Nybörjare inom flugfiske.. Tips på spö/rulle osv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare inom flugfiske.. Tips på spö/rulle osv.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad skulle några extraspolar med 0.18, 0.15 var bra till? Är de tafsen vi snackar om då? Taperad... Vad betyder de? Är de linan vi snackar om då?

Jo att kasta ser ut att vara en utmaning i sig, men jag tänker inte ge mig i första taget.

Såååååå mycke information, lär få sitta o läsa igenom några gånger så allt går in i huvet. Känns som man läser nya grejer varje gång man läser samma inlägg när man lär sig vad en grej heter! hehe
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Har du någon kompis som flugfiskar? Be i så fall vederbörande om hjälp. Annars så börja kasta ute i snön fortast möjligt.

Jag lärde mig kasta ute vid en PT sjö och det är inte det mest lysande. Det finns mycket som stör då. "FAN där går en den ska jag ta...." Bara det att som nybörjare så har man fullt upp med att få flugan att faktiskt träffa vattnet och inte alla snår/buskar/träd som står bakom. Jag vet inte hur många tallbågar jag fångat under mitt första år som flugfiskare.

Sedan hör det till att stå som Kalle Anka en gång ibland. Man står där med 30000000 meter lina lindad runt kroppen. När du börjar lära dig att få ut linan och träffa där du vill så är ett hett tips att sätta upp en filmkamera och helt sonika filma dig själv när du kastar. Man ser en hel del fel man gör då och kan lära sig av egna misstag.

En sak kan jag lova dig. Första firren du krokar och landar gör att allt slit är helt glömt i ett lyckorus som inte går att likna vid något annat! Kanske att få barn...

Kommentera

Nope, inga kompisar som flugfiskar. De envisas fortfarande med att stå o försöka få öring med en gammal vibrax vid piren med 600kronors kit.

Jo hade tänkt å stå o veva i trädgården, verkar roligt som fan o lära sig. Bara de verkar en upplevelse, för mig handlar nog fisket mer om att testa alla möjliga fiskesätt. Sätta en gräns för vad "detta" året ska tas på för något o sedan hur stort de ska vara. Detta året har jag bestämt mig att jag ska ta en öring på minst 2kg på fluga, en bra början för att aldrig ha fiskat med fluga. hehe.

Blir att sticka ut till ån sen när man lärt sig kasta.. Stå där utan någon med sig, har en tendens av att ge fan i nya fiskesätt varje gång jag har någon med mig. Omöjligt för mig att koncentrera mig samtidigt som någon står sidan om, slutar oftast med att jag lägger grejerna åt sidan o tar fram mitt gamla spinnspö o fiskar "normalt"...

Tex, gäddan jag tog på jerkspö. Vid andra "provfiskningen", 5kg's gädda höll helt ärligt på att pissa ner mig av glädje. Stod där o vevade lite hit o dit för att försöka få gången rätt på betet, betet var nog 2meter ifrån bryggan. Rätt som de klev en stor fett madam på, slirbromsen var på max... Spö o rulle höll på att flyga ur näven på mig, snabbt försökte jag släppa slirbromsen lite då de var de sista jag var berädd på. Hade inte ens hov med mig, så gick ta den så fint i gälgreppet. Första gången jag testade de också, hade bara fått små 10-20cm gäddor på haspelspö innan av renslump.

Den historian hör inte hemma här, men upplever jag samma adrenalinkick igen så blir jag nöjd.

Nästa fråga, vilket sida ska veven vara på? Är de så att man kastar linan med samma (Höger) hand som vanligt? Alltså veven på vänster sida? Tänker mer att man knappt vevar förens man ska få in fisken... Så man måste kanske ha handen man har bra koll på att sköta linan eller något?

Kommentera

Vilken sida du har veven på är mer en smaksak. Smidigast är att ha spöt i samma hand hela turen. Så håller du spöt med höger så vevar du med vänster. Inte ofta man vevar in linan utan oftast blir det att man håller på och fipplar med löslina och drillar med handen som slirbroms.

