fluga, havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fluga, havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    En 9,6 fots sjua och en kvalitéts lina avsedd för kustfiske i intermediate. Lika stora skillnader på linor som spön, så det brukar löna sig att lägga några kronor extra på en bra lina.
    jo jag har förstått det med linorna utan att själv fiskat med fluga någon gång.
    vad skulle du rekomendera för lina. vilka fabrikat ska man titta efter?

Kommentera

GL`s coastal och Vision kust är ju populära. Har inte testat Vision kust, men har kastat med GL coastal och den kastar som f-n.

Finns ju även en beg, marknad på schyssta prylar. Det här setet är ju inte tråkigt

Senast ändrad av Wadman; 2013-05-12, 19:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        GL`s coastal och Vision kust är ju populära. Har inte testat Vision kust, men har kastat med GL coastal och den kastar som f-n.

Finns ju även en beg, marknad på schyssta prylar. Det här setet är ju inte tråkigt

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...6ringsset-kpl/
        jag kollade på det innan. men priset är nog ganska mycket mer än jag tänkt att lägga.

kan någon förklara vad alla dessa olika linor används till? http://www.sportfiskegiganten.se/produkter.php?kat=369

Kommentera

till flugfiske

Backing - har du först på rullen innan själva fluglinan, fluglinan är "bara" runt 30m lång och får man en stor fisk kan det vara skönt att ha mer än 30m att släppa ut
          DT & WF - Kompletta fluglinor. DT dubbel taperad, ser likadan ut i båda ändorna i princip en enda lång klump. WF har en sk klump i ena änden, weight forward.
          Running line & Skjutlinor - När man vill "bygga" en egen WF lina i princip. Man har en tunn fluglina (running line) som man kan fästa olika klumpar (skjutlinor) flytande, intermediate, sjunkande och vikten får man laborera med själv med tills man hittar vikten som passar en själv. Inget jag skulle rekommendera en nybörjare till

Sen vilken lina man väljer till sitt fiske är en smaksak, men vanligaste som man börjar med är backing och WF lina som är anpassad för fisket man ska ha det till.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Feskekörkan
            Lånar tråden för en fråga till som jag ställt tidigare utan att svar. Har en vit WF flytlina och undrar om det är "klumpens" slut när linan blir grönfärgad och även lite smalare tror jag. Någon som vet?

Kör på denna linan http://shop.el-ge.se/guideline-4cast-p-2149-c-370.aspx #6 både på kusten och sjöar.
            Det stämmer många tillverkare väljer att färga klumpen i annan färg för att man ska ha koll på när klumpen är utanför toppöglan
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

vad skulle eliten rekomendera för set till en nybörjare.
              jag vill ha ett set som verkligen funkar men är inte beredd att lägga ut hur mycket som helst. kommer använda det max 20 gånger om året.

Kommentera

verkligen ingen som vet något om bra havsöring utrustning?

Kommentera

Budget??

Kommentera

Kolla på Dan tackel.sede har bra andra sirterings linor till ett kanon pris. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Budget??
                      jag vet inte riktigt. vet inte hur mycket man behöver lägga för att få bra grejor. setet ska vara typ motsvarande en 5601JB rulle och ett st croix premier spö till jerk. förstår du liknelsen jag är ute efter?
                      men säg 5000 plus minus lite. men fortfarande så lite som möjligt för så bra grejor som möjligt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      159 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X