Wobbler eller fluga??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wobbler eller fluga???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wobbler eller fluga???

Valet å kvalet.
    Kænner att jag e på gång å sluta med f'eta drag å stora wobblers men har inte besæmt mig ænnu.
    Har jag nån chans på abborre, gædda och kanske gøs.ændå?
    Min sjø har många grunda vikar.
    Størsta djup 15m.
    I såfall , vad mumsar abbbissen då?

Klart Du har chans på abborre och gädda med fluga om Du håller Dig på rimliga djup, grunda vikar och branterna utanför dessa på våren efter förleksgädda samt runt vegitationsområden och branter på hösten är giftigt och jädrigt skojigt med fluga.
    Stora enkla streamers gärna 15-30cm stora med mycket pulserande hår är kalas, färger är samma som för wobbler, vill Du ner på djupet är ju sjunklina bra att ha, själv kör jag med flytlina och sjunktafs det täcker de flesta behov.
    Glöm för allt i världen inte popperfiske på våren och sena sommarkvällar det är action på hög nivå när en stor gädda kommer upp bakom poppern helt synlig och följer efter innan den slår till, adrenalinkick utlovas

Abborre söker Du på samma ställen som vanligt och streamers eller poppers funkar fint men i lite mindre varianter då helt logiskt, kombinera linor och tafsar så Du når rätt djup, skulle dock inte rekomendera samma utrustning för båda fiskena då gäddflugorna kräver klart stadigare grejor som gör borrefisket lite tråkigt.

För borre ett AFTM 5 9" för gädda ett AFTM 8-9 9-10" om Du fiskar i bräckt vatten så välj rullar i kompositmaterial som inte rostar plus att de är lätta och smidiga samt inte så dyra.
    Ståltafs är ett måste för gädda gärna lång 30-50cm inget beteslås utan kör med öglesystem för fästandet av flugan.

Så bara ut ochsvinga spöt och fluga på

Kommentera

Skulle nästan säga att fluga är effektivare än en vanlig vobbler. Iallafall om gäddorna står på runt 3m. Du kommer igenom sjögräs och allt annat bråte utan att fastna.

För och inte tala om i tex december när gäddorna är stora, men sega. Då brukar ju ett sakta fiske vara effektivt, med fluga kan du fiska extremt llllllllllllllllllllllllllååååååååååååååååååångsam t.

Mvh
      http://www.silverbums.com

Kommentera

Tackar Rospigg och Karki för tipsen.
        Nu lägger jag Salt å Bomber på hyllan och satsar på glädje å teknik istället.
        Jag är övertygad.
        Nu, jääävlar!!!

Kommentera

Skippa håret till gäddflugorna, blir svintungt. Bind istället med flash eller andra syntetmaterial som inte suger vatten. Binder man rätt behövs det inte mycket för att ge en stor silhuett Glöm ej att tappera ordenligt
          Senast ändrad av Niklar; 2008-10-23, 22:09.

Kommentera

Aldrig fått någon stor abborre på fluga men med tanke på att jigg är effektivt så bör det funka minst lika bra att köra på en lite större fluga som du knyter med rapalaknut. Då rör den sig även som en jigg upp och ned.

På abborre, mört, sarv, löja etc kör jag oftast montana både bundet som nymf och streamer. Lustiga är att jag har fått en del större sarvar på större streamers men aldrig abborre. De har tagit mindre.
            [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Oj, va med svar. Jag e ju rookie,,, Gick en flugfiskekurs för 2 år sen å då sa
              instruktören att 90% av all fisk fångas innom 10 meter.
              Jag kastar 7!!!
              Hallo!,,, Ge mig hopp!
              Träningen håller jag på med men 30 cm flash e ju lite jobbigt,,,
              Funkar bra att kasta med 6-7 cm smala öringsflugor, (nåt grått),,,
              Har ett Vision nybörjarkit 7-9 för ca 1700 spänn.
              Vet ej mer om utrustningen förutom att kastarmen
              är kanske inte rätt konstruerad,

Kommentera

Ursprungligen postat av tjockafarbrorn Visa inlägg
                Oj, va med svar. Jag e ju rookie,,, Gick en flugfiskekurs för 2 år sen å då sa
                instruktören att 90% av all fisk fångas innom 10 meter.
                Jag kastar 7!!!
                Hallo!,,, Ge mig hopp!
                Träningen håller jag på med men 30 cm flash e ju lite jobbigt,,,
                Funkar bra att kasta med 6-7 cm smala öringsflugor, (nåt grått),,,
                Har ett Vision nybörjarkit 7-9 för ca 1700 spänn.
                Vet ej mer om utrustningen förutom att kastarmen
                är kanske inte rätt konstruerad,
                Du ska först och främst satsa på att klumpen, den tjocka delen av linan, är utanför spötoppen innan du släpper iväg linan för att landa på vattnet. Det där med en allmän 10-metersregel tror jag inte på eftersom det beror helt på vart du fiskar.
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Satsa på en bra lina med schysst klump. Finns färdiga gäddlinor som bara är att sätta på rullen. Med schysst klump kastar du runt 20m i rätt förhållanden.

Ska du fiska gädda och gös skulle jag satsa på flugor mellan 12-19cm långa.

Abborren kanske 5-10cm långa
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                  1 svar
                  333 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Okoun
                  av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  132 visningar