Litet spö, liten rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litet spö, liten rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

He, he, he! Ja, det där var ju nästan en micro rulle det! Imago, är ju hög klassiga grejor så du har alla gånger gjort ett dunder klipp.

Ang. reserv spole så får du nog höra med butiken som du köpte den av. Möjligen kan även Capricorn hjälpa dig i annat fall? De handlar ju med Imago grejor och har din rulle på hem sidan.

Men med tanke på vad de tar för rullen? Så blir nog extra spolen en dyr historia är jag rädd.

Troligen bättre i så fall? Att köpa en komplett rulle till från där du köpte din.

Är säkert ingen fara att ta loss spolen. Flug rullar, oavsett tillverkare är ju okomplicerade.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-16, 10:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har mailat butiken.

Men du. Tillfällighet???
      Jag tror jag budade på samma backing som du. Men jag lägger ner

Kommentera

Jag buda på backing?! Nej, jag har inte gjort detta. Då har någon annan använt sig av min signatur i så fall?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-16, 12:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sittin Visa inlägg
          Häller lite bränsle på tråden.

Igår kom rullen hem.
          Jäklar vad liten och nätt den var. Det påminde om att hålla i en nyfödd, om man inte gjort det på ett länge. Ni vet känslan av att skada godset bara man tar i det
          Fin och lätt som attans (trots 3.5 g mer än i annons).
          Jag reagerade på högt klickljud (trots min okunskap) men efter lite googlande läste jag mig till att rullen ska slitas in och ljudet kommer avta en del. Samt att när lina kommer på kommer den att låsa in en del av ljudet.

Men nåt jag inte hittar är om det går att köpa extraspolar. Vågar inte ens prova att trycka av spolen efter att jag skruvat av "spolmuttern".

Vet ni?

[ATTACH=CONFIG]51533[/ATTACH]
          Förbaskat läcker rulle! Tveksamt om det går köpa lösa spolar till den. Skall väl höras lite när backingen rusar ut

Kommentera

Då kanskeden blir min
            Click image for larger version

Name:	back.jpg
Views:	1
Size:	275,3 KB
ID:	1766965

Wadman:
            Jo jag lovar det kommer höras

Kommentera

Det är tydligen någon annan som tycker att Jock Scott är en bra signatur. Jäkla copy cat!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Det är tydligen någon annan som tycker att Jock Scott är en bra signatur. Jäkla copy cat!
                Den signaturen skapades -05. När skapade du din?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20130322_142507.jpg
Size:	331,2 KB
ID:	1767027Click image for larger version

Name:	20130322_142522.jpg
Size:	363,1 KB
ID:	1767028

Idag kom jänkirullen fram. Det gick fort.
                  För 135 spänn ink frakt känns den väldigt välgjord. Jag hade inte tillverkat den för det priset.

1# Vikt 95 g mot Imagons 72. Vilket jag nämnvärt bryr mig om.

2# Något större innerspoldiameter. Det är väl ett plus!?

3# Den är gjuten och har inte samma finish. Fisken kanske hugger ändå.

4# Något glapp (max 1mm) mellan spole och hus men inte en chans att lina eller backing kan gå emellan då den har ett spår i spolen och guider i huset. Möjligen kan en tunn tafs gå emellan, men då tror jag att man får ta på sig läsbrillor och använda pincett för att över huvud taget lyckas med det.

5# När man vevar in lina är det ingen friktion/klick alls. Känns lite slappt på nåt vis. Men det kanske ska vara så. Vad vet jag.

Om den håller för saltvatten och bruksvåld tror jag att det är en jäkligt bra rulle.

Kommentera

Jag har via impuls köpt på mig ett par sådana No name rullar och visst funkar de att drilla fisk på och är lätta o allt det där men råkar du tappa en i en sten eller källargolv så håller de tyvärr inte. Tur så hade jag två så nu har jag en komplett och en reservdelsrulle :-)

Ett tips på din "jänkieulle" ifrån Kina ;-), där förövrigt nästan alla rullar tillverkas, vissa med god kvalitet oxå för den delen...tillbaka till tipset...ta och skruva bort rullfästet och droppa dit en dropp superlim för det har en tendens till att lossna. Har även en liknande där lagret till bromsen slutat fungera men den fiskade jag med i ett år och för de pengarna funkar det för mig. Jag tycker att var och en väljer men jag skulle inte jämnföra dessa två köp av rullar du gjort för det går inte utan använd 'imagon och ha den andre som reserv om det skulle inträffa något.

Har vänner som beställt direkt ifrån fabrik i Kina och billigast rullen kostade dem 47kr med frakt och tull.
                    Senast ändrad av - cs-; 2013-03-22, 18:29.

Kommentera

Då har du 2 st lättviktare som verkar hur bra som helst nu då. Grattis!

1 mm spol glapp är helt acceptabelt.

Att det bara är minimalt med friktion när du vevar in är ju ett gott tecken. Klicka, ska rullen bara göra när du eller firren drar ut lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      173 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      281 visningar
                      0 gillar