bäclöringsflugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bäclöringsflugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Knyt dina egna! Dessa sjunk, intermediate och flyt tafsar, som tillverkarna och butikerna försöker sälja på en är rätt mycket bara en gimmick.

Vill du få hela eller delar av en nylon tafs att flyta? Fetta in den med litet torrfluge impregnering bara. Vill du att den ska sjunka igen? Ha med en mini flaska med ekologiskt och parfym fritt disk medel och en liten tyg lapp. Droppa i ett par droppar disk medel i lappen. Vik den dubbel om tafsen och dra den igenom disk medlet ett par gånger så sjunker den igen.

Dessutom, skulle det bli ett evigt bökande de gånger man måste byta från sjunk tafs till flyt eller vise versa. Detta bara för att gå från nymf eller streamer till torrfluga på flyt lina.

Tänk dig att hålla på att byta både fluga och tafs, med darrande händer när Öringen vakar som bäst lol.

Det kan vara nog så stressigt att bara byta fluga då!

Kan du bygga dina egna tafsar ute vid vattnet? Ja, då står du heller inte där ute i busken och ser övergiven ut när din sista, fina köpe tafs trasslat ihop sig till ett skatbo. Eller när tafs spetsen blivit för kort av idogt flug bytande.

En standard tafs, är lika lång som från spöts topp ögla till halva handtaget ungefär.

Det gör en tafs till ett 9 fots spö 8.5 fot = 2.6 m ca.

Skaffa följande 25 eller 50 meters nylon spolar (Stroft, är ett bra märke):

0.35, 0.25, 0.20, 0.18 och 0.15.

En standard tafs, bygger du enligt följande:

Ca 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och 0.18 som spets.

Kör du 0.15? Då bör du göra mellan delen något annorlunda istället. D.vs. 50 cm 0.25 + 30 cm 0.20 och sedan 0.15 spets.

Öglan på tafsens grov ände (butt) gör du med Perfection Loop knuten:

Nylonet, skarvar du ihop med Kirurg knuten:

Tänk på att fukta nylonet innan du drar åt. Annars, kan det bli försvagat av friktionen!

Köp en s.k. nagel tång av mindre modell på Apoteket. Kostar ca 25:- Mycket bra att knipsa nylon med!

Vill du sitta hemma och knåpa ihop ett antal färdiga tafsar? Köp ett tafs fodral med fickor.

Ta sedan en spetsig, "permanent" tusch penna och skriv tafs spets dimensionerna i kanterna på dessa fickor.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-17, 19:03.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Går det inte att köpa taperade tafsar och göra samma sak med diskmedlet och torrfluge impregneringen?

Kommentera

Tack Jack Scott - så här skall ett forum användas!
        Konkreta tips och ider som man garanterat har nytta av.

Mer sådant..:-)

" Öglan på tafsens grov ände (butt) gör du med Perfection Loop knuten "

Blir det inte kantigt att ha en sådan stor ögla mellan tafsen och fluglinan? Jag gör en knut där emellen och klipper av allteftersom om jag måste byta tafts. Blir lite jobbigare men känns som rätt.

Stör man inte fisken med en sådan stor ögla stripandes i vattnet?:-)
        Senast ändrad av Muikku; 2010-07-19, 08:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av sampa Visa inlägg
          Går det inte att köpa taperade tafsar och göra samma sak med diskmedlet och torrfluge impregneringen?
          Visst går det.

Men varför köpa färdiga (nylon) tafsar över huvud taget frågar jag mig bara?

En dyr historia i längden. Och som sagt med tanke på trassel risken b.la.

Speciellt, med tanke på att Bäcköring fiske till stora delar innebär att med möda försöka undvika att sätta flugor och tafs i diverse buskar och träd grenar. Att flug fiska i mindre strömmande vatten, jämfört med Put and Take fisket i dammar och sjöar efter Regnbåge, är i stort sett rent "hinder mässigt", som att jämföra att spela golf i en orörd gammel skog, med att göra det på St: Andrews golf bana ungefär.

Men då överdriver jag ju LITET förståss ehem.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-19, 09:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
            Tack Jack Scott - så här skall ett forum användas!
            Konkreta tips och ider som man garanterat har nytta av.

Mer sådant..:-)

" Öglan på tafsens grov ände (butt) gör du med Perfection Loop knuten "

Blir det inte kantigt att ha en sådan stor ögla mellan tafsen och fluglinan? Jag gör en knut där emellen och klipper av allteftersom om jag måste byta tafts. Blir lite jobbigare men känns som rätt.

Stör man inte fisken med en sådan stor ögla stripandes i vattnet?:-)
            Tack för de vänliga orden! (Lyfter på fiske hatten).

Njae, inte speciellt faktiskt. Man får ju försöka vara så snål man kan med öglan. Jag var självt länge en varm anhängare av "nål knuten" vilken jag antar är den knut du använder?

Jag tyckte då att tafsen blev mer integrerad med flug linan....Det var väl mitt huvud argument på den tiden lol.

Men jag insåg så småningom fördelen med öglan, efter att ett par gånger, tvingats att stå och fäppla med sagda nål knut efter total haveri av tafsen vid vattnet. Och naturligtvis hände detta då fisket var som hetast! Grrr! Man tjänar ju tid med öglor på tafs och flug lina. Och så slipper man ju svära lika mycket oxå.

Och öglorna, stör inte fisken på något sätt jag upptäckt iaf.

Edit.

Om du ska göra en Perfection Loop på flug linans spets?

Ta litet kemiskt ren Aceton (Inte den med olja!) Och fukta de första 3 - 4 cm av lin spetsen under några minuter. Då linans ytskikt blivit lätt att ta av. Gör då P.L. knuten av själva kärnan på linan. Lägg gärna litet mjukt kontakt lim över själva knuten på öglan och jämna ut den. Då hugger inte knuten i spö ringarna på samma vis som den obehandlade knuten kan göra.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-19, 09:42.

Kommentera

Tack för all hjälp har nu bestållt mitt första flugspö och en massa flugor. Så förhoppningsvis ska jag kunna testa det nästa vecka.

Kommentera

Grattis och välkommen i flug fiske träsket! Nu är du snart fast i ett livs långt beroende.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                29 svar
                3 288 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg s1lvertungas  
                Arbetar...
                X