Flugfiskespö tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskespö tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett i klass 4, grymt tillsammans med distance 75, ska testa det med optistream i helgen så får vi se vad det ger.

Men som sagt, alla kan inte gilla det, det beror ju lite på vad man gillar för aktion så det är väl ganska normalt att alla inte tycker lika.
    För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Originally posted by yoxler
      Jag var på loops demodag här i blekinge igår och fick testa samtliga spön i klass 5, några till men klass 5 var enda klassen som jag testade samtliga spön i.

Yellowline passade mig inte alls, jag blev mycket besviken. Gillade inget med det spöet, balansen, auktionen etc.

Blueline och jag gick bra ihop. faktum är att det var det enligt mig det goaste loopspöet. Gillade det mer framför både green och grey line.

och jag var itne så impad över deras optistream linor. visst var dom bra men 850 pix för en lina, så bra var den definitivt inte.

Det är alltså viktigt att du testar spöet så du inte köper ngt som inte passar dig. dom skiljer sig åt ganska mycket.

De va värst va du har blivit erfaren på kort tid.

Tycker man ska vara mycket försiktig när man slänger ur sig kategoriska uttalanden.

Du kan naturligtvis tycka illa om vissa spön, ok, men det innebär inte att dessa inte är de ultimata spöna för andra.

Vad gäller "linor", anser jag efter 15 års aktivt flugfiskande, med många olika linor, att det är det svåraste man kan uttala sig om.

Utan en god utvecklad kastteknik och erfarenhet av olika typer av linor för olika endamål, kan man knappast känna skillnad på vad skitlina som sitter i spöringarna.

Optistream-linan är en gudabenådad lina, tillverkad av Scientific Angler, med AST-coating, en Masterylina helt enkelt.
      Priset blir då därefter, tyvärr, men jag ska ha en i alla fall.

Kolla på Edge va de tycker om linan.
      Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Viss erfarenhet fixar man sig snabbt

vad menar du med "kategoriska uttalanden". Hela poängen med det jag skrev var att man inte ska köpa grisen i säcken, bara för att andra tycker ett spö är trevligt så kan det vara en stor besvikelse. Jag skrev vad JAG tycker, inte att att det ÄR så. Och efter att ha stått o nött med spöna ett bra tag så tycker jag att jag kan utala mig om vad JAG tycker är bäst, för MIG.

Vad jag menar är att Wario kanske borde provkasta spöet först, innan han köper det. För om han är som jag, trots alla andras rekomendationer om YL, så passar det inte honom och det är dumt och betala en massa pengar för ett spö man inte trivs med.

Det är väl 3M som tillverkar SA linorna? och då givetvis också loops linor. Jo jag vet att SA kommer med en liknande lina om ett tag, eller rättare sagt, samma lina fast i annan förpackning

Som jag skrev så tyckte jag att det var en bra lina, men jag jämförde optistreamen mot multi linan och jag tyckte not inte att priset på 300kr var motiverat. Jag tror nog man kan hitta en SA lina som är lika bra, fast billigare. Sen om optistream nu håller en otrolig kvalite kan ju bara framtiden visa.

Jo jag har läst på edge, loopis är som vanligt lyrisk

Kommentera

Originally posted by maryland

Vad gäller spömodell, helt omöjligt att rekommendera egentligen, man måste prova och jämföra spön själv, tills man får ett hum om vad för olika aktioner och slaglängder som passar ens personliga stil.

Men va säker på att den utvecklas åt något håll med tiden, det e helt säkert.
          Va väl ingen som rekommenderade Yellow Line, va jag kan se, det kom han väl på helt själv, vad jag kan förstå.

Eller du kanske känner honom utöver forumet?

Kommentera

nix han verkar ha kommit på det helt själv, måste ha tänkt på ngn tråd på edge llr ngt

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              156 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X