Nybörjarfråga, men ha överseende - Hur fästern ni tafs till lina?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjare - Tafs -> Lina
Collapse
X
-
Hej!
Använd "Nål knuten", både när du fäster backing till fluglinan och tafs till fluglinan.
Men använd ett bomulls pinne skaft istället för stoppnål. Mycket smidigare.
Lägg ett par droppar kontaktlim över knuten mellan lina och tafs. På det sättet, minskar du risken att tafs spetsen hänger sig över denna knut.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Man byter ju väldigt sällan den sista biten (den som är kopplad till fluglinan) Så jag limmar den.
Du kan iof. Skala ett par cm av flug linan och linda flug bind tråd eller spö silke om flugline kärnan så du får en ögla längst fram sedan ta litet epoxy lim över lindningen. Men det betyder att du får göra en ögla på tafsen med. Blir ganska klumpig övergång. Inte att rekommendra för flyt linor iaf.
Sedan, ska det finnas något slags nylon grej som ser ut som ett stort risgryn ungefär med hål för flug lina och tafs. Har själv aldrig använt dylikt dock. Du får Googla runt på on line, sportfiske butikerna.Senast ändrad av Jock Scott; 2009-10-14, 14:39.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Knutlös knut säger jag bara!
Bästa och enklaste uppfinningen som kommits på..
Köper du hos din lokala fiskebutik för 20:- typ, så slipper du göra en knut överhuvudtaget och den håller för ALLT! Det är mitt tips[FONT="Century Gothic"]En annan del av mälaren[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JensB Visa inläggJag köpte någon skum grej som man kunde sätta på fluglinan som drog åt sig när man drog i den och sen gav en ögla - men hur skulle jag fästa den öglan i tafsen?
Om du använder ovan kunt, har du sen en kirurgknut till den taperade tafsen?
Jepp! Kirurg knuten.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Precis som mina flugfiskekollegor säger, använd nålknuten. Använd skaftet från en tops som material då den är ihålig och du kan trä igenom linan enkelt och lätt.
Har du köpt en taperad tafs? Dvs, en tafs som är tjockare på den enda sidan. Om det finns en ögla i änden på fluglinan rekommenderar jag att göra en ögla i den tjockare delen på tafsen så slipper du knyta. Om inte, använd nålknuten. Något annat är nog lite för avancerat. Ge dig inte på att göra en egen ögla på fluglinan.
Som Jock Scott säger, du byter sällan hela tafsen. När du har fiskat ett tag och bytt flugor ett par gånger blir tafsen naturligtvis kortare och kortare. Då skarvar du på en ny bit lina. Lite beroende på vilken fisk du tänkte landa, men något mellan 0.17 och 0.23 blir nog bra.
För att skarva tafsmaterial på tafsen använder du enklast kirurgknuten eller alternativt blodknuten.
Lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inläggPrecis som mina flugfiskekollegor säger, använd nålknuten. Använd skaftet från en tops som material då den är ihålig och du kan trä igenom linan enkelt och lätt.
Har du köpt en taperad tafs? Dvs, en tafs som är tjockare på den enda sidan. Om det finns en ögla i änden på fluglinan rekommenderar jag att göra en ögla i den tjockare delen på tafsen så slipper du knyta. Om inte, använd nålknuten. Något annat är nog lite för avancerat. Ge dig inte på att göra en egen ögla på fluglinan.
Som Jock Scott säger, du byter sällan hela tafsen. När du har fiskat ett tag och bytt flugor ett par gånger blir tafsen naturligtvis kortare och kortare. Då skarvar du på en ny bit lina. Lite beroende på vilken fisk du tänkte landa, men något mellan 0.17 och 0.23 blir nog bra.
För att skarva tafsmaterial på tafsen använder du enklast kirurgknuten eller alternativt blodknuten.
Lycka till!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
298 visningar
0 gillar