Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nytt sätt att beräkna linans klass: E= mc2. Så att vi krånglar till det litet ytterligare.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-17, 08:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

nu ska vi inte göra det för lätt med en simpel formel. Du måste även ta hänsyn till spöts lagrade energi vid olika böj på klingan, rörelseenergin som finns i linan utanför toppöglan, linans tröghet påverkar hastigheten i vändningarna, trögheten vid olika temp, vilket vridmoment bör man ha till spöt, luftmotståndet i linan och spöt vid olika tempraturer och väder, gravitations kraften både månen och jorden som påverkar linans fart och vektorn för kraften som spöt utsäts för......finns nog fler saker men dessa kom jag på nu.

Någon vill skriva en fin liten formel på detta så man räkna ut klassningen på sitt spö eller lina :P
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

För att verkligen få en lina som passar behövs en projektgrupp om minst 5 personer som jobbar heltid under 4-6 månader. Ungefär så kändes det när jag letade lina till mitt Fario 9-5....

Kommentera

Det enklaste är nog iaf att köra helt utan lina... Då slipper vi bekymmer! I mitt fall skulle det dessutom ge ungefär lika mycket fisk.

Kommentera

Vad ger egentligen en exakt matchad lina för mervärde? Menar hur stor skillnad blir det med några grams diff? Och vart i kastet känner man mest av detta?
            #OneFly
            http://vimeo.com/onefly
            http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Fram till runt 20 m brukar de flesta spöna klara av att bära litet tyngre linor. Men sedan....

Ibland undrar man om inte tillverkarna underklassar fett bara för att folk ska tycka att linan skjuter som fan.

Och visst gör den det ett antal meter. En baksida till med en underklassad lina är detta med att det blir lättare att fuska med tekniken. En sak man får betala för den dag man börjar att fiska med en anpassad lina.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-17, 10:18.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Edit: "DT: Double taper, jämntjock lina."

En DT är jämntjock men i ändarna taperas den ned och blir tunnare
                sigpic

Kommentera

Nu tycker jag ni krånglar till det lite. Fundera först över vad ni ska ha linan till för slags fiske. Presentation, vind ex.
                  Vad gillar ni? Longbelly, kortklumps. Sen får man väl höra om man kan provkasta varandras linor för att hitta rätt. Många är ju med i klubbar så det finns säkert någon som har en lina där som passar.
                  Räkna ut med en formel är omöjligt. Alla har olika smak och kaststil. Vissa gilla tunga linor andra lätta.
                  Provkasta är enda sättet. Och där kommer vänner och bekanta in!!

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
                    Vad ger egentligen en exakt matchad lina för mervärde? Menar hur stor skillnad blir det med några grams diff? Och vart i kastet känner man mest av detta?
                    1 gram kan göra mer än man tror, denna gramskillnad fortsätter att öka dessto mer lina du får ut om du har en DT eller longbelly lina. Har du möjlighet så testa en klass lättare lina på dit spö och en klass tyngre. Lätt lina får man veva och ta i rejält för att få fart på linan. Sen om den är tung så börjar spöt att leva ett eget liv pga för tung lina, spöt flexar/böjer sig för mycket när man laddar det.

Har man hög klass på sitt spö märker man inte detta lika bra om det diffar på 1 gram men i de lägre klasserna märks det ganska omgående
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                      Har ett spö som är klassat som #5 och CCS gav ett ERN värde 4.78, vilken lina ska man ha till detta spö ?
                      Vad är det för spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      543 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      576 visningar
                      0 gillar