Flugfiske med haspelspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske med haspelspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske med haspelspö?

Hej! Jag har börjat binda egna flugor och så, fast jag har inget flugspö. Hade tänkt att skaffa ett men fisk sen höra att man kan fiska med flugor med ett haspelspö! Problemet är att jag inte vet hur man fiskar så! Beskrivning skulle vara schysst! Gära några snygga bilder ni har gjort i Paint eller något så att man kan få en uppfattning om hur det ska se ut! Tack i förhand!

Det går inte flugfiska med haspelspö. Vad du fått höra är toligtvis spinnfluga. Vilket innebär att man kastar ut flugan med kastdobb, sänke eller liknande.

Kommentera

Hehe riktigt stora flugor med mycket hår borde bli så tunga att det funkade men är nog bara till broblem...

Kommentera

ta en kastkula/flöte (helst genomskinligt) och fäst en relativt lång lina efter. På den linan kan du köra 1 eller fler flugor. Tänk efter här lite så du inte kör en torrfluga bak och en nertyngd guldskalle längst fram. Försök hålla dig till liknande flytegenskaper hos flugorna.

Slunga ut och veva in sakta.

Kommentera

det går alldeles utmärkt att köra med slow sinking bombarda kastflöten
          Titta gärna in på min fiskeblogg
          www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Jag flugfiskade lite med haspelspö när jag var liten. Hade ett flöte längst ut, modell större, sen en liten fluga någon meter från flötet.. lyckades få någon fisk har jag för mig.

Kommentera

Har bestämt mig för att köpa ett flugfiskespö! Några tips på några bra märken som är hyffsat billiga?

Kommentera

Japp du SKA köpa ett flugspö köp ett vision attak!
                Eller rota i din farfars källare :P

Kommentera

Jag skulle rekomendera Vision GT-4 men om du vill ha ett billigare alternativ så köp ett Stealfin.
                  Bonka båge
                  Fin matbit

Kommentera

Jag har flugfiskat sen jag var 13 och har aldrig ägt ett annat märke än strömsländan, vilket jag är otroligt nöjd med. Givetvis skulle jag vilja ha ett bättre men tyngden av mitt fiske riktas in på spinnfiske och då blir det som det blir.

Här är bra nybörjarset: Strömsländan xp 5/6, Fjällsländan II flugrulle, Strömsländan WF fluglina och handboken Kasta med fluga. Allt för 1795:-
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X