DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• DT vs. WF

Ja som rubriken säger, DT vs. WF.

Vad använder ni och varför?
    Vad ser ni som för och nackdelar med DT och WF.

I början av min flugfiskekarriär så använde jag DT lina. Mina två senaste linor har varit WF. Men jag börjar så smått av någon anledning längta tillbaka till DT. Varför? Ja det kan man fråga sig.
    En anledning kan vara att jag nu fiskar mer i mindre strömmande vatten och behöver inte kasta så långt. Men ska det spela någon roll av valet av DT eller WF? Jag får för mig det. Men jag kan ha fel.

Kanske ska jag skaffa en DT och ha parallellt med min nuvarande WF och testa skillnaden i olika situationer.

Kastade mycke med DT i början på min karriär. Med DT linan får man finare/tystare presentationer, jämfört med WF. Men personligen tycker jag att man får mer fart i en WF lina (längre kast), bättre drag i den
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      Kastade mycke med DT i början på min karriär. Med DT linan får man finare/tystare presentationer, jämfört med WF. Men personligen tycker jag att man får mer fart i en WF lina (längre kast), bättre drag i den
      Lite min tanke också att DT linan ger en finare/bättre och tystare presentation. För egen del så känns det i dagsläget viktigare än att lyckas få ut linan några meter till med hjälp av en WF. Men som sagt, man kan ju ha en rulle med DT och en med WF så man kan byta vid behov.

Kommentera

Varför inte en bra longbelly. Då har du ju både presentation och längd. Verkar som dt linorna nuförtiden mest används som klumpmatrial

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Varför inte en bra longbelly. Då har du ju både presentation och längd. Verkar som dt linorna nuförtiden mest används som klumpmatrial

Jag säger som Wadman testa en longbellylina så får du bägge typer på en lina, dels den tysta snygga presentatione samt längd om du vill ha det.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Jepp! Longbelly linor typ Sameo Python eller Rio Gold är väldigt bra allaround linor för både stilla som strömmande vatten. Har självt en Rio Gold #6 till mina klass 5 spön. Fungerar i alla lägen. Men man ska ha mycket av klumpen utanför topp öglan på spöt innan man börjar kasta med en l.b. lina. Börjar jobba fortare då.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är man en gammal mossig traditionalist om man sitter och längtar efter en DT med andra ord

Snart sitter man väl där med ett gammalt splitcane och tweed.
              Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-04-09, 19:59.

Kommentera

O.k. Men vill du promt ha en DT? Varför inte ta en Dan Tackel 2:a sorterings lina då? Mycket pris värda linor som levererar.

#Snart sitter man väl där med ett gammalt splitcane och tweed.#

Inget fel med litet gentlemanna mässigt flugfiske.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-09, 21:11.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Personligen tycker jag att DT´n är mycket trevligare att fiska med.
                  Finare presentationer. Jag kastar båda lika långt och det är lättare att kasta långt och träffa rätt med DT.
                  Jag byter sakta men säkert ut alla mina wf mot dt.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Personligen tycker jag att DT´n är mycket trevligare att fiska med.
                    Finare presentationer. Jag kastar båda lika långt och det är lättare att kasta långt och träffa rätt med DT.
                    Jag byter sakta men säkert ut alla mina wf mot dt.
                    Då är jag inte helt ute och cyklar med mina tankegångar med andra ord

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    163 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    266 visningar
                    0 gillar