Funderingar på spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar på spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är ju bara att kolla hur många guidline fario det har legat ute till försäljning... Många nybörjare som gått på det misstaget..
    Alltid bra att åka och provkasta först. (Om man har möjlighet) Svårt att veta vad som passar annars...

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Jag kan dra ett exempel för dig vad som kan hända när man köper dyrt spö som nybörjare. Jag träffade en sådan kille förra året. Han hade köpt ett 3000:- spö av ett välkänt märke. Men nu upplevde han att han alls inte trivdes med detta spö som var ganska mjukt och hade i stort sett hel aktion. Han sålde det sedan fick jag reda på efteråt, och köpte ett annat och billigare spö ( Scierra Stonefly) som han var helt nöjd med. Men det var en del sköna slantar som han hade gått back på med sitt första spö köp.

De flesta första gångs köparna brukar inte ha problem med sådana spön som EXP 4, Vipu mfl. halv snabba, spön som böjer sig ned i halva klingan. De kit som är skapade med nybörjarna först och främst i åtanke brukar också ha spön med den aktionen.

Kommentera

Provkasta funkar väl bara om man vet hur man ska kasta. En nybörjare har inte den fördelen att prova vilket spö som passar en, därför är det bästa alternativet ett medium snabbt spö med halv aktion. Sen bara att lära sig och kasta med det. När man kan kasta så bör man provkasta spöt innan man köper det.....Man kan chansa och hoppas på det bästa men ofta blir det inte som man tänkt sig
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för era kloka synpunkter!

Nu känner jag mig trygg i mitt val av ett Vision Vipu.
        Vet ni hur klassningen stämmer på ett Vipu förresten?

Jag tänker köpa #5 9 fot med GL 4cast linor, en flyt och en sinktip. Ska jag köpa dessa i #5? Förstod av diskussionen ovan att klassningen ibland inte stämmer överrens mellan olika tillverkare?

Tack igen för alla snabba och tydliga svar! Det uppskattas verkligen av en nybörjare i denna djungel... ;-)

Kommentera

Jo, Vipu verkar stämma med AFTM på ett acceptabelt sätt. Har ju självt ett sådant i klass 3. Och Dan Tackels 2:a sortering WF 4 fungerar helt klart liksom deras DT 3 lina. ( Iof. DT linor brukar till 97 % följa AFTM hur som helst ). Dan Tackel WF liksom Sameo linorna följer ju AFTM.
          Diedose här på forumet har också fina linor som är anpassade till den gamla klassningen.
          GL linorna skulle jag vara försiktig med till Vipu om jag vore dig. Till de linorna så ska du helst ha ett GL spö också.

Sink tip linor har sällan en snabb sjunkande tip. Och har den det inte? Då kommer sjunk toppen att åka upp mot ytan så snart du börjar att dra i linan. Bättre att köpa en snabb sjunkande poly tafs i så fall till din kommande flyt lina. Lägg till ett 1 m rak nylon lina som spets och du har 2.5 m sjunk del. Antagligen, så kommer denna tafs att dra ner en del av spetsen på flyt linan också.

Annars, är ju en normal sjunk, WF #6 lina till det Vipu #5 spö du ska ha ( normal sjunk = sjunk klass 3 ) väldigt användbar.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-15, 19:33.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok, det var bra att veta angående Vision och GL-linor... Har tittat på färdiga set hos Fishline.se och då var det GL-linor i paketen. Kanske får fundera lite till på det valet då.

Tänkte nog att sink tip var en vanlig sjunklina men inser nu att det inte var fallet. Då känns kombinationen flytlina (+ sjunkande poly) och en vanlig sjunklina som en bra kombination som täcker många tänkbara fiskesituationer.

Återigen, tack för input!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            188 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
            1 svar
            307 visningar
            0 gillar