Flugfiskarens knutar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskarens knutar

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

E det din egna fluga??den var lite najs tyckte jag,väldigt lik en bagge....Jag har varit väldigt aktiv idag genom att fixa om i pannrummet,så där har jag min arbetsbänk numera som mitt lilla arbetsrumskrypin=)varmt o gott med gott om utrymme för flugbindningenJa jag gav mig på ett försök på en imitation av caddis=) och en streamer,kan skicka bild på dom=)
    sigpic

Kommentera

Click image for larger version

Name:	PA130023.jpg
Views:	1
Size:	124,7 KB
ID:	1761210Click image for larger version

Name:	PA130020.jpg
Size:	113,8 KB
ID:	1761211Click image for larger version

Name:	PA130021.jpg
Size:	111,2 KB
ID:	1761212 no master direkt =)
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av rocknroll Visa inlägg
        E det din egna fluga??den var lite najs tyckte jag,väldigt lik en bagge....Jag har varit väldigt aktiv idag genom att fixa om i pannrummet,så där har jag min arbetsbänk numera som mitt lilla arbetsrumskrypin=)varmt o gott med gott om utrymme för flugbindningenJa jag gav mig på ett försök på en imitation av caddis=) och en streamer,kan skicka bild på dom=)
        Tackar!

Jepp! Det är min egen fluga. Man kan göra väldigt realistiska imitationer i dag tack vare alla fina konst material som kommit in på marknaden de senste åren. Inte minst de olika foam materialen är nice. Torr flugorna, blir i det närmaste osänkbara. Och man slipper använda lika mycket torr fluge impregnering som förr.

En egen flugbindar hörna där man kan sitta och kuckelura är toppen! Innan jag skaffade en gammal sekretär från en loppis. Så fick man släpa flugbindar lådan.....I mitt fall en stor verktygs låda från Biltema, fram och tillbaka mellan köket och sov rummet.

Nu kan jag låta det mesta stå framme istället.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-13, 17:23.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av rocknroll Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]34480[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]34481[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]34482[/ATTACH] no master direkt =)
          Se där! Dina första alster. När du väl får mer och bättre material att jobba med och fått hålla på ett tag i vinter. Så ska du se att dina flugor blir riktigt fina.

Mina första flugor var minsann ingen grann syn. Men övning ger färdighet sägs det.

Kommentera

På tal om realistiska flugor?

Kommentera

[QUOTE=Jock Scott;581732]Här är en beskrivning av de knutar du behöver kunna som flug fiskare.

Knyt på backingen till rullen först med spol axel knuten:

När du spolat på backing linan. Då fogar du ihop flug linan med backingen med hjälp av "nål knuten":

Använd ett ihåligt bommulls pinne skaft till denna knut. Då går det lättare.

På den ände av linan du ska skarva ihop backingen med, ska det finnas en liten lapp. Vad du än gör? Se till att du använder rätt ände på flug linan! Annars lär du få svåra kast problem! Detta beroende på att kast klumpen på linan hamnar fel i så fall att du knyter på flug linan bak fram. Lägg på litet vattenfast kontakt lim över knuten och jämna ut limmet. Då går knuten smidigare genom spö ringarna. Använd inte hårda lim typ epoxy eller superlim. Kanterna på dessa lim kommer att vara kniv skarpa då limmet torkar.

I andra änden på flug linan. Om där redan finns en ögla? Hoppa då över nästa sektion.

I annat fall. Lägg de första 5 - 6 cm av flug linans spets i Kemiskt ren Aceton. Inte Aceton med olja! När plast skiktet löst upp sig efter några minuter. Skala av det och gör en "Perfection Loop" på den nakna flugline kärnan. Ju mindre ögla, ju bättre. Lägg även här litet kontakt lim över öglans knut och jämna ut limmet.

Perfection Loop öglan / knuten här:

QUOTE]

Hej!
              Varför ska man lägga linan i aceton? Det är bara här på forumet jag hört att ni gör så. Andra sidor som jag kollat runt på med knutar så nämner dom inget om att man ska lösa upp ytan på linan innan man knyter.
              Går det bra med sambons nagellacks rengöring =)

Kommentera

Jag satt och gjorde i ordning flugspöet i helgen för lite träningskast och gjorde tafsar till havsöringspremiären. Det jag såg på en annan sida och då gjorde var att jag taperade tafsen med blodknut och fäste till fluglinan med kirurgknut. Sedan tittade jag på min havsöringsfilm från Danmark igen och såg då att han skarvade tafsen med perfection loops han också. Men vad jag förstått så är blodknut en bra knut för att skarva nylorn, och kirurgknuten känns som att den sitter som berget?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gahlin Visa inlägg
                  Jag satt och gjorde i ordning flugspöet i helgen för lite träningskast och gjorde tafsar till havsöringspremiären. Det jag såg på en annan sida och då gjorde var att jag taperade tafsen med blodknut och fäste till fluglinan med kirurgknut. Sedan tittade jag på min havsöringsfilm från Danmark igen och såg då att han skarvade tafsen med perfection loops han också. Men vad jag förstått så är blodknut en bra knut för att skarva nylorn, och kirurgknuten känns som att den sitter som berget?
                  Jo jag ska väl bara göra en perfection loop på fluglinan. Men det är det där med att lägga linan i Aceton,måste man det?

Kommentera

Hej!

Det är väl inget krav. Men det gör jobbet att skala av coatingen betydligt enklare. På vissa linor så sitter den som berget.

Kommentera

Så man kan alltså inte göra en loop utan att ta bort coatingen? är jag trög? det borde väl bara va att göra en knut direkt på fluglinan utan att göra något med linan.....

Om man måste skala,kan man inte bara använda en kabelskalare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      333 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      132 visningar