Behöver tips om popper flugfiske efter gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips om popper flugfiske efter gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips om popper flugfiske efter gädda.

Tjena! Tänkte börja fiska gädda med popper på flugspö och undrar um det är nån här som har erfarenheter som han/hon vill dela med sig av Vilka poppers är bra? Vilken tafs ska man använda? vilket väder funkar det bäst med? Vilket vatten ska det vara? o.s.v. Hade också varit bra med tips med flugfiske efter gädda med "gäddflugor" (eller vad man ska säga?)
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Ang poppers. Kör inte med för tung tafs. Får bara poppern och sjunka ner under ytan. Kör med något lätt material, tex knytbart tafsmaterial.. Se till att ha iaf 20-30cm lång tafs, gäddan slukar gärna hela betet.

ang vanliga gäddflugor. Jag kör mycket med flash flugor. Färgerna som brukar gå hem är grön, gul och silver.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

ok! tack för svaret då blir det att inhandla nya flugor och tafsar till våren.. när är det bäst att fiska gädda med fluga innan snön kommer eller när isen just har gått?

Kommentera

Är det Östersjön du ska fiska i så bör du kunna hitta gäddor på grunt vatten i inneskärgården innan det blir för kallt. Jag tycker det känns hetast att fiska i klart och djupare vatten med blåstång, stenar och riktig sand men jag undrar om inte de vassbeklädda vikarna allra längst in på land där det kan vara dyig och igenväxt botten bör vara ett säkert kort några veckor framöver. Har man dessutom båt så är det enkelt att fiska av en hel vass med fluga medan spinnfiskarna kanske skyr ställen där man måste rensa kroken från sjögräs i varje kast.
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

ok tack för tipsen.. nej jag fiskar norr om kiruna.. ang. tung tafs kan man använda den gäddtafsen som finns att köpa på flugor.se?

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
            ok tack för tipsen.. nej jag fiskar norr om kiruna.. ang. tung tafs kan man använda den gäddtafsen som finns att köpa på flugor.se?
            Aldrig hört talas om flugor.se eller den tafsen men är inte en hundring ganska dyrt för 5 meter tafs? Prologic har en del mjuka tafsmaterial, och en 7metersspole jag har går att knyta öglor på. De borde ha spolar med ännu mjukare material tycker man så du kan knyta fast flugan med. Jämför dessutom med Frog Hair (fluocarbon) där du får mer än 20 meter mer för det priset. Nu kommer jag köra grövre frog hair till lite mindre flugor för att även kunna rikta efter HÖ, så jag ska väl inte rekommendera att köra det eftersom det inte går lämna några garantier för att det kommer hålla mot alla gäddkäftar.

Guideline Microwire tror jag ligger på 25 meter och den ligger nog på max en hundring. Aldrig testat men ska vara knytbart.
            [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

vart finns prologic linan att köpa på internet (har ingen flugfiske-butik nära mig)? vilken spö-klass ska man använda?

Kommentera

har ett klass 5-6 spö från LOOP.. tänkte att det borde väl funka för gäddorna är ju inte tunga så där omkring 5-6 kilo bara

Kommentera

www.ymsfiske.com har flugpoppers, jag gjorde lite försök med knytbar tafs och dessa poppers förra året.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vilken årstid är det bäst att fiska med popper?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X