Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dan Tackel linorna inte kung bland budget flug linorna längre på WF sidan.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Vad är det för spö?
    Fenwick ironfeather

Skriv gärna hur du hittade infot till vilken lina som passar detta spö. Skulle nog uppskattas av många här inne som inte vill slänga ut 5-600kr på en lina för att testa om det funkar
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      Fenwick ironfeather

Skriv gärna hur du hittade infot till vilken lina som passar detta spö. Skulle nog uppskattas av många här inne som inte vill slänga ut 5-600kr på en lina för att testa om det funkar
      Har inte testat Ironfeather, men det skall ju vara ganska "påkigt". Hur kastar det din python sexa?

Kommentera

Fenwick ironfeather

Det finns bara ett svar på din fråga om vilken lina du ska välja, den som passar dig..
        Och istället för att köpa linor på vinst och förlust så är det bättre att som jag skrev tidigare i tråden. TESTA varandras!!

Kommentera

Själv fick jag mig en fet överraskning när jag för några dagar sedan fick för mig att testa en rio outbound short #12 på mitt big daddy #9, och det funkade utmärkt, lika bra som till switch spöt där den linan normalt används.

Enligt vision ska spöt ha en lina/klump på ca 21g, jag har vägt rio linan till 34g, bara för klumpen.

Så, vad är klassningen värd i det läget? Speciellt när det gäller wf linor som aldrig laddar ett spö med mer än klumpen ute.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
            Själv fick jag mig en fet överraskning när jag för några dagar sedan fick för mig att testa en rio outbound short #12 på mitt big daddy #9, och det funkade utmärkt, lika bra som till switch spöt där den linan normalt används.

Enligt vision ska spöt ha en lina/klump på ca 21g, jag har vägt rio linan till 34g, bara för klumpen.
            Testade big daddy nian på mässan, är inte förvånad

Kommentera

Testade big daddy nian på mässan, är inte förvånad
              Jag får väl vara nöjd, det besparar mig att köpa en ny lina till big daddy spöt

Men, om jag inte haft rio linan hemma hade jag aldrig fått för mig att testa, hur skulle jag då kunna ana att det skulle fungera med den info som finns om spöt?
              Senast ändrad av anders@gäddfiske.se; 2013-05-17, 17:04.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Har inte testat Ironfeather, men det skall ju vara ganska "påkigt". Hur kastar det din python sexa?
                Python 6 va det svårt att ladda spöt förrän mesta delen av klumpen va utanför toppen, så den linan kändes alldeles för lätt för spöt, testade även en annan WF6 (vision attack) samma sak där. Gamla linan en GL force lina WF 6 fungerar kanon med spöt. Så efter att fiskat hela förra säsongen med ptyhon testade jag den gamla force linan igen och de fungerade kanon. Alla linorna va WF6 verkligen skumt. Efter att vägt linorna på jobbet så följer sameo och vision linan AFTM klassen men inte force linan, force linan va 1 gram tyngre på 9.15m och hela klumpen vägde lite mer än 14g. Kan tillägga att jag är inte den enda som tyckte att WF6 kändes för lätt för detta spö. Så beställde nya linan vibe 125 med en klumpvikt på 15g och denna fungerar klockrent på spöt.

spöt är i sig medel snabbt med halvaktion, att det skulle vara en klass 5 tvivlar jag på närmare en klass 6, speciellt med tanke på att force linan och vibe125 fungerar klockrent.

Så jag har hittat min ideal vikt för spöt genom att guideline underklassat sin WF6, som inte anger nån vikt alls på linan utan då förmodar man att den följer AFTM klassningen.

