Svetsa fluglina, Göra snygga öglor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svetsa fluglina, Göra snygga öglor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svetsa fluglina, Göra snygga öglor!

Hittade en trevlig video som visar hur man gör snygga öglor med enkla medel.

Klart enklare/bättre att använda en värmepistol istället för ljus. För att slippa risken för blåsor, kan man doppa fingrarna i vatten innan man knådar

Kommentera

Svetsning funkar inte på alla linor, hade en lina som inte gick att svetsa coatingen vart bara frasig och flagna oavsett temp på varmluftspistolen. Brukar rulla linan med en stållinjal mot platt underlag för att slippa bli bränd och för att få en jämn och fin ögla
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Har väl inte stött på någon än, där ögling inte funkat undantag rena sjunklinor. Öglade en scierra HMT intermediate för ett tag sen och även där fungerade metoden. Ihopsmältningen blev väl inte kanon, men funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Har väl inte stött på någon än, där ögling inte funkat undantag rena sjunklinor. Öglade en scierra HMT intermediate för ett tag sen och även där fungerade metoden. Ihopsmältningen blev väl inte kanon, men funkar.
          Har du provat svetsa en guideline presentation lina ?
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jag brukar köra tekokaren för krympslang när jag gör riggar, bör nog funka till detta också?

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Har du provat svetsa en guideline presentation lina ?
              Nix! Var det inte en sådan du kapade klumpen på och försökte skarva ihop? Är nog snäppet knepigare än en ögla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                Jag brukar köra tekokaren för krympslang när jag gör riggar, bör nog funka till detta också?
                Coatingen skall ju smälta ihop innanför krympslangen. Kan nog bli svårt med en tekokare

Kommentera

japps, men coatingen ville inte smälta som den gör på andra linor, testade med massa olika temp men pankaka. Värme såpass mycke att kärnan vart "bränd" och gick av. Tänkte bara om du hade lyckats med linan.

Tror inte ångan från te kokarn räcker för att smälta coatingen på fluglinan, 180-220 därimellan har jag kört de flesta loopar jag smällt ihop. 230 har vart gränsen för många av fluglinorna för att kärnan ska brännas och blir försvagad.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    japps, men coatingen ville inte smälta som den gör på andra linor, testade med massa olika temp men pankaka. Värme såpass mycke att kärnan vart "bränd" och gick av. Tänkte bara om du hade lyckats med linan.
                    Det kan skilja ganska mycket på hur smältbar coatingen är. Airflolinorna jag har är lätta att smälta ihop till hyffsade skarvar, men tycker Rios är lite knepigare. Kräver lite högre temp innan de flyter ihop, med följd att det blir lätt att bränna dem.

Nedan en länk till hur det går till att smälta ihop två linor. Kanske någon som läser det här och undrar, men som sagts använd värmepistol. Är klart smidigare än ljus, tändare etc.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    555 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    585 visningar
                    0 gillar