Flugfiskeset :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskeset :)

Har blivit lite sugen på att börja flugfiska så tänkte fråga ´dom som vet´
    Hade tänkt rikta in mig på mest
    Aborre, Gädda
    Kanske om sjö hittas Regnbåge.
    Så hjälp mig hitta ett bra set
    Håll ner Prisklassen
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

För gädda finns bara ett set. Loop Pikebooster. Kostar 2990:- då får du allt.

Kommentera

Det blir litet svårt att kombinera gädd / abborr och ev regnbågs utrustning i samma kit.

Föreslår att du köper detta för gädda, om du inte vill investera 2500 - 3000:- nu på rot?

Duger att börja med iaf. Rulllen och linan är bra. Spöt duger. Du behöver ett spö som kan kasta stora flugor och inte vara allt för vind känsligt + ha bra ryggrad för gäddfiske. Detta kit duger till havsöring också. Sedan, om du blir riktigt biten av gädd flugfiske? Då kan du ju byta upp dig till typ Loop. Eller bygga dig ett fint gädd spö på någon topp klinga.

Sedan detta för Aborre / regnbåge:

Pool 12 setet äger jag självt, och tycker det är mycket prisvärt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-07, 22:31.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Det blir litet svårt att kombinera gädd / abborr och ev regnbågs utrustning i samma kit.

Föreslår att du köper detta för gädda, om du inte vill investera 2500 - 3000:- nu på rot?

Duger att börja med iaf. Rulllen och linan är bra. Spöt duger. Du behöver ett spö som kan kasta stora flugor och inte vara allt för vind känsligt + ha bra ryggrad för gäddfiske. Detta kit duger till havsöring också. Sedan, om du blir riktigt biten av gädd flugfiske? Då kan du ju byta upp dig till typ Loop. Eller bygga dig ett fint gädd spö på någon topp klinga.

Sedan detta för Aborre / regnbåge:

Pool 12 setet äger jag självt, och tycker det är mycket prisvärt.
        Tack för svaret vet inte riktigt vad jag ska välja men hur långt är pool 12 spöt?

Kommentera

Pool12 spöt är 9 fot. En vanlig längd på enhands flugspön numer.

Kommentera

Okej tack! glömde fråga (självklart) är det flyt- eller sjunklina?
            Jag är rätt kort 168 cm(än så känge behöver jag kortare spö?
            Hittade detta http://www.fishit.com/product_info.p...ducts_id/88223 är det bra?
            Senast ändrad av Fishermannen; 2009-09-08, 21:47.

Kommentera

Flytlina följer med Pool 12 kitet. Du kan nog vilja skaffa en sjunk lina VF 7 och en rulle som tar den och ca 50m 20 pund backing också. Sjunk linan är nästan ett måste för aborr fisket. Då har du en väldigt bra bredd på olika fisken och fiske djup, ihop med kitets flytlina.

Tyvärr hade inte Fiskaonline, som säljer pool 12 kitet några billiga men bra rullar. Men Dan Tackel som har gädd fiske kitet har denna rulle m.m.

Hi Level PL678. Ingen topp rulle men duger gott i början.

Lina: Fluglinor 2 a sort: WF7 sjunk. Den här linan, om man tittar på priset verkar jätte budget. Men jag har frågat ett par flugfiskare som använder / använt den. Och de var faktiskt positiva.

Backing: Loop Backing 50 Yards 20 pund.

Gäddsetet, kommer troligen med flytlina och sjunk tafs. Eller någon form av sinktip kanske?

Kroppslängden gör ingen större skillnad. 9 fot duger utmärkt.. Om du är kort, så har du snarare hjälp i kastet istället av att spöt är långt.

Jag kan inte säga om det där kitet du länkade till är bra eller dåligt? Men håll dig till Pool 12, eftersom det är samma pris dessutom.

Du behöver tafs material med, så du kan byta ut tafs spetsen vid behov eller bygga egna tafsar. Köp 25m spolar 0.40, 0.35, 0.30, 0.25. 020 och 0.18 så täcker du in alla slags tafsar efter Gädda, Aborre och ädelfisk.

Träna på "Kirurg knuten". Den är bra att kunna när man ska skarva ihop tafs bitar. Ha en liten nagel tång med dig när du fiskar. Den är bra att klippa tafs med. Tafsen består av 3-4 delar nylon lina i olika (avsmalnande) dimensioner.. Den tjockaste, närmast fluglinan ska var ca 50 cm lång. Själva tafsen ska nå från topp öglan till halva spö hantdtaget ungefär. Gädd tafs spets 0.30 - 0.25. Aborre och Regnbåge. 0.20 och 0.18.

Och denna för att skarva backing lina till flug lina och fluglina till tafs:

Använd skaftet av en bomulls pinne, till att lägga emellan flug lina - backing och flug lina - tafs när du knyter.

Lägg på en droppe starkt lim på knuten när du är färdig.

Ha med dig en rulle (svart) el tejp när du fiskar. Tejpa över holkarna på spöt när du har satt ihop det. Då hindrar du dem från att glida isär.

Flugor för gädda: Stora, färgglada streamers, och några som imiterar småfisk. Dvs. mörk vinge och silver kropp. I storlek: 2, 4, 6. Det finns special bundna sådana Gädd flugor om du kollar på nätet hos de sportfiske handlare som har flugfiske grejor.

Aborre: "Poppers", och Streamers i storlek 6, 8, och 10.

Flugor för Regnbågen, kan du återkomma till när det blir dags. Det är en ganska lång lista.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-09, 01:09.

Kommentera

Jag skulle föreslå att dukör med den understa knuten när du skarvar backing och fluglina. Och att du trär på en ögla i spetsen av fluglinan så kan du snabbt och lätt byta tafs. Detta kräver givetvis att du har en ögla på tafsen också och då skulle jag föreslå perfektionögla (tror den heter så)

Och denna för att skarva backing lina till flug lina och fluglina till tafs:

Använd skaftet av en bomulls pinne, till att lägga emellan flug lina - backing och flug lina - tafs när du knyter.

Lägg på en droppe starkt lim på knuten när du är färdig.
                sigpic

Kommentera

Okej! ska träna på knutarna och kolla rullen
                  Blir lite förvirrad över vad jag ska välja ett gäddspö eller aborr/regnbågsspö inte så sugen på att köpa båda blir lite dyrt

Kommentera

Tycker du ska börja med Gädd kitet då. Gäddan, är ju den roligaste "flug fisken" bland de icke ädla sorterna
                    Eller iaf, den som inte är så svår att övertala att hugga och som slåss bra.

Sedan kommer ju ganska snart julafton. Och vem vet vad du får i julklapp om du varit en snäll gosse?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-09, 20:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X