Behöver tips om laxfiske i söder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips om laxfiske i söder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips om laxfiske i söder

Hej planerat inför lite semester i början/mitten av juni. Bor i Lund så man har en bit till alla intressanta laxvatten. Har varit i Mörrum ett par gånger och funderar på det, men med 450kr/dag så har jag kikat lite på Lagan som verkar trevligt att fiska i. Någon som kan berätta lite om Lagan eller annan plats för fluga.

Är villig att köra en 50 mil ifall det behövs.

Lagan är helt ok att ha som närvatten. Vid rätt vatten tas en hel del lax på flugspö även om den vid en första anblick ser mer lämpad ut för spinnfiske.
    Finns flera ställen som funkar alldeles utmärkt med flugspö.
    www.laxfiske.org har de kunnigaste längs ån lagt ut en liten guide för flugfiske med platser lämpliga och hur de skall fiskas! Ös på!

Kommentera

Tjena!

Jag skulle sticka till Lagan om jag vore dig. Mörrum, är för mycket "armbågs lucka" nere vid å kanten tycker jag.

Här är litet info om Lagans Lax fiske:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Lol Skalle, hann före!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Lol Skalle, hann före!
          Sånt som händer . De bilder jag finner på Lagan sträckorna ser bredda ut. Hur mkt påverkar vattenkraftverket möjligheten att vada och typ av lina. Mörrum brukar vara mkt lugnare under juni men i år har Laxen varit sen så det kommer nog vara mkt folk ändå. Åh andra sidan hade jag tänkt att fiska på en vardag så det bör förhoppningsvis vara mindre folk.
          Någon som kan vissa runt lite i Lagan?

Kommentera

Tror du ska kolla med Lax fiske knuttarna på Edge. Mycket större chans till snabb och vidlyftig info där tror jag.

Kommentera

Var noga med att kolla vattenflödet innan du beger dig.

Här kollar du det..

Jag ringde t.o.m. innan för att vara säker..
              Ändå var det dåligt pådrag..
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
                Var noga med att kolla vattenflödet innan du beger dig.

Här kollar du det..

Jag ringde t.o.m. innan för att vara säker..
                Ändå var det dåligt pådrag..
                Hur mkt eller lite vatten vill man att det ska vara? Kan bli svårt att planera några dagars fiske då om vattenföringen är 0m3/s. Förstår jag det rätt när det gäller klockslag? Att man släpper på vatten från kl 8:00 till 22:00 130m3/s. I Mörrum går det inte att fiska i så mkt vatten var går gränserna för flyt och olika typer av sjunklina?
                Senast ändrad av Banzai; 2010-05-23, 23:36.

Kommentera

Lagan är en stor å för att vara där nere. 130 kbm bör fortfarande funka med flugspö och en bit till med.
                  Nånstans från 70kbm bör det väl funka utmärkt med flugspö har jag för mig (var några år sedan jag fiskade där nu). Det är ofta djupt ganska snabbt och ler och sandbotten. Det är alltså på många platser ingen god idé att vada. Svinaholmen och Jisses pool bör dock fiskas vadande och vissa andra platser här och där men då rör det sig oftast bara om nåt steg ut i ån för att kunna få till kasten ordentligt. Rätt och fel vid sjunk och flytlinor finns det nog lika många uppfattingar om som fiskare, att prova sig fram och ibland göra tvärtom mot vad som verkar rätt är bra. Den stora nackdelen med lagan som man inte kommer ifrån är ju att kraftverket ofta nolltappar och då är ju fiske meningslöst, under nederbördsrika perioder funkar det dock bra. Annars kör de väl oftast vatten skapligt under "kontors och industritid om dagarna".

Kommentera

Funderar även på att åka iväg en bit men kom med fler förslag gott folk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X