Egentillverkade rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egentillverkade rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Dr. Rob
    Rob Made This too.
    måste bara fråga, -vad är det du håller i på bilden? ser ut som en sjukt stor havsfiskerulle för vithaj eller späckhuggare.

achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Det är en modell av prototypen till Everol 18/0, som utvecklades för tunagubbarna i huvudsakligen nordöstra USA. Några i Hawaii ville ha också.

Hittills har Everol's 14/0 varit den största serietillverkade rullen som finns. Betydligt större än en Penn 130:a, men för vissa applikationer ändå inte tillräckligt. Så efter påtryckningar har vi nu gjort 18/0 :an, vilken rymmer ungefär 1000m x 1.5mm lina och ger väl en hundra punds dragkraft i bromsen. Lite mindre kanske.

(Säg inget, men jag har lite funderingar på att veva ihop en 20/0!!)

Späckhuggare? Jomen visst... det väl bara att agna upp med en skaplig valross... Förresten var det någon som postade en film om späckhuggarfiske från isen i vintras.

Vithaj? Nix du... inte så populärt längre sedan den blivit fredad i många områden. Dessutom lär Donnie Vadhannuhette's vithaj på dryga 3400 pund vara ett svårslaget rekord.

Skämt åsido, betänk att nordamerikas kustindianstammar brukade fiska gråval med handredskap, från roddbåtar. Där har man en bedrift som får alla storfiskare att blekna vid jämförelse.

Doc

Kommentera

skulle vara sjukt kul att ur fiskelåddan dra upp en sådan multirulle (aluminiumrullen) du "svarvat ihop". snacka om tefatsögon på fiskeboysen. hur har det gått att fiska med rullen ifråga? det är synd att riktigt handarbete (?) blir så dyrt! annars skulle jag med glädje beställa en riktigt cool designerrulle av dig. rullen är bland det snyggaste jag sett, så du har ju uppenbarligen känsla för stil (om det nu förhåller sig så att jag har bra smak!).
        achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Dr Rob!!!
          Originally posted by ALQ
          skulle vara sjukt kul att ur fiskelåddan dra upp en sådan multirulle (aluminiumrullen) du "svarvat ihop". snacka om tefatsögon på fiskeboysen. hur har det gått att fiska med rullen ifråga? det är synd att riktigt handarbete (?) blir så dyrt! annars skulle jag med glädje beställa en riktigt cool designerrulle av dig. rullen är bland det snyggaste jag sett, så du har ju uppenbarligen känsla för stil (om det nu förhåller sig så att jag har bra smak!).
          achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Jag är helt insnöad på ABU Syncro broms. Oerhört lättmanövererad och man har total kontroll över handlingen. I varje fall nästan för den har ett litet aber och det är att man vid vissa vevpositioner kan råka släppa efter på bromsstyrkan i samband med ett hugg eller att man sätter in mothugget.
            Ett IAR lager som inte håller emot bakåt för mer än en viss kraft men sedan låter veven passera förbi spärren vore perfekt. Det skulle inte helt eliminera möjligheten att veva bakåt men förhindra en hel del av riskerna för att man tillfälligt reducerar bromsen när den som bäst behövs.
            IAR i sin nuvarande form är jag däremot inte nöjd med. Den är lika smart och flexibel som en marmorbyst.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hej alla glada flugviftare. Jag kan bara nämna att jag är en av de som gjorde flugrullen FLYROPA. Vill också tala om att vi faktiskt har tillverkat rullen och visade upp den när vi tog examen. Alla funktioner fungerade. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av schager
                Rullen är gjord i aluminium 7075(alumec) jag har använt CNC styrd svarv och fräs, trådgnist och sänkgnist.
                Jag skulle bra gärna vilja ha tag på någon som kan anodisera rullarna.
                7075 är en fantastisk legering mekaniskt och hållfasthetsmässigt, men den mår inte bra av vatten om den inte ytbehandlas.
                Ytbehandlingen av den är också en utmaning där vanliga ytbehandlare typiskt biter i gräset. För tunnt skyddsskikt (som inte gör så mycket nytta) eller ful och missfärgad yta är de typiska felstegen. Även om man träffar på ett proffs måste man alltid vara beredd på att den blir lite flammig, sån är legeringen.
                Preparering i form av polering av alla ytor är nödvändigt, men det är även en mycket noggrann avfettning. Och 7075 är kinkigare än vanlig automatkvalitet.

Ring några olika ytbehandlare och fråga dem om "saltvattens-eloxering på 7075", och får Du inga raka svar så gå vidare. Den är en fin rulle du byggt så låt ingen förstöra den.
                www.utreel.com

Kommentera

UT när tar du steget fullt ut och bygger en helt egen rulle? Pratar vi 5- eller 6-siffrigt för en sån....
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av schager
                    Rullen är gjord i aluminium 7075(alumec) jag har använt CNC styrd svarv och fräs, trådgnist och sänkgnist.
                    Jag skulle bra gärna vilja ha tag på någon som kan anodisera rullarna.

Hatten av, kanonfina grejer Schager!

har gjort massor med anodiseringsförsök här hemma i Sverige (mestadels med alu 4212 -detaljer). Ingen idé att ens fösöka... tro mig... Svensk anodisering är skräp (bl a. tunn och blaskig), i alla fall när anodiseringen även skall se fin ut för ögat. Vill du ha riktigt fin lyster på grejerna så är det tyvärr utomlands som gäller (med stor ironi brukade en kollega skojja om att svensk ytbehandling var död varje gång han såg Svensk anno).

Utomlands går det även att få till fina färgtoningar och blanda flera färger på samma detalj. Ett lite udda tips... kolla efter din lokala paintball-butik och fråga om flerfärgsanodisering (s.k. "splash-anodisering" på deras språk), den "branschen" har tagit anodiseringskonsten till sin yttersta spets, så de kan säkert ge dig bra råd
                    www.mag.nu

Kommentera

Har faktiskt anodiserat i malmö hos ytbehandlarna det blev ganska bra tycker jag.Nu är det ju så att det inte är 7075 som jag sagt utan en högre kvalitet (Alumec) enligt Uddeholm som tillverkar materialet, visste inte attt det var skillnad. Den ska vara ännu svårare att få riktigt bra. Det är stenhård polering som gäller. Vilket jag var lite för lat för att göra på rullarna, men jag har gjort ett rullfäste som blev riktigt fint.

Om någon är intresserad kan jag slänga ut lite bilder

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      135 visningar