Förvaring av fluglina! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvaring av fluglina!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förvaring av fluglina!

Så här inför flugfiskesäsongens slut, så funderar jag på hur jag bäst vinterförvarar min fluglina. Jag har den på rullen fortfarande men tror inte det är bästa under vinterhalvåret. Hur gör ni inför vinterförvaring?

/ Pontus

Jag lindar mina mellan galgar!

Kommentera

Gör en enkel lin vinda av en meter lång planka på vilken du skruvar fast en bit 30 - 40 cm lång bit rund stav i varje ände på. Och som du sedan lindar upp din linan / linorna mellan. Säkra sedan slingorna med snör stumpar så att inte linan "hasplar av sig" från vindan. Detta efter en rengöring och upp smörjning av flyt linan iaf. med någon slags lin smörja. Tiemco, har även en sådan smörja för sjunk linor. Du kan även skruva dit en ögla i ena kortänden av denna lin vinda, så att du kan hänga den på en spik i garderoben t.ex. Du behöver inte nödvändigtvis demontera backingen. Utan häng bara rullen i en påse bredvid.

De bästa lin smörjorna i mitt tycke iaf. Är Tiemco line care och Sameo Cobra spit.

P.s. Glöm inte att byta hela tafsen tills när du ska börja att fiska igen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-12-01, 20:46.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
        Så här inför flugfiskesäsongens slut, så funderar jag på hur jag bäst vinterförvarar min fluglina. Jag har den på rullen fortfarande men tror inte det är bästa under vinterhalvåret. Hur gör ni inför vinterförvaring?

/ Pontus
        Jag rengör linorna och byter ut / svetsar en ny frontögla om den är sliten. Vevar sedan tillbaka dem löst på rullarna. Man behöver inte hänga moderna linor som saknar rullminne, utan det funkar fint att ha kvar dem på rullen. Är ett tag sedan man hade dem hängande i garderoben

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Jag rengör linorna och byter ut / svetsar en ny frontögla om den är sliten. Vevar sedan tillbaka dem löst på rullarna. Man behöver inte hänga moderna linor som saknar rullminne, utan det funkar fint att ha kvar dem på rullen. Är ett tag sedan man hade dem hängande i garderoben
          Kanske ligger nått i det du säger att man inte behöver rulla ut moderna linor, när man flugfiska för första gången när man va runt 15 så hade linan minnet eftervintern när man spolat den runt en tavla i pojkrummet. Ska nog testa o bara rengöra linorna och dra på dem igen och se nästa år hur de beter sig.....funkar de inte får man köpa nytt
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för era inlägg!

Jag har några minnen kvar sen 70-talet då jag lämnade fluglinan kvar på rullen över vintern. När våren kom så var linan mer en spiral och smått omöjlig att få rak. Antagligen har linorna utvecklats sen dess och är mer formstabila idag. jag tror ändå att jag lindar upp linan i större loopar vilket också underlättar en rengöring av linan.

Vad rengör ni linan med? Fungerar tvål och vatten eller finns det andra varianter?

/ P

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Kanske ligger nått i det du säger att man inte behöver rulla ut moderna linor, när man flugfiska för första gången när man va runt 15 så hade linan minnet eftervintern när man spolat den runt en tavla i pojkrummet. Ska nog testa o bara rengöra linorna och dra på dem igen och se nästa år hur de beter sig.....funkar de inte får man köpa nytt
              Går ju köpa nytt även om det funkar Testa Barrios linor om du inte redan har någon. Grymma linor som inte kostar skjortan.

Kommentera

Jag ska hämta en cykelfälg för det ändamålet. Dubbla fälgband och grundlig rengöring innan linan åker på.

Kommentera

Frugan skulle nog inte gilla om man köpte nya linor till alla rullarna igen....räcker med hundkojan som projekt tills vidare.

Kommer att bli perfekt som fiskebil när den är klar
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag kör med ett par droppar grönsåpa i handfatet + ljummet vatten. Linan får ligga i blöt ca. en timme innan jag hand torkar den med en ludd fri trasa. Därefter, så smörjer jag ca. 2 m i taget av linan med ett tio tal drag. ( också med ludd fri trasa) Innan jag droppar på en ny liten klick lin smörja. Och låter den behandlade delen droppa ned i en ren hink. Linan, får sedan ligga i hinken och dra ett par timmar innan jag vindar upp den på lin vindan jag beskrev ovan.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    295 visningar
                    0 gillar