Litet spö, liten rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litet spö, liten rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Litet spö, liten rulle?

Jag har ett 9 fots flugspö, klass 2/3, som "saknar" rulle.
    Tänkte kolla om det finns så små rullar? Eller kör man större rullar, så man får plats med tjockare linor för att kunna använda de med styvare spön???? Det kanske tillochmed kan vara en balansfråga?

Jag har rullar i 5/6 klassen som jag visserligen skulle kunna använda, men det skulle io för sig va rätt fint med en liten och nätt rulle för att få ett lätt spö för mindre fisk i små vatten.

Hur tänker jag nu? Rätt eller fel?

Hur tänker ni?

Har en sameo rulle som är liten med WF2 lina till mitt myggspö. Kostar visserligen 1199kr. Men de finns billigare alternativ.

Click image for larger version

Name:	big_3255.jpg
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	1766895
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Själv klart du kan köra med den rulle som du har, jag tycker inte att det kommer å göra mycket påverka på kast egenskapen. När man fiskar med tvåhand spö är viktig att det är balans mellan spö å rullen.

Här har du en exempel på lättar rullar http://www.orvis.co.uk/store/product.aspx?pf_id=1T2K.
      Kontakt Fiske & Fiskar i Malmö http://www.fiskefiskar.se/ , dem är Orvis återförsäljare.

skitfiske

Kommentera

Litet spö, liten rulle?

Kör själv en Danielsson Nymph Wide till min 3:a. Skön rulle som väger mindre en 100g.. Danielsson har kört med 30% rabatt på deras rullar en längre tid nu. Rekommenderas.

Kommentera

Både de föreslagna rullarna är kanon bra.

Det finns det en gammal tumregel som säger att spöt med rulle + lina ska balansera jämt om man lägger spöt på pekfingret precis framför handtaget för att vara perfekt. Om det ligger någon riktig sanning i detta eller inte? Det är det svårt att sia om. Det finns ju även en del fiskare som föredrar att ha litet bak vikt på kitet.

Edit. HI Level CLB 34 som väger 130 gram och tar en en #4 + 50 m 20 pund backing, kan ju vara ett budget alternativ kanske?

Vison GT 2/4, är ju en riktig lättviktare. Endast 85 gram.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-10, 12:41.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för alla tips och svar.

Jag har gått och tänkt på detta till och från under dagen och det känns inte som det ska behövas plats för backing. Men det är klart att det kan hugga en större och piggare fisk än det som väntas hugga.

Men det är ju inte klokt asså Egentligen behöver jag en ölburk för att förvara linan på... ändå sneglar man på rullar för rätt mycket pengar. Det är bland annat det som kallas feber va´?

Edit: GT´n ser ju jäkligt läcker ut.

EDIT#2 Om ni har nåt som verkar vettigt liggande får ni mer än gärna säga till.
            Senast ändrad av Sittin; 2013-03-10, 17:21. Anledning: Hål i huvet

Kommentera

Jag funderar självt på GT rullen till mitt #3 spö. Tycker att det är en väldigt trevlig rulle. Om du ska fiska i små vatten och med en lägre medel vikt på fisken? Då räcker ju 15 - 25 m backing gott. Har du inte fått stopp på fisken efter 55 m i sådana vatten? Dvs. flug lina + 25 m backing? Då är det ingen firre utan en Rysk ubåt.

Om inte annat så ger ju litet backing på rullen en något litet bättre utväxling på fluglinan när man vevar in den.

Litet annorlunda är det för mig som ska fiska båge med denna utrustning i år när vinden tillåter det? Och i de pölarna, har fisken mer utrymme att sticka iväg på. Plus att där kan bågen ibland väga både 3 - 4 kg och är i kanon kondis. Så jag får nog ha full backing kapasitet.

Lyssna på Edge flugfiske forumet. Där kan det säkert finnas några fina, begagnade små rullar till justa priser. http://www.edgeflyfishing.com/ipb/
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-10, 17:44.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sittin Visa inlägg
                Tack för alla tips och svar.

Jag har gått och tänkt på detta till och från under dagen och det känns inte som det ska behövas plats för backing. Men det är klart att det kan hugga en större och piggare fisk än det som väntas hugga.

Men det är ju inte klokt asså Egentligen behöver jag en ölburk för att förvara linan på... ändå sneglar man på rullar för rätt mycket pengar. Det är bland annat det som kallas feber va´?

Edit: GT´n ser ju jäkligt läcker ut.

EDIT#2 Om ni har nåt som verkar vettigt liggande får ni mer än gärna säga till.
                Här en billigt o betydligt bättre en öl burk, priset+leverans blir 137kr

Annars som sagt du klarar dig med den rulle som du har, även om det är bekvämar å ha sparrad rulle till UL fiske.

Kommentera

Jag beställde 2/3an. Bör vara betydligt smidigare än burken

Ska bli intressant å se hur den fungerar.
                  Hoppas ni inte tog illa vid er att jag gick på ett budgetalternativ

Kommentera

Bara att du är nöjd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    0 svar
                    95 visningar
                    0 gillar