Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svetsa fluglina, Göra snygga öglor!
Collapse
X
-
Svetsning funkar inte på alla linor, hade en lina som inte gick att svetsa coatingen vart bara frasig och flagna oavsett temp på varmluftspistolen. Brukar rulla linan med en stållinjal mot platt underlag för att slippa bli bränd och för att få en jämn och fin öglaFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Har du provat svetsa en guideline presentation lina ?Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggHar väl inte stött på någon än, där ögling inte funkat undantag rena sjunklinor. Öglade en scierra HMT intermediate för ett tag sen och även där fungerade metoden. Ihopsmältningen blev väl inte kanon, men funkar.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Nix! Var det inte en sådan du kapade klumpen på och försökte skarva ihop? Är nog snäppet knepigare än en ögla.Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggHar du provat svetsa en guideline presentation lina ?
Kommentera
-
Coatingen skall ju smälta ihop innanför krympslangen. Kan nog bli svårt med en tekokareUrsprungligen postat av Lozz Visa inläggJag brukar köra tekokaren för krympslang när jag gör riggar, bör nog funka till detta också?
Kommentera
-
japps, men coatingen ville inte smälta som den gör på andra linor, testade med massa olika temp men pankaka. Värme såpass mycke att kärnan vart "bränd" och gick av. Tänkte bara om du hade lyckats med linan.
Tror inte ångan från te kokarn räcker för att smälta coatingen på fluglinan, 180-220 därimellan har jag kört de flesta loopar jag smällt ihop. 230 har vart gränsen för många av fluglinorna för att kärnan ska brännas och blir försvagad.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Det kan skilja ganska mycket på hur smältbar coatingen är. Airflolinorna jag har är lätta att smälta ihop till hyffsade skarvar, men tycker Rios är lite knepigare. Kräver lite högre temp innan de flyter ihop, med följd att det blir lätt att bränna dem.Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggjapps, men coatingen ville inte smälta som den gör på andra linor, testade med massa olika temp men pankaka. Värme såpass mycke att kärnan vart "bränd" och gick av. Tänkte bara om du hade lyckats med linan.
Nedan en länk till hur det går till att smälta ihop två linor. Kanske någon som läser det här och undrar, men som sagts använd värmepistol. Är klart smidigare än ljus, tändare etc.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
|
8 svar
555 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg