Ursprungligen postat av Muskytracker
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kustflugor
Collapse
X
-
En fluga som funkat väldigt bra är en Zonker. Bunden av kaninskinn (bruna, grå och vita varianter.
Dubbad kropp (polyflash guld/silver eller pearl och sälhår i oliv-brunt el. svart ). Lite rött hackle och kulögon ock en vinge då av kaninstrimla bundet som zonker/mathuka. Krok, lång streamer eller liknande (vass och stark).
Kasta fluga rakt ut (mot antagna ståndplatser) och fiska hem flugan i full fart.
Funkar bra här i Norge, men då jag besökte Gotland sist så hade jag 8 fisk på (och fick 3 på land) så den är lika effektiv på svensk havsöring.
Det som gör den så effektiv är antagligen det böljande kaninhåret och flashen under hemfiskningen, mycket liv i den flugan (rask-snabb hemtagning, med enstaka korta stopp ibland)
mvhMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Havsöring: Olika räkimitationer, borstmaskar, småfiskar och allt annat man kan hitta på kusten anpassa efter årstid.
Horngädda: Va fan som helst, de tar ju allt. Men prova att binda en fluga i storlek 10-12 linda bara vanlig hederlig röd chenille längs kroken, thats it- Superfluga för hornfisken!
Kommentera
-
Fiskenez:
Du skrev att man skulle anpassa flugorna efter årstiden. vad är det för flugor som gäller så här års när det börjar bli kallare i vattnet? och vilka flugor gäller framåt våren när det börjar bli varmare i vattnet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bongoloid Visa inläggFiskenez:
Du skrev att man skulle anpassa flugorna efter årstiden. vad är det för flugor som gäller så här års när det börjar bli kallare i vattnet? och vilka flugor gäller framåt våren när det börjar bli varmare i vattnet?
Det varierar lite efter var i sverige man befinner sig och hur kallt det är. Men nu skulle jag tro på räkor och småfisk, blir det riktigt kallt så gå ner till mindre flugor så som märlor. Jag bor i Skåne och är drabbad av fredningen nu på hösten, därför fiskar jag inte så mycket HÖ just nu(måste utanför fredningen). Men tidigt på året är det just märlor som ger bra med fisk. Vad jag gör är att jag har imitationer till alla bytesdjur som finns på min kuststräcka. När jag sedan vadar ut så kollar jag omkring i vattnet efter vad som finns just nu, vänder på stenar mm. Ofta är det en art som dominerar för tillfället och det är den du ska imitera.
Fisk är svårt att se när man vadar (förutom spigg och smörbult) men funkar inget av det du ser så kör fiskimitation. Jagar öringen fisk aktivt kan man inte helt sällan se småfisken fly och då vet man
Hoppas det hjälpte lite iaf, skit fiske!
Kommentera
-
Här på ostkusten så är det mestadels småfisk som öringen brukar kalasa på, finns inte så mycket räkor här. Men när isen har släppt så kan man se små kräftdjur, suggor mm i vattnet, oftast efter en blåsig natt. Men satsa på att imitera spigg, tobis och kanske strömming, Tobis och strömmingen brukar komma först till våren så satsa mycket på spigg. Fånga en spigg i håven och se hur den ser ut i ditt vatten, det kan vara små skillnader men kul att veta om man binder sina flugor själv.
Kommentera
-
Tack för hjälpen!
Jag har inte så stor koll på hur en spigg ser ut så ge gärna tips om flugor som efterliknar en spigg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bongoloid Visa inläggTack för hjälpen!
Jag har inte så stor koll på hur en spigg ser ut så ge gärna tips om flugor som efterliknar en spigg.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Det finns en hel del mönster som kan likna en spigg, dock är inte alla dessa flugor lika knubbiga som spiggen men jag tror inte att det spelar någon större roll. Det jag tror ger fisk är flugans färg, form samt rörelse. Så har du några av dessa ingredienser så klarar du dig fint, har du alla 3 så är det bästa tänkbara. Men några flugor som passar.
Zonker, Dansken/STF fisken, Bollen, nynäs, magnus, wolly bugger mm.
Finns hur många mönster som helst men det var dessa jag kom på för tillfället.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
347 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg