Jag ska snart köpa ett bäcksländan XPC klass 5/6 tredelat 9 fot spö. Framför allt för att fiska regnbåge och öring. men jag undrar om sådana spön går att fiska med (någorlunda väl) i åar och vattendrag efter grov aborre?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bäcksländan XPC
Collapse
X
-
Ett 5/6 lär passa fint för abborre, regnbåge och öring. Skillnaderna klasserna emellan är att en högre klass är gröve, styvare, och tyngre. En lägre klass är lättare och mindre styvt. Alltså, ju högre klass, desto mer lyktstolpe, ju lägre klass, desto mer grässtrå.
Ett lättare spö kan vara roligt på små fiskar, eftersom att det ger efter mer när en fisk strider, mer känsla. Men om det t.ex. börjar blåsa lite blir det jobbigt att kasta med. Ett spö runt klass 5/6 är väldigt allround, kör på det.
Kommentera
-
Till regnbåge fungerar det mesta. Vilken streamer som helst (gärna marabou), kanske någon nymf (haröra, montana). Torrt: natt- och dagsländeimitationer, knott, kläckare, kanske någon geting på höstkanten.
Abborren är inte kinkig, det mesta i rätt storlek lär fungera. Streamers och nymfer.
Till öringen, torrt: Europa 12, Streaking caddis, Elk hair caddis, Goddard sedge, Klinkhammer, Superpuppa, o.s.v. o.s.v. Någon knottimitation kanske. Vått: Haröra (gärna guldskalle), kanske Red tag. För de riktigt stora brukar även någon streamer vara bra.
Om jag ska välja fem flugor åt dig blir det Wolly Bugger, Montana, Haröra, Europa-12 och Klinkhammer, varav alla är för regnbåge, de två första för abborre och de tre sista för öring.
Senast ändrad av salachtin; 2007-07-08, 23:18.
Kommentera
-
För
De fiskar du vill åt kan du använda flytlina, men köp en sjunktafs för att kunna komma ner lite mer när du fiskar streamers och nymf. För abborre skulle jag köra med woolybugger eller liknande fiskimmitationer med sjunktafs, men även popperflugor och då utan sjunktafs. Klart ett av de roligare fiskena efter abborre nu på sommaren!
SkitfiskePike on The fly!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 269 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av s1lvertungas
2026-07-08, 09:41
|

Det var fanimej en riktig beskrivning! tackar!
Kommentera