Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningsfunderingar (spö, rulle, lina etc)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Edit. Det går att vända på lagret i spolen = Sitter under locket där spol spärren sitter om du vill ändra vev riktning? Men då får du ju spola upp backingen + fluglinan i den nya riktningen också.
    Hmmm, vilken av delarna är det som ska skruvas i - vänster eller höger? Har testat båda men hittar inget direkt som går att vända på?

Click image for larger version

Name:	Fenwick Eagle.jpg
Views:	1
Size:	11,3 KB
ID:	1773601

Kommentera

Om du vänder på den vänstra delen och postar en ny bild så kanske man komma med tips.

Brukar sitta en nållager på spolaxeln som man vänder på för att vända på vevriktningen
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av pippo77 Visa inlägg
        Hmmm, vilken av delarna är det som ska skruvas i - vänster eller höger? Har testat båda men hittar inget direkt som går att vända på?

[ATTACH=CONFIG]68435[/ATTACH]
        I mitten av spolen på den högra sidan av fotot.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

I mitten av spolen på den högra sidan av fotot.
          Tack, det stämde. På insidan av den högra delen fanns det en rund mojäng att skruva loss och ändra. Nu är rullen vänstervevad. Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Om du vänder på den vänstra delen och postar en ny bild så kanske man komma med tips.

Brukar sitta en nållager på spolaxeln som man vänder på för att vända på vevriktningen
            Ber om ursäkt, kunde ju bidragit med bättre bilder men det löste sig ändå.

Kommentera

jag lånar tråden lite i hopp om hjälp.

förutsättningar:

kastteknik - dålig
              Utrustning - Temple Fork BVK i klass 5, RIO Gold WF5. Orvis Hydros Large arbor II, (rullen blev fel vid leverans, men detta är det jag har och fungerar förhoppningsvis till uppgiften... skulle haft en Access mid arbor och jag vet inte vilken betydelse det har?!) Hade från början beställt ett Orvis Clearwater kit, men säljaren snubblade och sålde för många så jag blev helt utan! <- säljaren?!?! Mitt BVK kanske är lite för svårkastat för en nybörjare, men det är här vi sitter i dagsläget...

Jag har läst och hört att mitt spö klarar #6 lina och att det faktiskt kan vara lättare att kasta med just en #6 på detta spö

klarar rullen av en #6 och/eller kommer jag ev att stöta på andra problem någon annan stans? När skulle ev en #5 lina vara bättre för mig?

svårt som nybörjare...
              Senast ändrad av GustavA; 2014-05-26, 10:32.

Kommentera

Tjena!

Ett väldigt fint spö du har där. Och rullen är det ju också klass på.

Problemet ligger nog i att din RIO Gold är en kraftigt underklassad lina. Dvs. att den väger mer än vad som står på pappret.

Din Gold väger 14.8 gram vilket är att jämföra med en normal # 8 + litet till. Jag har självt haft just den linan men i klass 6 till ett klass 5 spö och jag tröttnade snart på den. Och mitt spö är då ett halv aktion spö ska det tilläggas. Och till ett mjukare 2/3 eller hel aktion spö som ditt är den säkert rena mardrömmen!

Den kombinationen är inte så kul att kasta med även för en van kastare. I synnerhet när du börjar att komma upp på lin längder över 15 - 18 m och ditt spö inte orkar bära linan längre, utan den landar som en nudel på vattnet med tafsen och flugan som garnering på toppen av lin högen.

Jag skulle förslå att du tar kontakt med Capricorn.se som säljer Templefork och hör dig för om en bättre anpassad lina.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 18:44.

Kommentera

Tjena!

Ett väldigt fint spö du har där. Och rullen är det ju också klass på.

Problemet ligger nog i att din RIO Gold är en kraftigt underklassad lina. Dvs. att den väger mer än vad som står på pappret.

Din Gold väger 14.8 gram vilket är att jämföra med en normal # 8 + litet till. Jag har självt haft just den linan men i klass 6 till ett klass 5 spö och jag tröttnade snart på den. Och mitt spö är då ett halv aktion spö ska det tilläggas. Och till ett mjukare 2/3 eller hel aktion spö som ditt är den säkert rena mardrömmen!

Den kombinationen är inte så kul att kasta med även för en van kastare. I synnerhet när du börjar att komma upp på lin längder över 15 - 18 m och ditt spö inte orkar bära linan längre, utan den landar som en nudel på vattnet med tafsen och flugan som garnering på toppen av lin högen.

Jag skulle förslå att du tar kontakt med Capricorn.se som säljer Templefork och hör dig för om en bättre anpassad lina.

http://www.capricorn.se/se/contact.php?id=18088
                  tackar och bockar för ett utförligt svar!

utrustningen är säkert bra grejjer, men inget som jag har glädje av ännu! samtidigt så har jag förstått att linan kanske är det viktigaste... så vi testar en annan lina till 5an!

återigen! tack för hjälpen!

Kommentera

Varsågod.

Jo, får du bara på en vettig lina till spöt så kan du ha de där grejorna tills att du börjar att bli lätt grå hårig som jag och fortfarande trivas med dem.

Linan är precis lika viktig som spöt. Rullen....Iaf. så länge du fiskar Harr, Regnbåge, Röding och Öring, är den utrustnings detaljen man kan hålla nere kvaliteten litet på om man vill?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-26, 21:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X