Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej! Jag vet i ärlighetens namn inte ännu, fick hem spöt i slutet på förra veckan och har bara torrkastat med denna lina på spöt på gräsmattan utanför, och där är det lite begränsat med utrymme. Det känns i alla fall som om det är riktigt bra fjong i den och de harmoniserar bra. Har haft linan på mitt Greys GLA #5/6 tidigare men där laddar den inte riktigt lika bra som i Vipu #5.

Jag har däremot en vag känsla av att Vipu #5 kanske inte bär en mycket längre Vibe 85 lina så bra?, men hoppas jag har fel!

Tilläggas bör att jag inte flugiskat så förtvivlat länge, och behöver finslipa tekniken en del, men vissa saker känner man i ryggraden :-)

Ursäkta till TS om tråden glidit ifrån lite grand!

Kommentera

En jungel att välja lina och spö i dags läget. Om man väljer spö och lina från olika tillverkare kan det verkligen bli pankaka av det hela. Väljer man sakerna från en o samma tillverkare brukar dessa klaffa bra.

Ett tipps som är bra att ha vid frammtida köp är att lägga på minnet vilken vikt klumpen hade på föregående lina. Hittar man vikten för sitt spö blir det lätt att köpa ny lina i framtiden.

Har själv ett klass 5 spö men tycker att en klump på 14-15g fungerar bäst till denna (eller rättare sagt min kaststil), vilket är i sin tur för tungt för att vara klass 5.

Som ny rekommenderar jag verkligen att köpa ett set med lina och spö för att slippa otrevliga överraskningar
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av skipjack Visa inlägg
        Hej! Jag vet i ärlighetens namn inte ännu, fick hem spöt i slutet på förra veckan och har bara torrkastat med denna lina på spöt på gräsmattan utanför, och där är det lite begränsat med utrymme. Det känns i alla fall som om det är riktigt bra fjong i den och de harmoniserar bra. Har haft linan på mitt Greys GLA #5/6 tidigare men där laddar den inte riktigt lika bra som i Vipu #5.

Jag har däremot en vag känsla av att Vipu #5 kanske inte bär en mycket längre Vibe 85 lina så bra?, men hoppas jag har fel!

Tilläggas bör att jag inte flugiskat så förtvivlat länge, och behöver finslipa tekniken en del, men vissa saker känner man i ryggraden :-)

Ok.

Men funkar Vibe linan upp till 20 m längder på ett vettigt sätt? Så är det ju acceptabelt.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          En jungel att välja lina och spö i dags läget. Om man väljer spö och lina från olika tillverkare kan det verkligen bli pankaka av det hela. Väljer man sakerna från en o samma tillverkare brukar dessa klaffa bra.

Som ny rekommenderar jag verkligen att köpa ett set med lina och spö för att slippa otrevliga överraskningar
          Jo, kommer att köpa ett färdigt set och antar då att grejerna är anpassade till varandra. Till Scierrat kommer jag att köpa 2-3 olika linor från dan tackel Göran rekommenderade och testa mig fram. Förr eller senare blir jag väl nöjd, om än fattigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av skipjack Visa inlägg
            Inga problem, ju fler som kommer med tips desto bättre. Hade någon dessutom erfarenhet av spöt, ett Scierra Ferox #4, vore det ännu bättre.

Kommentera

Ferox är ett ganska typiskt Scierra spö så vitt jag minns? Har bara känt på ett i butik gör ett par år sedan dock. Har en topp aktion och kändes ändå som det var en hel del känsla i det vill jag minnas? Scierra, är duktiga på att bygga spön i allmänhet tycker jag. Tänk bara på att Vipu, är ett litet lugnare spö som böjer sig ned till halva klingan. Så du får öva in timingen på en gräsmatta när du har skaffat det. Tror också att Vipu är mer förlåtande mot små misstag i tekniken än din Ferox pinne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Hej!

Vibe 85 #5/6 väger litet över ett gram mer än AFTM klassen #6. Så det blir ju litet extra skjuts i skjutet med den på ett Vipu #5.
                Vad har du för tabell när du kikar på detta Göran? Slog till på en Sameo Viper #5 då de hade halva priset på dessa, 249:- i hopp om att den kanske skulle kunna funka på Vipu #5. Hade man någon tabell så kunde man ju kikat innan man köpte. Nu är det ingen fara om den inte funkar, har spö i andra klasser också så någonstans ska den väl passa :-) /Björn

Kommentera

Fishline.se, sätter ofta ut klump vikten i gram på linorna. Och sedan är det ju bara att jämföra med en AFTM tabell. Sameo's linor håller AFTM klassningen. Tycks som om Vipu är ett spö vilket också håller AFTM.

Kommentera

detta med klumpvikter och AFTM vikter ställer till det rejält ibland. Har man en klump som är längre än 10m och linan följer AFTM klassningen kan vikten bli fel iaf. En klump på 14m som klassas enligt AFTM som en #6 kanske har en klumpvikt på 14g, vilket i sin tur motsvarar vikten av en #8 enligt AFTM vikterna.

Jag har inte blivit klokare på detta med klumpvikter och AFTM klassningen, alla tillverkare följer sin egen melodi. Så jag har genom att prova mig fram och läst vad andra tycker kommit fram till klumpvikterna som passar mina spön.

Ett exempel är ett av mina spön som jag använder(#5), till den har jag sameo python lina WF6F, en longbelly lina med 16,5m klump. Den följer AFTM klassningen (9,9-10,9g). Sen har jag vision vibe 125 6-7 lina till samma spö, som har en 12,5m klump och väger 15g. Båda dessa linor fungerar perfekt ute på sjöar när man vill komma lite längre. Så min slutsats är att dettaspö jobbar bäst med en klumpvikt på 14-15g.

Så skulle man köpa en lina som har en klump på 9m vilken vikt ska man satsa på ? Enligt AFTM en lina med klumpvikten på 9,9-10,9, men av erfarenhet skulle jag nog köpa en som väger runt 14g som i sin tur är en #8 enligt AFTM.

Blir bara förvirrad när man skriver om det
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Haha, som sagt, ju mer man läser vad ni skriver desto mer förvirrad blir man.
                      Lägger en beställning i helgen och återkommer när jag får hem grejerna. Inser redan att det blir frågor om hur allt ska på rullen, hur backing ska kopplas ihop med fluglina, tafsfrågor etc. Läste lite på nätet och blev kallsvettig av skräck när jag såg alla knutar, snabblim, aceton etc. Nu ser jag att det finns öglor på vissa fluglinor också - vad är de bra för? Kan inte minnas att det fanns sist det begav sig...

Börjar fundera på om det inte vore smart att gå med i en lokal fiskeklubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X