Hej! Av de 3 st spöna så tycker jag att EXP 4 är den vassare pinnen. Därmed inte sagt att de andra två är dåliga på något sätt. Kolla även in Vision Vipu som är grymt trevligt det med i den pris kategorin. EXP 4 och Vipu är ju de senaste spöna av dessa 4. Så det har hänt en del sedan Attack och EXP 3 kom ut.
Edit. Samtliga spön är halv snabba, och flexar ned till ca. mitten av klingan.
Sen vet jag inte hur bra klassningen stämmer på guideline spöna, deras linor är underklassade iaf, deras WF6 väger lika med WF7 enligt AFTM klassen. Så det kan vara så att spöna är underklassade dom med. Om detta stämmer då måste man ta en lina som är 2 klasser över spöts om man väljer en lina som följer AFTM klassningen.........en jäkla jungel därute.
Men det säkraste är nog att köpa en lina från samma tillverkare då kan det inte bli fel. Kostar en slant visserligen. Eller så köper du ett färdigt flugfiskepaket med lina, spö och rulle.
Faktiskt så funkar en klass upp på Dan Tackel linan ihop med EXP 4. Det vet jag säkert. Med andra GL spön är det dock mer tveksamt. Där ska man för säkerhets skull ska göra som du säger och köpa en GL lina också.
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Istället för att skapa ett ny tråd tar jag mig friheten till en kompletteringsfråga till ovan nämnda... Vision Vipu och GL EXP4 nämns ju som två prisvärda alternativ.
-Är de likvärdiga i kvalité och funktion eller finns det någon skillnad man bör beakta?
-Skulle jag som nybörjare uppleva ett dyrare spö, t.ex Exceed, som ett bättre spö? Jag väljer mellan olika paket och har lite svårt att avgöra hur mycket det "måste" kosta för att bli skapliga grejer att växa i.
Ber om ursäkt för trådkapningen men hoppas ni tycker det ligger inom ramen för ämnet.
Vipu, är väl något litet vassare upplever jag det som. Mitt sådant klass 3 känns som ett dyrare spö när man kastar med det. Men EXP 4 är alls inte dumt det heller. Ett snällt och pålitligt spö som inte har några hyss för sig.
Men att köpa dyrare än så i detta läget är litet onödigt. Vänta med det tills du har 3-4 säsonger bakom dig. Då vet du bättre vad du vill ha ut av ditt spö när du uppgraderar. Men sälj då inte denna första utrustning. Alltid bra att ha en reserv pinne / utrustning.
Både EXP 4 och Vipu klarar av att hålla dig nöjd tills dess att du ska uppgradera.
Jag kan dra ett exempel för dig vad som kan hända när man köper dyrt spö som nybörjare. Jag träffade en sådan kille förra året. Han hade köpt ett 3000:- spö av ett välkänt märke. Men nu upplevde han att han alls inte trivdes med detta spö som var ganska mjukt och hade i stort sett hel aktion. Han sålde det sedan fick jag reda på efteråt, och köpte ett annat och billigare spö ( Scierra Stonefly) som han var helt nöjd med. Men det var en del sköna slantar som han hade gått back på med sitt första spö köp.
De flesta första gångs köparna brukar inte ha problem med sådana spön som EXP 4, Vipu mfl. halv snabba, spön som böjer sig ned i halva klingan. De kit som är skapade med nybörjarna först och främst i åtanke brukar också ha spön med den aktionen.
Kommentera