Flugfiskarens knutar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskarens knutar

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskarens knutar

Här är en beskrivning av de knutar du behöver kunna som flug fiskare.

Knyt på backingen till rullen först med spol axel knuten:

När du spolat på backing linan. Då fogar du ihop flug linan med backingen med hjälp av "nål knuten":

Använd ett ihåligt bommulls pinne skaft till denna knut. Då går det lättare.

På den ände av linan du ska skarva ihop backingen med, ska det finnas en liten lapp. Vad du än gör? Se till att du använder rätt ände på flug linan! Annars lär du få svåra kast problem! Detta beroende på att kast klumpen på linan hamnar fel i så fall att du knyter på flug linan bak fram. Lägg på litet vattenfast kontakt lim över knuten och jämna ut limmet. Då går knuten smidigare genom spö ringarna. Använd inte hårda lim typ epoxy eller superlim. Kanterna på dessa lim kommer att vara kniv skarpa då limmet torkar.

I andra änden på flug linan. Om där redan finns en ögla? Hoppa då över nästa sektion.

I annat fall. Lägg de första 5 - 6 cm av flug linans spets i Kemiskt ren Aceton. Inte Aceton med olja! När plast skiktet löst upp sig efter några minuter. Skala av det och gör en "Perfection Loop" på den nakna flugline kärnan. Ju mindre ögla, ju bättre. Lägg även här litet kontakt lim över öglans knut och jämna ut limmet.

Perfection Loop öglan / knuten här:

Nylon tafsens spets, för du sedan genom flug line öglan du gjorde. Och sedan igenom öglan på tafsen och dra åt. Med sådana öglor på flug lina och tafs. Kan du sedan lätt byta tafs vid behov.

Skarva ihop nylon med denna knut:

Glöm inte attt alltid fukta nylon innan du drar ihop knutar. Annars kan nylonet försvagas av friktionen!

Köp en liten nagel tång på Apoteket. Den är fin att knipsa nylon lina med. Kostar ca 25:-

Till att skarva ihop nylontafs med Gädd flug tafs vire används "Albright knuten":

Till att fästa flugan till tafsen, är Klinch knuten bra. Lätt att göra även i dåligt ljus.

Vill du ha en mer styrande knut? Då är ju Turle knuten bra:

1. För in linspetsen i krok ögat.

2. Gör en vanlig ögla.

3. Ta linspetsen och gör ett enkelt överslag i öglan.

4. Dra åt lite försiktigt så att en knut formas på öglan.

5. Placera kroken i öglan och dra åt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-22, 23:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Hej Jock och alla andra
    Hittade den här länken http://www.orvis.com/orvis_assets/files/index.html tänkte som litet komplettering.

Skitfiske

Kommentera

jag synar din orvissida och höjer med en knutsida; http://www.animatedknots.com/indexfi...matedknots.com jag har 2 repstumpar och tränar olika knopar när jag har tråkigt

Kommentera

Orvis sidan hittade jag av rent slump, sååå, jag har inget mera sidor att komma med, men jag måst medge att det är en bra sida du har hittad
        föresten vad använder man Australian Braid knuten till?

Kommentera

Australiensiskt braid kanske?

Kommentera

allt står om du går in på respektive knut =)

Uses: The Australian Braid (or Plait) is an alternative to the Bimini Twist and creates a strong loop for use as a double-line leader on the end of a fishing line which can then be used for a loop-to-loop connection.

Advantages: This braid transfers the strain gradually to the knot over a considerable length. Although it is not nearly so well known as the Bimini Twist, its supporters claim it is easier to learn and quicker to tie. It also presents the smallest diameter. As few men are used to braiding, if you are a male reader and have a daughter, try and persuade her to make the braids for you.

Breaking Strain: The Australian Braid (or Plait), like the Bimini Twist, is claimed to preserve 100% of the line's breaking strain. However, these remarkable results are obtained in the laboratory and may also be obtained under ideal conditions - cooled, wet, and without too great a shock loading. I have not found reports of careful laboratory testing for the Australian Braid - and results in use almost certainly vary. Sudden jerks generate heat due to friction and are more likely to cause failure at lower breaking strains.

Kommentera

Ja denna helgen hade jag velat att jag kunde en bättre knut än den jag gjorde då jag bomma 3 öringar och en båge men lyckades kroka en fin öring i ett put&take vatten här uppe=) blir nog ett möte med bågen någon gång under veckan med=)
              sigpic

Kommentera

Det är ett elände när knutarna går! Mycket trist det som hände dig!!! Men Öringen var ju en tröst iaf. En bra hjälp är detta lim som härdar snabbt i UV ljus. Snabbast i sol ljus om du inte har en UV lampa? Tar litet längre tid att härda i grå väder dock. Med litet sådant lim på knutarna? Och du minskar risken för "knut glid" en hel del:

Och dessutom, med sådant på tafs knutarna? Så minskar du även risken att tafs spetsen hänger sig på någon av de övre knutarna.

En tub räcker länge.

Mini UV lampa om du känner att du vill ha en? Westforkfly, är billig på den.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-11, 00:08.

Kommentera

Fast sen det e ju klart,då man fick ett par rejäla fajter innan det sa "snap" i knuten=)men öringen fick jag precis en halvtimme innan vi skulle köra hem så den blev man glad över,fick den på en geting,ja man kanske skulle prova lite snabblim på knutarna...ååh en veckas fiske hade inte suttit fel=))
                  sigpic

Kommentera

Jo, man kan ju lätt förivra sig när man drillar fisken. Man vill ju ha den i håven så fort man kan? En fel inställd slir broms kan också vara ett öde. Eller så är man bara inte med när firren gör en regäl rusning. Material fel är ytterligare ett alternativ. Nylon, åldras ju om det får exponeras av UV ljus en längre tid. Så det finns många sätt att tappa en fisk på.

Men som sagt, du åkte iaf inte hem tom hänt. Och en torr fluge fångad firre, är ju en extra krydda på det hela.

Jag har nyligen börjat med detta lim på tafs knutarna. Det har iaf. inte haft några negativa följder.
                    Men man får vara rätt noga med doseringen, så att man inte får en stor jäkla lim klump som plogar i ytan vid torr fluge fisket.

Ja, en veckas fiske i något trevligt vatten vore mumma det!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-11, 10:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    132 visningar