DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Jag använder uteslutande DT linor, dels är det ekonomiskt och så går det ju att göra mycket bättre roll kast som ni har redan upptäckt. Det enda bekymret är att här i U.S.A. är det nästan omöjligt att hitta DT linor i butik. Som svar på en av frågorna varför de rekommnederade DT 6 till ett klass 5 spö. Jag använder alltid en klass över. Det lugnar ner spöt, och är speciellt bra med dagens ultrasnabba spön, som jag för övrigt försöker att inte använda. Jag försöker inte att tracka ner på de som tycker om de ultrasnabba spöna som är populära i dag, utan mer påpeka behovet av att överklassa. Själv föredrar jag IM 6 grafit. D.v.s. spön som ingen vill ha idag.
    Hans

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
      Tackar
      Ja nu blir det bara DT som gäller för min del. Kanske provar jag WF igen vid något tillfälle.
      Men DT är nog linan för mig. Passar min personlighet och mitt sätt att fiska alldeles utmärkt.

      Ja det var en grann och prima vildöring. Fart var det in den också. Tog den ovanför en forsnacke och den drog iväg och hoppade flera gånger i luften. Så det blev en liten fight. Men till slut fick jag in den i håven. Ca 33 cm
      Naturligtvis fick den gå tillbaka. C&R är det som gäller för mig på det vilda beståndet.
      När jag fiskar Bäcköring i den lilla ån här bredvid så är det uteslutande DT som gäller. Det blir ju till stor del roll kast och "pille fiske" i ett sådant litet vatten. Så all hjälp med precisionen man kan få från utrustningen är ett stort plus.

      Det här är väl ett av de få ställena som tillåter korta luft kast.


      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-16, 10:38.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av TennSwede Visa inlägg
        Jag använder uteslutande DT linor, dels är det ekonomiskt och så går det ju att göra mycket bättre roll kast som ni har redan upptäckt. Det enda bekymret är att här i U.S.A. är det nästan omöjligt att hitta DT linor i butik. Som svar på en av frågorna varför de rekommnederade DT 6 till ett klass 5 spö. Jag använder alltid en klass över. Det lugnar ner spöt, och är speciellt bra med dagens ultrasnabba spön, som jag för övrigt försöker att inte använda. Jag försöker inte att tracka ner på de som tycker om de ultrasnabba spöna som är populära i dag, utan mer påpeka behovet av att överklassa. Själv föredrar jag IM 6 grafit. D.v.s. spön som ingen vill ha idag.
        Hej!

        Åh så DT är en bristvara i USA? Trodde att åtminstone de som fiskar med splitcane spön hos er ville ha sådana?

        Jag är heller ingen större fan av de där riktigt snabba takt pinnarna. Föredrar medium snabba spön. Allt från att de flexar mitt på klingan till litet närmare handtaget.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #54
          DT linan kanske är på väg att få ett uppsving igen? Allt ska gå så mycket fortare och längre idag så även flugfisket, men förr eller senare så slår det över och går tillbaka.

          Man kanske skulle starta en klubb, "Team DT".

          Kommentera


          • #55
            He, he, he! Ja varför inte? Det finns ju folk som har tagit upp glasfiber spöna igen...både av äldre och modernare snitt. Så varför inte också ge DT linan en renäsans?

            "Double Taper Devils" kan ju också var ett förslag på team namn.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-16, 12:00.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #56
              Följt denna diskussion nu, och tycker det är intressant detta!

              Men har ett dilemma, vet inte om jag ska gå över till DT.. Problemet är att jag fiskar mycket i P&T sjöar men dåliga förutsättningar för överhandskast vilket gör att man måste köra på mycket rollkast. Men tycker det är så förbaskat svårt med mina WF linor nu.. Kan tilläggas att jag även då och då fiskar i åar .

              Vad tycker ni? Longbelly kanske?

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                He, he, he! Ja varför inte? Det finns ju folk som har tagit upp glasfiber spöna igen...både av äldre och modernare snitt. Så varför inte också ge DT linan en renäsans?

                "Double Taper Devils" kan ju också var ett förslag på team namn.
                Ha ha "Double Taper Devils" ja den var klockren.
                Vem vill vara med i den klubben?

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
                  Följt denna diskussion nu, och tycker det är intressant detta!

                  Men har ett dilemma, vet inte om jag ska gå över till DT.. Problemet är att jag fiskar mycket i P&T sjöar men dåliga förutsättningar för överhandskast vilket gör att man måste köra på mycket rollkast. Men tycker det är så förbaskat svårt med mina WF linor nu.. Kan tilläggas att jag även då och då fiskar i åar .

                  Vad tycker ni? Longbelly kanske?
                  Testa Longbelly i sådana fall. Jag har aldrig testat den linan så jag vet egentligen inget om den, men många verkar ju uppenbarligen gilla den.

                  Har du möjlighet så testa de olika lintyperna som finns och känn efter vad som känns bäst för dig.
                  Jag personligen har nog nu helt gått över till DT efter gårdagens test med min nyköpta lina. Kastar nästan lika långt med DT som med min WF. Fördelen nu är att rollkasten blir bättre och jag lättare kan göra precisionskast.

                  Jag fiskar nästan aldrig i P&T sjöar så jag har sällan behov av att kasta långa kast.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ta en Longbelly. Den har ju den fördelen över DT linan vid stilla vatten fisket, att den skjuter litet snabbare. Men annars så beteer den sig i stort sett som en DT. Kanske den inte är precis så bra på att rolla med som med en DT? Men runt 15m bör du i alla fall kunna rulla ut på ett bra sätt utan att vara direkt proffs på roll kast. Jag är då ingen stjärna på roll kast med en hands spö ska det sägas.

                    Du får, precis som med DT ta det litet lugnare när du svingar spöt mot en traditionell WF också.

                    Den långa klumpen på en L.B. lina ( 14 - 16 m ) tar litet längre tid på sig att sträcka ut i luften.

                    Ha även en bra bit av klumpen utanför topp öglan innan du börjar att kasta.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-16, 13:51.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Vidar Visa inlägg
                      Ha ha "Double Taper Devils" ja den var klockren.
                      Vem vill vara med i den klubben?
                      Jag anmäler mig.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      165 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av Eckiseck, 2026-06-10, 15:51
                      0 svar
                      164 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eckiseck  
                      Arbetar...
                      X