Flugfiske - rent hopplöst, eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske - rent hopplöst, eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nej, det är inte helt hopplöst!

Min första flugfångade regnbåge, det är något helt vansinning underbart. Vilken lycka.
    Senast ändrad av FireRaptor; 2009-09-11, 22:26.

Kommentera

• Yooohooo!!!

Grattis som faan! Vikt? Fluga? Teknik? Berätta storyn! Mycket grann båge dessutom. Måste väl ha bjudit på en fin fight skulle jag tro.

Fram med champis och cigarr! Nu har du "mist oskulden"!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-12, 02:53.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Yooohooo!!!

Grattis som faan! Vikt? Fluga? Teknik? Berätta storyn! Mycket grann båge dessutom. Måste väl ha bjudit på en fin fight skulle jag tro.

Fram med champis och cigarr! Nu har du "mist oskulden"!
        Tackar, tackar.

Regnbågen högg vid drygt 18.51 igår kväll i flugfiskedelen av Sallerupsdammarna och vägde 2.56 kilo. En bastant båge som svalde en brud/rostfärgad boobie-fluga strax ovanför botten.

Med snabbsjunkande lina och en spölängds tafs lyckades jag. Det var inte mycket fluglina kvar på rullen när jag la ut ett av mitt livs bästa kast och lät allt sjunka ordentligt. Jag satt ner för att hålla låg profil och spötoppen precis vid vattenkanten. Med långsamma drag 1-2-3 (paus) 1-2 (paus) 1-2-3-4 - PANG!

Den lilla biten lina jag höll i handen bara försvann medans jag diskuterade flugval med Patric. Men ett j**la ryck reste jag mig från kanten av dammen för att snabbt försöka veva in linan och såfort bågen kände mothugget började han rusa. Det blev 2-3 riktigt rejäla rusningar under den drygt 3.5 minuter långa kampen. Jag var fruktansvärt nervös och fisken var inte riktigt klar när vi håvade honom. Han kunden gott fått rusa några varv till, men jag orkade inte vänta. Dessutom var jag för spänd för att tålomodet skulle räcka. Men vilken känsla.

Kommentera

• Kul att det gav sig!, grattis

Kommentera

• Dubbel post.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-12, 19:54.

Kommentera

• Mycket nice! 2.56 kg är ju inte en "fräkning strömming" precis.

He, he, he! Jo, När en livs första flug fisk hugger. Då har man bara 2 tankar i huvudet. 1. In med den i håven med express fart! 2. Ber till gud att den INTE SKA SLÄPPA!!!

Ska du ut i helgen igen? Antar, att du kommer att praktiskt taget bo vid vattnet säsongen ut nu då.

Hoppas att du får en på torris snart oxå. Att se hela hugg sekvensen, är något alldeles extra.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-12, 19:59.

Kommentera

• Torrfluga är nog det häftigaste utöver gäddfisket för min del
                Dock inte lyckats kroka någon ordentligt som huggt på torrfluga.

Vill ha en utrustning i den nedre klassen, den jag kör med nu är även den jag använder till gäddfisket så det blir inte det "mjuka" fisket som jag behöver till torrflugefisket.
                Provade en väns klass 5 eller 6, jäääääklar va skönt det var, ett måste till put & take och till små-ååarna tänkte jag.

Du Jock Scott verkar ha bra koll på det mesta inom flugrejer, vad ligger ett vettigt klass 5 - 6 utrustning på?
                Typ som en annan skrev i en annons, inget plastigt och inget för tungt skrammel, ska vara lätta men kraftiga saker.

Kan en ambassadeur pro max 3600 och en ambassadeur pro rocket kunna motsvara en anständig utrustning vid ett eventuellt byte anser du?

Kommentera

• Hej!

Klass 6, är väl generellt det man kallar all around klassen för Aborre, Regnbåge, Harr, Röding och Öring. Klass 5 är litet mer fin lir.

4 kit du kan kika närmare på:

Pool 12 klass 5. 9 fot 799:- hos Sportfiskarn i Strängnäs. Billigaste stället. Annars 999:-
                  Skriv: Pool 12 i söket där. Jag har det klass 6 kitet självt. Och gillar det skarpt. Rullen, är väl ingen rysare men o.k ändå. Spöt och linan bra. Tyvärr, har Sportfiskarn slut på klass 6 kitet för tillfället.

Bäcksländan XPC Klass 5/6. Bra grejor till ett vettigt pris. Klass 5/6 t.ex. Avser DT lina klass 5 (Double Taper = Linan tjockast på mitten) Och WF 6. (WF = "Weight Forward" eller "Longbelly" (Längre klump än WF) Har lin klumpen i den ena änden. Kastar längre än DT, men är litet svårare att hålla i luften för nybörjaren. DT, kan ju vändas också när den blir litet sliten i ena änden.

Denna "lin förklaring", är mer avsedd för andra som är nybörjare och som råkar läsa detta.

Capricorn.se: http://capricorn.se/default.asp?sida=content&id=132

Kolla under "REA".

7519 Flugspö Vision Intro 9 fot #5 eller #6 735 kr
                  8827 Flugrulle Ross Flystart 2 Titan 312 kr Klarar upp till WF 7 linor
                  5706 GL ENTER WF 5/6 alt 6/7 FLYT 280 kr
                  SUFIX Braided backing 100 yds (ca 92 meter) 20lb. (ca 9.5 kg) 71 kr. Billligaste backinglinan de hade. Säkert bra kvalitet ändå.

Spöt kostar straxt över 1000:- normalt. Vision är nice grejor.
                  Ross rullen kostar väl ca 200 - mer normalt. Kvalitets rulle.
                  Linan vet jag inte mycket om. Eftersom jag bad killen på Capricorn plocka ihop ett kit baserat på Vision Intro spöt. Men den duger säkert bra.

Scierra Sweep enhandsset 1490:- Scierra, är bra grejor det med. Litet snabbare, progressiv aktion på spöt.

De 2 första kiten har litet mera snabb aktion. Vision spöt, har mer åt det litet långsammare hel aktions hållet så vitt jag vet.

Kan inte hjälpa dig med priserna på beggade Ambassadeur grejor. Har inte kollat spinn bagen på åratal. Men det kan nog någon annan här hjälpa dig med. Men jag är ganska så säker attt de lätt täcker kiten ovan iaf.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-15, 22:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                  29 svar
                  3 119 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg s1lvertungas  
                  Arbetar...
                  X