Gutzy rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gutzy rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kommer fiska i strömhult 2 ggr detta året, där håller fisken också högsta klass men har en aning större kavaj än de i björka. Så kan va skönt o ha nåt o stoppa dem med. Fick på en i storlek med en folkvagn i höstas där, hann inte få in linan på rullen innan den drog som en avlöning, resultatet? Tafsen small direkt. Vill gärna drilla på rullen. Inte så vass på o ta dem på linan.

Synd att den inte finns i nättare version av den store så som vision har med sin 6/7 rullar. Samma ytter mått som 7/8 men nättare spole. Den ser fin ut Jock, men som nämdes innan det som retar mig mest på en billig/sämre rulle är at denn rullar in linan när man kastar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Undrar hur handflatan känns efter att ha försökt att hejda en 18 kg Lax med den rullen? "vatten kylning" eller läder handske rekommenderas.
      Tog 55 min att ta hem den. En kollega till honom ( också Originalfiskare ) hade en gång en fyra timmars fight med en norsk jätte, som till råga på allt gick loss. Undrar hur den handen kändes?

Kommentera

Jag tror att båda killarna senare upplevde samma problem att greppa om saker med den handen som om man försökte sig på terapi jobbet att stapla ärtor med boxhandskar på. Iaf. sved det nog rätt bra i skinnet.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
          Jag kommer fiska i strömhult 2 ggr detta året, där håller fisken också högsta klass men har en aning större kavaj än de i björka. Så kan va skönt o ha nåt o stoppa dem med. Fick på en i storlek med en folkvagn i höstas där, hann inte få in linan på rullen innan den drog som en avlöning, resultatet? Tafsen small direkt. Vill gärna drilla på rullen. Inte så vass på o ta dem på linan.

Synd att den inte finns i nättare version av den store så som vision har med sin 6/7 rullar. Samma ytter mått som 7/8 men nättare spole. Den ser fin ut Jock, men som nämdes innan det som retar mig mest på en billig/sämre rulle är att den rullar in linan när man kastar.
          Låter som du hade en grym fight med den firren! Misstänker att det var litet darrigt efteråt att knyta på en ny fluga ? Tips. bromsa linan / firren med pekfingret mot handtaget så länge du har lös lina och veva samtidigt in linan. Sedan så är det ju "bara" att drilla på rullen. Då minskar du risken att det blir en hård knyck på linan och tafsen när den har sträckt, när du har tagit in den sista lilla biten lös lina på rullen.

Ja, just den större modellen finns inte i den färgen. Endast i svart. Men jag måste säga att jag inte har upplevt att mitt ex. rullar tillbaka linan som du beskriver. Bromsen är ju skapligt bra på den även om än inte är så exakt och sammets mjuk som på de dyrare rullarna.

Synd som f.n att de större Vision GT rullarna är så pass dyra. De är ju lätta, snygga och fina.

Men Sameo Peregrine då? Visserligen inte i någon spektakulär färg. Men en väldigt bra rulle för slanten.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 13:52.

Kommentera

Ja GT är en våt dröm!!

Sen är det lätt o va efterklok, men när en silvrig sida i size med en garageport kommer upp o vänder i ytan då blir man lite nipprig o kniper åt!! Hann knappt reagera, den bara körde vid botten sen kom upp o vände i ytan för o sätta iväg i full fart.

Kommentera

Det där att rullarna drar tillbaka lina finns det diverse knep att använda sig av för att få lite motstånd när man vevar in linan. Har läst att detta problem är vanligare i större klasserna, men förekommer i mindre klasser med. Har detta problem på min GL reelmaster eftersom det är minimalt med motstånd när man vevar in linan men inget som stör. Finns en fördel med dessa rullar utan motstånd när man rullar in linan. Man kan "slå" på rullen för att få den och veva in löslinan vid hugg. Gör inte detta själv men sett att de finns folk som gör det.

Nån som hållt i GT eller fiskat med ? Går i tankarna och beställa en till cult spöt som kommer nästa vecka. Står att det är klick broms i den rullen vad det nu innebär !?
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Nån som hållt i GT eller fiskat med ? Går i tankarna och beställa en till cult spöt som kommer nästa vecka. Står att det är klick broms i den rullen vad det nu innebär !?
                Är bara ett övervarvningsskydd, fast endast 2-4`an som har det. Resten har skivbroms.

Kommentera

såg det nu när man läste mer nogrannare att det minstingen som har bara klickbroms och de andra skivbromsar......satt och fundera idag hur det går ihop skivbroms och klickbroms

Skyller förvirringen på denna långa vinter......ju kallare det är dessto dyrare blir denna hobby
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Till bågen och sådana ädelfiskar funkar klick bromsen bra. Har självt i dagarna beställt ett ex. av minsting GT:n till #3 Vipu pinnen. 85 gram i egen vikt + några få gram till med backing och lina på är ju inte helt fel. + den kvaliteten den rullen har då.

Jepp! Litet tröste godis måste man ju ha när snö fan fortfarande ligger djup och termometern håller sig på fel sida om noll sträcket.

Känns bara litet märkligt att köpa en rulle som kostar lika mycket som spöt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-24, 19:51.

Kommentera

Då har du en rulle som kan flyttas till nästa spö

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      247 visningar
                      0 gillar