jag fick ett pool12 sett i julklapp (vet inte vad det heter men det är klass 7 och kostade 1000kr)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
byta tafsar?
Collapse
X
-
Det är ett bra val av kit för en nybörjare. Bra spö, bra lina och o.k. rulle.
Du är säker på att det är klass 7? Trodde Pool 12 kiten bara var max upp till klass 6?
När du blivit litet varmare i kläderna som flug fiskare. Då kan ett klass 5 kit vara bra att välja.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
ska man skaffa en till spole till rullen och sätta på en sjunklina på den?
vad ska jag ha för spole och lina och backing isåfall?
jag har det här pool12 setet:
http://www.wittlock.se/utrustning/ht...bt_igang_.html
ledsen att jag frågar så mycket men jag är helt nybörjare på dettaSenast ändrad av fiskaren!; 2010-02-27, 09:06.
Kommentera
-
De är bra att fråga mycket, annars lär man kanske sig fel i början och då kan det bli jobbigt att rätta till det senarehttp://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!
Kommentera
-
Inga problem.Ursprungligen postat av fiskaren! Visa inläggledsen skrev fel det ska vara som du trodde jock skott, det är ett klass 6...
Det är bara bra att det är en 6:a. Det blir mycket roligare att drilla fisk på en 6:a än på en 7:a.....Om vi nu snackar Regnbåge och de andra, mindre ädelfiskarna.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Det är nog bra i sig att köpa färdiga tafsar och sedan byta spetsar efter hand eftersom det blir litet enklare. Men det blir fortfarande billigare att bygga hela tafsen sjävt. Och ibland kan det sluta illa om man har en färdig tafs av ett nylon fabrikat och sedan skarvar på nylon från ett annat. I värsta fall, kan den "byggda" tafs spetsen skära igenom den färdiga tafs delen. Eller försvaga just där man skarvar. Man ska hålla sig till samma fabrikat tafsen igenom.
Och vad gör man, när man är lååångt från närmsta sportfiske butik ute i bushen? Och dina 2 - 3 st färdiga tafsar råkar trassla ihop sig fullständigt efter hand i buskar, träd, pinnar etc. Då står du där med dina 2 st tafs spets, nylon rullar och kliar dig i huvudet.
Nä! Lär dig bygga hela tafsar av nylon spolar istället.
EDIT:
Längre fram, köp dig en extra spole till din rulle. Och 50 yards, 20 pund backing lina och en normal sjunk lina.
Kan rekommendera denna 2:a sorterings lina från Dan Tackel. I ditt fall en WF 7:a
Backing lina:
Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-27, 22:48.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ja, det är ju ingen större brådska om inte sjöarna du normalt fiskar i är djupa? I så fall, är en sjunk lina värdefull i början och i slutet av säsongen iaf. Är också bra om vatten tempen överstiger 15C+ För då kan fisken gå ner och ställa sig i djup hålorna och tjura där vattnet är svalare.
Kolla vad jag lade till om sjunk lina etc. i mitt förra svar.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-27, 22:50.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 186 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg