Utrustning till kustflugfiske efter HÖ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till kustflugfiske efter HÖ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sen jag kikat runt nu ett tag fattar jag fortfarande inte om jag klarar mig med en billig rulle för typ 300 kronor eller behövs snordyra rullar för typ 2000 kronor? Fick för mig att många bromsar med handen på spolen under drillning, men här kan jag vara helt ute och cykla. Förslaget från Jock Scott skapar inga kratrar i plånboken i alla fall, och verkar nog vara det mest prisvärda för en nybörjare. Dock gillar jag färgen på vision silverspöt och det ska inte underskattas. Däremot borde det vara lättare att lära sig kasta med grejer som är anpassade för ändamålet, så jag ska ta en riktig funderare på alla förslag som kommer upp.
    /H
    /

Kommentera

Till kust HÖ fisket behövs inga super rullar. Det finns helt o.k. sådana i 800:- - 1200:- klassen om du nu känner att du inte vill börja med Airframe rullen?

Ett par exempel:

Samtliga dessa rullar har en helt fungerande mekanisk broms. Och Airframe rullens broms är alls inte tokig den heller förresten. Och tro mig, du kommer långt både kast mässigt och i karriären som flugfiskare på ACT 4 spöt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-03, 00:48.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har 3 st Guideline Reelmaster ...alla köpta på rea för 300 kr st.....tycker att de duger alldeles utmärkt....och när de var så billiga kunde jag köpa några stycken i stället för att hålla på och mecka med extraspolar eller linbyten....på en kör jag flytlina, på en intermediate och på den tredje sitter en gäddlina....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag bromsar alltid med handen vid drillning av havsöring. Finns ingen broms i världen jag litar på när en grov havsöring får för sig att göra som den vill.

Tips till dig:
          Köp en beggad rulle. Tex loop CLW eller Vision Koma.
          Köp ett begagnat schysst spö. I princip samtliga spön på marknaden idag som är medium fast eller fast håller måttet. Bara att välja och vraka. Bry dig inte så mycket om namnet på. Köper du svenska eller nordiska märken brukar det gå snabbare att få spödelar om något skulle knasa. Vilket kan vara viktigt när vi har så korta säsonger här runt Stockholm. Vem vill vänta på en spödel 5veckor?

Trots att du mörkar dina hemliga spots vet jag att den linan du behöver över dina kristallklara tångbottnar blandat med sand något utomskärs är Vision kust. Något längre klump och tunnare framtapering skapar fina presentationer. Något segare i starten på kasten men kastar längre och mjukare.

Välkommen till flugträsket.

Edit: Med tanke på att du sparar mycket pengar genom att köpa begagnat kan du lägga resten av ekonomin på en psykolog efter alla bompass.
          Senast ändrad av karki; 2013-04-03, 09:32.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Helt rätt! Har bara fiskat med 9-fotare och 9,6-fotare vid havsöringsfisket...och inget spö av märket Jensen

Måste erkänna att jag har svårt att se vad fördelen skulle vara med ett kortare spö vid kustfiske....uppenbarligen är jag dock inte ensam om det....annars skulle väl fler tillverkare göra som Jensen....och reklamtexter som den ovan skulle inte vara nödvändiga för att övertyga massorna att välja ett "kortare" spö

Tror säkert att Jensen gör förträffliga spön....men hade jag möjlighet att välja mellan ett 8-fots och 9-fots så skulle jag ta den senare....(självklart helt och hållet baserat på min än så länge begränsade erfarenhet...)

/S
            Är i och för sig rätt glad i längre spön själv ( 9,5-10 fot ), men fördelen med detta spöt. Tunn klinga och kastar riktigt vasst trots den djupa aktionen, även i vind. Använder ofta min sexa vid streamerfiske, när det blåser på bra. Lätt och smidigt att hantera långa dagar. Den djupa aktionen gör också att det är gött att drilla fisk med, även mindre exemplar. Drillade en pigg 4+ båge på mitt förra säsongen och det gör jag gärna om Är väl inte så unikt med den korta längden. One piecarna som verkar komma mer och mer är ju kortare. Dyker nog upp här med, så småningom.

Senast ändrad av Wadman; 2013-04-04, 04:16.

Kommentera

8 fot och 10 tum är inte långt från 9 fot....265 cm mot 270 cm.

Konceptet med odelat känns dock intressant ....under fiskesäsong är det sällan jag delar mina spön..

Har precis byggt ett klass 7 spö på en MHX klinga och valde då tvådelat....hade den funnits som onepiece hade jag definitivt övervägt det...

/S

Kommentera

8 fot och 10 tum är inte långt från 9 fot....265 cm mot 270 cm.

Konceptet med odelat känns dock intressant ....under fiskesäsong är det sällan jag delar mina spön..

Har precis byggt ett klass 7 spö på en MHX klinga och valde då tvådelat....hade den funnits som onepiece hade jag definitivt övervägt det...

/S
                Nä, ett one piece i båten till de gröna hade inte varit fel eller kanske ett Sage Bass. Hur är MHX , har aldrig testat den klingan? Såg att Capricorn sålde custom på den.

Built around a passion for fly fishing. We are anglers and adventurers with a shared mission to deliver outstanding products and extraordinary experiences to our vibrant fly fishing community through our brands, education, and conservation initiatives.
                Senast ändrad av Wadman; 2013-04-04, 05:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Nä, ett one piece i båten till de gröna hade inte varit fel eller kanske ett Sage Bass. Hur är MHX , har aldrig testat den klingan? Såg att Capricorn sålde custom på den.

http://www.sageflyfish.com/fly-rods/specialty/bass-ii/
                  Jag har inte alltför mycket att relatera till men jag är mycket nöjd med hur MHX spöt beter sig nu när jag testat det under några dagars fiske.

Mitt tvådelade spö landade på 103 g med 9 ringar och jag tycker att det är riktigt bra klipp i klingan. Rappare än mitt GL LPXe skulle jag säga.

Trots att spöt inte landat silver än så kunde jag konstatera att Drillningsegenskaperna var det inget fel på när jag landade två gäddor på 1,5-2,5 kg under premiärturen för en vecka sedan.

Har som sagt en 4-delad 9-fotsklinga som jag säljer till bra pris om någon skulle vara intresserad att testa....

/S

Kommentera

Jag har inte alltför mycket att relatera till men jag är mycket nöjd med hur MHX spöt beter sig nu när jag testat det under några dagars fiske.

Mitt tvådelade spö landade på 103 g med 9 ringar och jag tycker att det är riktigt bra klipp i klingan. Rappare än mitt GL LPXe skulle jag säga.

Trots att spöt inte landat silver än så kunde jag konstatera att Drillningsegenskaperna var det inget fel på när jag landade två gäddor på 1,5-2,5 kg under premiärturen för en vecka sedan./S
                    Ok! Capricorn är ju med på mässan i helgen. Man kanske får möjlighet att testa ett MHX custom, om de har med sig något. Klingorna har ju fått bra kritik och custom spöna Capricorn säljer, är förhållandevis billiga. Klart intressant.

Kommentera

Har som sagt en 4-delad 9-fotsklinga som jag säljer till bra pris om någon skulle vara intresserad att testa....

/S
                      klass och pris ?
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      173 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      282 visningar
                      0 gillar