Kommentera

Tänkte dra iväg en beställning nurå, blev dock mycke osäker... Ska man ha klass 6 eller 7? Är de stor skillnad?
            Som sagt tänkte kasta efter havsöring... Vilken tafs är de som gäller? Runt 0.17 - 0.18?

Kommentera

Om det är havsöring du huvudsakligen kommer att fiska efter så är det klass 7 som jag skulle rekommendera.

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
              Tänkte dra iväg en beställning nurå, blev dock mycke osäker... Ska man ha klass 6 eller 7? Är de stor skillnad?
              Som sagt tänkte kasta efter havsöring... Vilken tafs är de som gäller? Runt 0.17 - 0.18?

Kommentera

Nu är inte jag någon havsöringfiskare så det finns de som är bättre på den punkten, men jag skulle tippa på att en tafs på runt 0,20 passar till havsöringfisket. Men som sagt, havsöringsfiskarna kan nog detta bättre än jag.

På flugor.se har de färdiga fyllda askar med flugor för havsöring. De är säkerligen en bra start att börja med.
                Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-20, 15:04.

Kommentera

Jo, de är ju havsöring jag tänkte fiska. Men kommer antagligen fiska allt möjligt med spöet, men som en "max" punkt är havsöring på listan. De gör inget att de är "för mjukt" för havsöring, bara spöet pallar de om jag nu får förmig att fiska de.
                  Sen i framtiden kommer de antagligen ändå skaffas en massa olika spö om jag nu fastnar för de det vill säga.

Undrar mest om flugspö är likadant som andra spön, de vill säga att man tex inte behöver styvaste spöet på marknaden för att få upp en 5kgs havsöring, utan kan även göra de med ett litet Ul-set, bara man vet vad man sysslar med.

Kommentera

Jag har skummat igenom de flesta inläggen men har inte hittat var du har tänkt fiska hö. Är det på västkusten upp i gbg eller nere i skåne osv. I skåne och på sydkusten så har jag oftast användt mitt #7 medans uppe runt gbg så kör jag på #5. Visst spelar vinden en stor roll men fisken är överlag så mycket mindre runt gbg än vad den är runt västkusten i skåne samt syd och ostkusten. Så därför om vinden tillåter så blir det roligare med en lägre klass när vinden tillåter.

Du pratar också om längden på spöt. Överlag så är det helt klart 9fot som är att rekommendera så länge du inte ska köra tvåhandspön efter lax eller i små bäckar med MYCKET växtlighet runt dig.

Klasserna fungerar lite som kastvikterna på vanliga spinnspön skulle man kunna säga i grova drag. Där det är fluglinans vikt som blir tyngre och tyngre ju högre klass du har på spöt. Och därav så kan du kasta större flugor(beten) och lite lättare att kasta när det blåser. Precis som det är med spinnspöna, du kastar inte särskillt långt med ett ul-spö i motvind medans om du har ett lite kraftigare så går det att dänga i väg betet en bra bit även i motvinden.

Om du kommer med lite mer precis information om vilka områden du har tänkt att fiska så blir det lite lättare att hjälpa dig med vilken klass du ska köra. Som jag sa förut så i gbg så är du glad om du får någon över måttet som är 45cm (gbg) och en på 50-55cm så börjar den bli stor för att vara här. Många som barar fiskar hö i gbgområdena har sällan pb över 3kg, medans det är relativt vanligt med fiskar över 3kg i södra delarna av Sverige.

Fiskar själv en del hö både söderut, men framförallt i gbg med närområden. Så har du fler frågor så är det bara att skriva. Men som sagt så är det viktigt att du försöker precisera dig så mycket det bara går och då i vilka områden du fiskar.

Ser också att du frågar om tafsar. En taperad tafs är en tafs som är tjock nära fluglinan och sen smalnar av i spetsen. Tafsen brukar man i regel säga att den ska vara lika lång som spöt, men det går att anpassa den lite efter situation både efter väder och art man fiskar. Om du ska köra efter havsöring så tycker jag inte att du ska köra på en spets som ligger runt 0,22-24, då det ofta är mycket stenar, tång och annan skit som lätt skaver. Samt att hö har faktiskt en hel del vassa tänder.

