flytring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flytring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flytring

Hur bra är en flytring här kan ni skriva allt som har men flytringar att göra vilken är bäst,vilken sitter an bäst i vilken ni rekomendera mm .jag hade tänkt köpa en men kan nt så mycket om dem

Det är bra och roligt, själv har jag en Fishcat 4 den klara av lite större vågor +man sitter hyvsatt högt

Kommentera

Hej!

Jag köpte ett Fish Cat 4 kit med ring, pump och fenor.

Kan bara rekommendera denna ring. Snabb att pumpa upp, man sitter högt i den vilket är en fördel vid flugfiske. Den är lättdriven och klarar bra med sjö.

Det enda som inte var så bra med paketet var fenorna som följde med, upplevde dom som för korta och stela samt att snörningen var krånglig. Köpte nya fenor från en dykbutik som är längre och mjukare, dessa funkar finfin och ger ett betydligt bättre driv...

Fish cat 4 är en kanonring som jag kan rekommendera alla dagar i veckan...

...D...

Kommentera

Kör med Ron Thompson.... Kanske den absolut vanligaste??
        Visst man sitter väldigt lågt i dom och det kan vara lite problem om det blåser, men jag tycker ändå att det är en fin ring med ett bra pris...
        Kolla in på Söders.. dom rear väl ut den nu har jag för mig!!
        /Fredrik

Kommentera

Jag kör med en kinetic cobra boat. Den kan jag rekomendera. Man sitter högt och bekvämt. Lätt styrd.

Det jag tycker du ska tänka på är :

Köp en flytring där man sitter hyfsat högt. Några ex är Fishcat 4, Guideline drifter, Bios Easy rider, kinetic cobra boat.

Se till så du får fenor med kardborrspännen istället för snörning. Polarns fenor med snörning ramlade av en gång, kanske han som var slarvig. Men jag tycker kardborr känns bättre. Fenorna som ingår kommer vara korta. Det kommer vara ganska tungt och paddla ibland men det är värt det. Du kan ju även byta upp dig till schyssta dykfenor som "draugen" gjorde.

Kosta på dig en schysst ring istället för någon billig rt för 799kr. Du kommer vara nöjd över att ha lagt lite mer pengar på en ring. Det lönar sig i längden och du kommer fiska betydligt mer effektivt. En schysst ring får du betala 1500kr-2500kr beroende på var du handlar.

/ karki
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag har en guidline drifter som jag e nöjd som fan med. man sitter högt o man känner sig säker i den med alla flytelement som finns i den.
            Har haft en billig model förut som man satt väligt lågt i, den sålde jag till polarn.
            Vi fixade en sitts åt honom utav tjock skumplast viket förenklade fisket för han.
            Ett säkerhets tips för fenorna är att knyta på ett tunt snöre i dom med en hake som du sedan sätter i tex vadarskornas snörning. det är inte lätt o jaga en drivande fena med bara en simfena.

Kommentera

Jag skulle också föreslå en fishcat 4

Kommentera

Jag säger också Guideline Drifter. Har en U-boat II med, men den är fan inte rolig. Jag tycker det är rätt skönt att sitta ganska högt ovanför vattnet, speciellt när man fiskar under vinterhalvåret eftersom det näsan bara är fötterna som ligger i vattnet.

Mackan

Kommentera

Kringutrustning vid köp av flytring

Vad mer än pump och fenor bör man ha vid fiske från flytring? Måste man ha vadarbyxor och, om så är fallet, vilken typ av vadarbyxor ska man ha? Tacksam för svar.

Kommentera

Vadarbyxor behöver du, iaf om du fiskar på vinter/vår/höst. Kan bli ganska kallt annars .

Är helt indivuellt vad man gillar där. Jag kör med ett par andasvadare. Finns många som kör med Neoprene också.

Skillnaden på dem är :

Neoprene: Mycket tjockare material. Materialet andas inte. Det kommer alltså bli ganska varmt med dem om du går runt med dem en sommardag. Men och andra sidan kan det vara en fördel med dem under dom kalla månaderna. Neoprene vadare sitter det oftast fast ett par gummistövlar i. Kanske inte på alla men jag har aldrig sett några med lösa skor/gummistövlar till. Kostar från 500kr till 1000kr

Andasvadare: Väldigt sköna och behagliga att ha på sig. Du kan lätt glida runt med dem en heldag utan att svettas och isolera benen. Dock kan det behövas några lager kläder under dem om du fiskar när det är kallt. Man har lösa vadarkängor på sig med andasvadare. Det brukar följa med ett par när du köper andasvadare. Dock är andasvadare lite dyrare. Kostar från 1000kr upp till 5-6 tusen. Mina kostade 2000kr. Är nog ganska standard med det priset.

Jag rekomenderar andasvadare. men båda vadarsorterna duger gott och väl till ditt syfte med flytring.
                    Senast ändrad av karki; 2009-01-18, 17:53.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar