Bäcksländan XPC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäcksländan XPC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Wolly buggern, Montanan och Harörat är våtflugor (Wolly buggern klassas som streamer, Montanan och Harörat klassas som nymfer. Skillnaden är väl ungefär att streamers inte imiterar något särskilt, medan nymferna imiterar undervattensinsekter av något slag. Kanske främsta skillnaden är att streamers ofta är stora och färgglada, medan nymfer är små och mer "naturliga"). E-12 och Klinkhammer är torrflugor (Europa-12 är en klassisk nattsländeimitation, som alltså imiterar en nattslända som ligger och guppar på ytan. Klinkhammer är en "kläckare", det betyder att den imiterar en slända (eller något annat kryp) som håller på att kläckas. Den flyter med hälften av kroppen under ytan och hälften över.)
    Flytlina fungerar till alla flugorna. Om du vill komma lite djupare (kan vara bra om regnbågen står djupt på sommaren och inte tar flugor på ytan, eller om du fiskar abborre över djupt vatten) kan du ju använda en sjunklina till någon av våtflugorna, men det är väl inget måste.
    Senast ändrad av salachtin; 2007-07-09, 15:21.

Kommentera

men om jag ska använda både sjunk o flytlina, till olika flugor, borde det inte vara rätt jobbigt att behöva byta lina hela tiden? eller menar du att jag ska ha två rullar? Sen undrar jag vad man ska ha för tafs (polytafs/taperad tafs mm.), Och var man kan köpa dem?

Kommentera

Som nybörjare klarar du dig nog med en flytlina, sjunklinan kan komma senare.
        Som tafs kan jag föreslå att du köper två-tre färdigtaperade tafsar på runt nio fot, som har 0.20 i ändan. Sedan köper du en rulle tafsmaterial, 0.18 kanske.
        Fäst sedan den taperade tafsen i fluglinan. I ändan på tafsen gör du en liten ögla. Sedan kapar du av någon decimeter av ditt tafsmaterial på rulle, och fäster det i öglan. Detta är praktiskt, för när du börjar använda olika tjocklekar är det bara att kapa den sista ändan och byta. Eller om du fastnar med flugan i någon buske, eller under vattnet, eller får knutar på linan, blir det ofta den yttersta linbiten som skadas. Och den är ju enkel att byta ut.
        Tafsar o.s.v. borde finnas i vilken fiskebutik som helst. Om du inte har någon nära kan du beställa över internet från t.ex. www.flugor.se.

Förresten, i början kan det nog vara lite krångligt att kasta med för lång tafs. Då kan du köpa taperad tafs med kanske 0.16 i ändan istället. Den kapar du av tills du får en passade tjocklek (en tjocklek som alltså är grövre än ditt tafsmaterial), och fäster den sista linstumpen därifrån istället. Då får du en kortare tafs som är lättare att hantera.

Oj just det, det kanske du inte vet. En taperad tafs är en tafs som är tjock längst bak och smalnar av till spetsen. Tafsar är byggda så för att det blir lättare att kasta och presentera flugan.
        Senast ändrad av salachtin; 2007-07-09, 15:44.

Kommentera

Okej, men hur binder man tafsmaterialet, och vilket knut ska det vara. hur binder man allt!? (nybörjare)

Kommentera

Själv använder jag en "vanlig fiskeknut" för att binda tafsen i linan (du får alltså lägga tafsändan runt fluglinan först, och sedan börja snurra). Tafsspetsen fäster jag i öglan med samma knut. Öglan längst ut är inget komplicerat, blir lite olika varje gång.

Jag illustrerar:

Tvinna linan kanske fem gånger runt sig själv när du gör knuten med tunn lina, med tjockare lina två-tre varv.
            Senast ändrad av salachtin; 2007-07-09, 21:19.

Kommentera

ok, men finns det ingen ögla i slutet av fluglinan? får man runt slutet av linan precis som på en metkrok utan ögla? Det borde väl finnas en ögla på fluglinan, annars kan det bli komplicerat ju.

Kommentera

Vissa linor har öglor, andra inte. De som inte har öglor har ingen form av förtjockning, men det gör inget. Tafsen halkar inte av.

Kommentera

men har dem med öglor nackdelar? Jag bara känner mig trygg med öglor. Men den bilden du förstorade är det tafsmaterialet på slutet eller det långa?

Kommentera

Bör inte ha några större nackdelar.
                    På bilden är det otaperade tafsmaterialet i spetsen.

Kommentera

okej, där ser man

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                      29 svar
                      3 292 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg s1lvertungas  
                      Arbetar...
                      X