En riktigt jungel och hitta en lina som passar spöt, när vaken spö eller lintilverkare följer nån klassning eller anger vikter på spöna eller linorna
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Python 6 va det svårt att ladda spöt förrän mesta delen av klumpen va utanför toppen, så den linan kändes alldeles för lätt för spöt, testade även en annan WF6 (vision attack) samma sak där. Gamla linan en GL force lina WF 6 fungerar kanon med spöt. Så efter att fiskat hela förra säsongen med ptyhon testade jag den gamla force linan igen och de fungerade kanon. Alla linorna va WF6 verkligen skumt. Efter att vägt linorna på jobbet så följer sameo och vision linan AFTM klassen men inte force linan, force linan va 1 gram tyngre på 9.15m och hela klumpen vägde lite mer än 14g. Kan tillägga att jag är inte den enda som tyckte att WF6 kändes för lätt för detta spö. Så beställde nya linan vibe 125 med en klumpvikt på 15g och denna fungerar klockrent på spöt.

spöt är i sig medel snabbt med halvaktion, att det skulle vara en klass 5 tvivlar jag på närmare en klass 6, speciellt med tanke på att force linan och vibe125 fungerar klockrent.

Så jag har hittat min ideal vikt för spöt genom att guideline underklassat sin WF6, som inte anger nån vikt alls på linan utan då förmodar man att den följer AFTM klassningen.

En riktigt jungel och hitta en lina som passar spöt, när vaken spö eller lintilverkare följer nån klassning eller anger vikter på spöna eller linorna
                  Spön är ju som bekant klassade efter vilken lina tillverkaren tycker passar bäst till det. Vet ju sedan innan att du trivs med linor som belastar spöna ganska mycket ( cult 5/python 6 ). Så är väl inte konstigt egentligen att du trivs med en hög belastning även på detta spö. Du skulle förmodligen inte gilla mina kombinationer, för jag trivs bättre med lätta linor. Man behöver ju inte stirra sig blind på vad som står på spöt, utan precis som du gjorde prova vad man tycker är bäst själv. Skulle du och jag rek, klassa samma spö, så är det nog inte omöjligt att det skiljt en klass på våran rek. Att det dessutom kan skilja ganska mycket på linor som väger lika, beror ju på var någonstans vikten på klumpen ligger. Ligger den långt fram laddar spöt snabbt och långt bak, ja då får man veva på lite mer innan det händer något. Väntar på en ny presentationslina till min fyra. TT taperad, med sju meter framtapering. Tar en stund innan en sådan laddar spöt ordentligt, men den kommer vara ruskigt bra att rolla med. Vilket är precis vad jag är ute efter. Vidar testade en TT taperad lina som jag har på min Axis femma och han upplevde den som alldeles för lätt för sin Orvis femma, trots att det är mer klipp i mitt Axis. Klassningar okej för att få en uppfattning, men sedan handlar det om vad man själv trivs med

Kommentera

culten fungerade inge bra med python när jag fiskade med denna i sjö, de vart för tungt så en vision target WF5 är köpt till denna fungerar bra att kasta på sin top ca 20m. Klumpen är 9.6m och väger 9.5g Blir inga distans kast med denna kombo men det är inte det jag är ute efter med detta set.

Men det är som du säger linvikten är individuell, men den vikten kan inte diffa allt för mycket i de lägre klasserna speciellt om spöt har helaktion och medium snabbt som culten exempelvis. Jag gillar target linan trots att det är en 5,5 enligt AFTM klassningen medans du skulle kanske tycka den är för tung och skulle helre vilja ha en 4,5 till detta spö. Men det ska inte vara att man måste anstränga sig vid utkast tills sista draget innan man skjuter iväg linan och det får inte vara så tungt att spöt börjar "vobbla" när man laddat det och ska göra framkastet eller skjuta ut linan. Spöna har sina gränser med en min och max vikt

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                      Jag får väl vara nöjd, det besparar mig att köpa en ny lina till big daddy spöt

Men, om jag inte haft rio linan hemma hade jag aldrig fått för mig att testa, hur skulle jag då kunna ana att det skulle fungera med den info som finns om spöt?
                      Har ett mycket snabbt spö som är klassat som en femma, har rek, vikt som en sexa ( 12-14 gr ), men skjuter en Rio Pike 8 ( 21 gram ) grymt bra. Kastar faktiskt så bra att jag sålt åttan jag använde till linan och ersatt det med denna sk femma Hade med det till Gunnar R Nielsen och hans rek, av det hamnade på sju+. Tillverkaren av detta spö måste ha klassat det under en riktigt blöt fest.
                      Senast ändrad av Wadman; 2013-05-17, 19:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      269 visningar