Jag körde själv med tunnare tafsar tidigare men efter att tafsen gått av några gånger så ökade jag lite i tjocklek och har sedan dess aldrig råkat ut för något tafsbrott när jag drillar fisk, har heller inte märkt någon skilnad på hur mycket fisk jag får. Utan fortsätter få lika mycket fisk som jag alltid brukar få.

Edit 1: När det gäller val av fluga till havsöring finns det lika många olika tankar om det som det finns fiskare typ... Men det beror lite på var du fiskar, djup, hur kallt det är i vattnet, årstid mm. Är det riktigt kallt så brukar vita och skrikiga färger fungera fint (men varierar så klart beroende på var du fiskar), när det börjar bli lite varmare i vattnet så brukar det vara bättre med lite mörkare färger så brunt och svart. Allt från små, små märlor till större baitfish (små fiskimitationer).

Hör av dig om du undrar något mer. Och än en gång specifisera dig så mycket som möjligt så blir det lättare att svara så du får "rätt" svar.

Edit 2: Det du undrar om det fungerar på samma sätt som med ul ifall det går att få upp större fiskar på ett flugspö i lägre klass så går det alldeles utmärkt och det fungerar precis på samma sätt som det är med ett ulspö. Du kan ju så klart inte sätta samma press på en fisk med ett litet och klent spö så för fiskens del så blir det ju lite värre med tanke på att det blir längre drillningstider och därav mer mjölksyra för fisken. Men med min #5 så har jag tagit ett antal regnbågar över 6kg och med min #4 så har det kommit upp en del fiskar över 5kg. Tyvärr så ligger mitt pb på hö strax över 3kg. Du ska ju självklart inte försöka lyfta upp fisken med spöt men det kan du ju inte göra med spinnspön heller.

Ska du inte fiska gädda eller lax med spöt så ska du köra på en klass 5 -7. Det beror lite på. Kommer du enbart fiska hö, så kanske du ska välja antingen #6 eller #7 men om du tror att du kommer fiska lite allt möjligt som du skriver så får du försöka bedömma vad du kommer fiska mest. Du kan ju liksom fiska abborre med ett jerkspö men hur kul blir det.

Själv fiskar jag med så liten klass som möjligt då det blir bättre och roligare kännsla. Har spön från #4 upp till #7
                    Senast ändrad av haggis82; 2014-01-20, 15:39.
                    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Mycke bra info! Fiskar närmare helsingborg än göteborg, bor nämligen i ängelholm. Ute i havet är de väl mer havöring som jag vill åt, så går runt o vadar vid stenar o grejer. Där är även långgrunt just där jag fiskar, om de nu skulle göra något skillnad.
                      Är även sugen på att testa torrflugor? Vet inte om de är möjligt men de ser/låter skit roligt när man kollar på videos när fisken hoppar på flugan.

Ang hur kallt de är i vattnet beror ju helt på vad jag känner för... Jag är inte frösen av mig, så jag kan lätt gå ut o ställa mig i 5 minus, de enda som sätter stop för de är att mina fingrar blir stela. Men jag fryser inte (Kan ha något fel på känslen, inte vet jag.)
                      Men folk jag fiskar med tycker att de ska vara minst 5-10plus, så de är väll där och uppåt.

Hade tänkt o ha med ett spinnspö å flugspö, så jag inte behöver åka hem för att de blåser lita. Mer än om de går vågor in i vadarna. hehe

Ang vad jag vill fiska, är som sagt havsöring och abborre, speciell kombination... haha!

Tackar dessutom för att du förklarade vad taperad tafs är, tycker de kommer upp all annan information än just de man söker på google nu för tiden...

Sugen på att ta ett klass 6, så blir de mellan 5-7 haha!
                      Senast ändrad av Snöhäst; 2014-01-20, 16:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      249 visningar