Femdelat nybörjarset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Femdelat nybörjarset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Femdelat nybörjarset?

Har börjat fundera på flugfiske på gamla dar. Fiskade väldigt mycket när jag var yngre även om jag bara hade en kort period med flugspö (inga roliga flugfiskevatten där jag bodde fick jag för mig). Numera fjällvandrar jag en del och har ofta nära till hyfsat trevliga put-and-take-vatten så jag skulle vilja testa fluga igen.

Söker ett billigt set som är något bättre än "skräp" och har bl a tittat på Vision Keeper, Pool12 och Bäcksländan vilka jag hört är OK för priset. Problemet är att jag vill ha en riktigt kort spö under transport när jag vandrar. Helst femdelat. Har dåliga erfarenheter av att fästa spön utanpå ryggan som hakar i snår och annat - vill helst inte ha något alls utanpå ryggan. Har ni några kloka tips? Runt tusenlappen, jag har redan andra alltför kostnadskrävande i intressen :-)

För en tusenlapp får man nog inte mycket till resespö är jag rädd.
    Sök på Edge efter ett begagnat Sameo Globetrotter, där är inte helt omöjligt att få tag i ett. Orvis Frequent flyer är lite för högt nypris för att det ska gå att få begagnat för en tusenlapp är jag rädd...

Jag du annars sträcka dig till 1650 så har du den här https://mistpool.com/product_info.php?products_id=2063
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Hej!

För slanten, så är det här 5 delade pinnen #6 förvånansvärt bra.
      http://www.hilevel.se/hilevel-flugsp...o-5-delat.html En fiske kompis köpte ett kit från Hi Level där detta spö ingick för ett par månader sedan av samma anledning som du.
      Ligger väl i Bäcksländan klass eller Pool 12 spöt som ingår i deras Powerfly kit. Så sunkigt är det absolut inte. Köper du till en Hi Level DJ rulle http://www.hilevel.se/hilevel-flugru...grulle-dj.html, litet 20 pund backing och en Teeny WF 7 lina alternativt en DT 6 så är du bra i mål för den pengen.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-04, 10:17.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det räcker gott o väl med ett 4 delat spö för vandringen, oftast får man en tub på köpet som spöt förvaras i. Denna kan man lätt stoppa ner i ryggan eller fästa den på sidan utan att den är i vägen.

Har själv en 75 liters rygga som jag fäster en tub med ett 4 delat och en tub med 3 delat spö i. Det 3 delade kan vara i vägen om det är snårig terräng (sticker upp ca 30cm över ryggan) men 4 delade är lika lång som ryggan och stör inget alls. Den skulle jag kunna stoppa ner i ryggan vid behov.

Länken nedan har du bra set, om du nöjer dig med ett 4 delat spö. Vision vipu och guideline exp, Fly settet kan jag inte säga nått mer än att rullen som ingår i kittet känns verkligen gedigen och stabil

http://www.fishline.se/index.php?cPa...ag=&filter_id=
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack för kloka tips! Nu blev det ändå ett enkelt fyrdelat Pool 12-set klass 5 eftersom snålheten tog överhanden: Hittade det för 719 kr inkl. 20% rabatt på CDON av alla ställen...

Jag får börja leka med det och lita på att det funkar med spötuben på ryggsäcken som Mojoman skriver. Blir jag biten av flugfisket så blir det säkert uppgradering senare :-)

Kommentera

pool 12 gör inte bort sig på något sätt kan jag säga. Gillar den spötuben STENHÅRT eftersom man inte behöver ta bort rullen från spöt. Själva spöt är lättkastat men kräver finess för att få ut långa kast. Men ca 10 meter kan du lära dig att kasta på någon timme om du aldrig hållit i ett spö innan.

Kommentera

Klart det mest prisvärda låg budget kitet man kan hitta i dagens läge. Rätt många klubbar som håller kast kurser har det som kurs material.

Kommentera

OK, det låter ju betryggande att det inte är bortkastade pengar. Det anlände idag så det blir väl att försöka att övningskasta lite i veckan i hästhagen där det finns utrymme :-)

Kommentera

Nä, Pool 12 Powerfly, är ju inte Bil Tema eller Ron Thompson precis.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  574 visningar
                  0 gillar