I går använde en av flugroddarna på Rörsjön en röd och vit Maraboustreamer. fan vet hur en sån ser ut eller hur den ska bindas. Finns det inte en rödvit sak som heter Tor och som nära på räknas som fusk på båge?
Det kan ha varit i FFA jag såg den för några år sen. De hade ofta artiklar av typen de tio bästa flugorna för sommarregnbågen, höstharren, Norgeresan osv. Sen visade man och beskrev ett hopkok av några flugbindares specialare.
Eftersom jag själv inte ägnar mig åt flugfiske har jag inte de artiklarna var men jag har för mig att det fanns en polkagris på längden som hette Tor.
De som redan nämnts montana och wooly bugger funkar ju finfint. En annan bra fluga är ju dolly parton, som också är väldigt lättbunden. Finns ju hur mycket som helst som funkar. Dog nobbler, mickey finn, zonkers m.fl
1. Linda bindtråden ner till krokböjen och stanna där. Gå över till att linda in förtyngningen. Linda_från kroköglan och ner till krokböjen och tillbaka.
2. Linda in stjärten.
3. Bind in chenellen, gå sedan fram med bindtråden och stanna några mm. från kroköglan.
4. Linda på chenellen, lås och klipp bort överflödet.
5. Bind in vingen av vita hackelfibrer.
6. Linda hacklet om du skall ha detta annars så fäster du in skägget.
Kommentera