DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=TennSwede;716832]
    Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Hej!

Åh så DT är en bristvara i USA? Trodde att åtminstone de som fiskar med splitcane spön hos er ville ha sådana?

Jag är heller ingen större fan av de där riktigt snabba takt pinnarna. Föredrar medium snabba spön. Allt från att de flexar mitt på klingan till litet närmare handtaget.[/QUOT

Det finns DT, men du får i regel gå ut på nätet och handla. I butik är den så gott som försvunne. Många tillverkare har ju också dragit ner på produktionen av DT. Det är WF med spön snabba och med ingen som helst mjukhet. Jag tror att många nybörjare får svårt med kasttekniken p.g.a. detta. De känner inget i spöet eftersom det är styvt som ett borsthandtag.
    O.k.

Ja, det ligger en hel del i det du säger om nybörjare och snabba, styva spön + diverse WF linor. När jag började flugfiska på 70 talet, så var DT linan det som alltid rekomendrades till nybörjare.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
      Vafasen skulle jag läsa hela denna tråden för? Nu känner man behovet av en DT-lina, och kanske tom nytt spö också?

Äger idag bara ett 9fot #6 spö och några WF linor i olika utföranden.
      Då är frågan om man ska skaffa en DT6 lina till #6 spöt, eller kanske ett kortare spö i klass 3 eller 4 med tillhörande DT lina för finliret?
      Fiskar i samma vatten som herr Vidar.

Magkänslan (och shopaholicen i mig) säger nytt spö och lina. Vad tycker ni?
      Då kan jag ju använda #6 spöt till P&T fisket och det andra spöt till fisket i bäckar eller mindre åar.
      Tips på ett hyffsat billigt och prisvärt spö+DT lina isf? Rullar har jag.

ps. Nu förstår jag iaf varför det inte varit just så enkelt med rollcast som det ser ut på instruktionsvideor på youtube etc, styvt spö + WF lina

Här har du ett klass 3 spö som borde duga till fin liret:

Vision Nite, finns i klass 3 som både 7.6 och 6.6 fot.

Guideline EXP 4, kostar ju under 1000 lappen och finns som 7.6 fotare # 3.

DT lina, kan du ju alltid köpa en 2:a sort. av Dan Tackel.

Du skulle även kunna köpa ett Strömsländan kit och lägga rullen och kit, WF linan i en låda så länge. Spöt är det ju definitivt inget fel på. Priset hos Sporting motiverar det köpet.

Kolla även begagnat marknaden på Edge forumet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-17, 09:35.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Blir ju extremt sugen på att testa en longbelly till mitt nya lpxe klass 6.
        Skall jag gå på en rio gold klass 6 eller 7 till det spöt?

Kommentera

Ursprungligen postat av rubby Visa inlägg
          Blir ju extremt sugen på att testa en longbelly till mitt nya lpxe klass 6.
          Skall jag gå på en rio gold klass 6 eller 7 till det spöt?
          Hade nog inte gått upp en klass med den linan, i varje fall inte om man vill kunna kasta långt. Gold sexan har en klumpvikt motsvarande Rio outbound 7, GL coastal 7. Tex så funkar ett MSX sapphire 7 bra ihop med gold 7. Är ju ett snabbt spö med riktigt bra tryck i.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          153 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X