Fråga ang. fluglinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. fluglinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. fluglinor

Hej alla kunniga flugfiskare,

Jag har köpt ett till flugspö och då tänkte jag att det är kanske bra passande att investera i en ny lina som ska matcha detta spö. Sameo prylar gillar jag och det är därför jag har ett sameo flugspö #6, sameo rullar med extraspolar och även sameo lina på rullar.

Alla mina linor är WF och jag är nöjd med dom, men har har hört mkt gott om Sameo Phyton (Longbelley) #6 och det jag undrar är om jag ska behöva skola om mig för att kunna kasta med en lina som har en längre klump än dom jag är van vid.

Häls //T

Du behöver knappast skola om dig bara öva lite mer eventuellt? Sameo spöna är riktigt trevliga och jag fiskar själv mycket med dem.
    Tycker dock att spöts ganska djupa aktion kräver lite vikt för att jobba ordentligt. När jag köpte rio dart till min Classic #6 så blommade spöt ut totalt.
    Passade spöts aktion perfekt.
    Tror även att barrio gt90 sitter riktigt bra på det.
    Nu var inte det vad du frågade efter men tänkte bara tipsa om det ändå...

Kommentera

Har själv en sameo python lina som jag är toknöjd med, har några år på nacken men inga som helst tendenser till sprickor och annat som man ser på betydligt dyrare linor efter ett års användning.

Vad gäller linan och kastandet så kommer du inte behöva lära dig nått nytt, det enda skillnaden är att du kommer märka hur mycke lättare det är att komma längre med denna lina. Kort klump är svår att hålla i luften när den kommer utanför topöglan, med longbelly linan kommer inte problemet förän efter 16m lina.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nämen , vad bra att det kommer att ordna sig med lite extra träning bara och tack för era tips!

Anledning att jag frågar är att spöt jag har köpt "borde vara" snabbare ( och styvare ) än mitt sameo classic #6 och därmed kommer det att inte ha så djup aktion som sameospöt och därför tycker jag att en longbelley lina som har lite andra kastegenskaper skulle hjälpa till lite grann vid kastet eller har jag missuppfattat allting nu igen?

Vi har planerat en fiskeresa till fjällen , Sandåslandet närmare bestämt och det vore trevligt att ha ett spö som man kan kasta streamers även om det blåser.

//T

Kommentera

Lånar denna tråd lite, då jag också har funderingar på longbelly. Just nu sitter det en Rio Mainstream på mitt Matuka #6.
          Känns som om longbelly är det rätta valet då jag tänker använda spöt till sjöfiske.

Kommentera

Om det gäller från en 8,5 meters klump till en på 10,5 så är det ingen större skillnad, har haft klumpar på 12 meter åxå, inte är det så stor skillnad...

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
              Lånar denna tråd lite, då jag också har funderingar på longbelly. Just nu sitter det en Rio Mainstream på mitt Matuka #6.
              Känns som om longbelly är det rätta valet då jag tänker använda spöt till sjöfiske.
              Kanske en DT lina Men det kanske ska finnas en klump på ?

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Nämen , vad bra att det kommer att ordna sig med lite extra träning bara och tack för era tips!

Anledning att jag frågar är att spöt jag har köpt "borde vara" snabbare ( och styvare ) än mitt sameo classic #6 och därmed kommer det att inte ha så djup aktion som sameospöt och därför tycker jag att en longbelley lina som har lite andra kastegenskaper skulle hjälpa till lite grann vid kastet eller har jag missuppfattat allting nu igen?

Vi har planerat en fiskeresa till fjällen , Sandåslandet närmare bestämt och det vore trevligt att ha ett spö som man kan kasta streamers även om det blåser.

//T
                Trevlig lina S, Python, fast inget jag skulle kasta med när det blåser på lite. Finns ju faktiskt skäl till att de populäraste kustlinorna har ganska kort klump ( runt 10 meter ). Kör själv med en Rio Dart när det blåser på bra. Går precis som namnet antyder som en pil genom vinden och trots att den kanske är avsedd för korthåll, så är runt 25 m inga större problem.

Kommentera

Hur är denna lina http://www.fishline.se/2-for-699-air...oducts_id/1040 ?

Kommentera

Den är juste. Men skulle hellre satsa på kast kanonen 40+ Extreme Distance i så fall? Akta dig bara så att du inte får föregångaren 40+ ! Den är känd för att gå av i svetsningen mellan klumpen och skjut linan, beroende på att Airflo missade att bak taperingen var på tok för brant.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-05, 19:16.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    580 visningar
                    0 gillar