Ska man kanske satsa på någon kustlina eller förlorar man mkt i presentation då? Ska upp till en klarvattensjö efter midsommar och fiska harr och öring från båt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fråga ang. fluglinor
Collapse
X
-
40+ linan har INGEN precision över huvud taget. Men du kommer LÅNGT "åt det där hållet". Värt att tänka på är också att de är TUNGA! Min långpåk (11,6 fot 5/6a) bär upp en klass 6 bra men det är mera tveksamt med en ren klass 6 pinne. Jag kan rekommendera den linan till sjöfiske men sedan är det tveksamt...
Kommentera
-
Här är en bild på spöt jag har köpt:
Efter lite kastträning på gräsmattan, då kan jag säga att jag är väldigt förtjust i detta spö.
Det är klart att många förbipasserande frågar om man får något napp. Jag svarar med det klassiska: att gräskarpar är på hugget. 
Detta spö är bra mkt snabbare än vad jag är van vid, när det gäller flugfiske iaf. Det jag inte förväntade mig var att jag kunde få ut lika mkt lina ( eller mer) som med mina andra spön som har djupare aktion. Detta är en klar fördel såklart. När jag byte till Python lina, då kände jag att jag kunde få ut mer lina något lättare än tidigare och visst, som någon forummedlem påpekade, jag kunde komma lite längre än tidigare oxå.
Frågan är om presentationen av flugan blir annorlunda oxå t. ex: om man jämför en Phyton med en Viper lina eller linor med samma egenskaper?
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-06-22, 21:07.
Kommentera
-
Jepp!
Python, varandes en longbelly, presenterar din fluga nästan lika bra som den gamla DT linan, tack vare den långa fram taperingen. Viper, som varandes en ordinär WF lina är det alls inget fel på annars.
Python linan landar litet mjukare och mer precist än en ordinär WF också.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tack Jock Scott!
Det blir mkt intressant att testa denna longbelly lina IRL och framför allt vid torrflugefiske och använda min ordinär WF till streamers istället.
//T
Kommentera
-
Varsågod. Låter som en bra strategi. Det enda du behöver tänka på är att med en longbelly i luften, så får du arbeta igenom kasten i en litet långsammare takt än med en WF lina. Dessutom, så roll kastar en longbelly bra tack vare den längre klumpen. Kan ju vara juste att kunna göra när det är trångt med kast utrymme.Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-22, 21:55.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
okidoki , jag ska försöka och komma ihåg det
//T
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
|
3 svar
607 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg