fjällbacka på vår 1 april och fram till sista aug.
undrar om flug val, färg, fiske teknik.
har fiskat fluga hela dagen och när man byter till spin den sista halv timmen då smäller det...har kört med räka och svart, gul, orange, zonker samt vissa fiskyngel imitationer utan resultat.
fiskar med flytring för det mesta.
mvh
Kommentera
Kommentera