Ändra "vevhand" diplomatrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ändra "vevhand" diplomatrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ändra "vevhand" diplomatrulle

Hej på er!
    Jag behöver lite hjälp.... Har haft ett lätt flugspö i många år som börjar bli slitet så jag gick och köpte mig ett nytt flugset, eftersom som jag fortfarande anser mig själv att vara nybörjare så köpte jag ett ABU diplomat 78 med på spolad lina... Diplomat rullen är både höger och vänster vevad( enligt hemsidan där det beställdes och det står även på förpackningen)
    Packa upp det igår och det är gjort för högerhandsvevare, jag vevar med vänster.... Jag höll på som fan igår kväll med att komma på hur man ändrar detta men utan framgång, någon som vet hur man gör? eller är var jag trög igår och missade nått?
    Visst nu vevar man ju inte så jävla ofta så det lilla man vevar kan man väl leva med att det är högervev men det är ju lite störande..

Det är inte så enkelt att du kan spola av linan och lossa den från spolen. Vända rullen och fästa in linan igen på spolen och veva på den med vänster hand? Lite puligt men det är ett engångsjobb i så fall.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jo det går ju,fast då får ja väl veva bakåt? pga broms-eller?

Kommentera

Jag har en kompis som nyss vände håll på en sådan rulle, ska rådfråga honom och återkomma!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Jag har en kompis som nyss vände håll på en sådan rulle, ska rådfråga honom och återkomma!
          Det vore snällt,tack!

Kommentera

Förutom att du får spola om flug linan och backingen ( Tips: Vira linorna runt en stols rygg så minskar risken för trassel ) så får du först vända på spol lagret som sitter under kåpan på spolen. Där du också har spärren för att kunna lossa spolen från rull huset. Var väldigt försiktig när du lyfter av kåpan bara. Ramlar spärr "handtaget" loss? Så är det rätt bökigt att få tillbaka dit det ska.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-28, 13:33.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jaha nu har jag kollat på rullen igen, var nog lite trött igår kväll för nu är det löst..... pinsamt, framstår ju som oseriös...

Jag drog ut lite lina idag och då va den på spolad för vänstervevning, bara att den var monterad på spöt som om det var högervev-även linan stack ut ur rullen som om det var draget för högervev...
              Så jag vände bara på rullen, drog ut linan rätt från rullen och drog ut den nån meter så att det rättade till sig och sen veva jag in med vänster hand.... Ibland är det för enkelt!

Men tack alla för hjälpen och förlåt för att jag tog upp eran tid

Kommentera

Inga problem. Sådant händer lätt när det gäller flug rullar. Och ibland är lösningen på ens problem så enkel att man missar den bara för det.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                7 svar
                403 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                8 svar
                272 visningar