Tips och hjälp med val av nytt spö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och hjälp med val av nytt spö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips och hjälp med val av nytt spö!

Hej!

Jag är en kille på 19 år som bor i Helsingborg. jag började flugfiska vid 12 år ålder, men har inte fiskat konstant på grund av diverse skäl. men nu när jag blivit myndig och börjat jobba så kommer en hel del stress in i vardagen och ända gången jag varvar ner är när jag fiskar. Då jag bor i Helsingborg så fiskas det för det mesta i Råån, vilken är en ån med gott om stor öring... men som alla öring fiskare vet så blir öringfisket allt svårare desto större fisken blir

jag fiskar just nu med en 9 fots klass 6 spö. detta spöet tycker jag själv är ett jätte bra spö för både kusten som i Ån... men längden försvårar fisket i ån en hel del och skulle därför vilja ha ett alternativ till det långa klass 6 spöet.

Rullen jag använder är en ganska stor guideline rulle som jag är väldigt nöjd med förutom att där är överdrivet mycket backing.

Sammanfattning: Söker ett ~7fots klass 5-6 spö med ganska liten rulle.

Känns kanske korkat att ha lite backing om där går havsöringar i ån som är upp mot 15kg... men faktum är att ån är så smal så att fisken inte kan dra ut särskilt mycket lina

Öppen för diskussioner och fråga om där är något annat ni behöver veta för att kunna ge mig goda råd!

Mvh Wictor
    Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
    Följ mig och det jag fångar med flugan =)
    Www.flyfishinginsane.com

Hej!

Blir tufft att hitta ett klass 5 spö i den längden. Det närmaste jag kunde hitta för en vettig peng var Vision Nite #5, 8 fot. Det är ju i alla fall 30 cm kortare än det du har nu. Och ett bra spö dessutom. :

Rulle: Kanske inte direkt liten men kompenserar detta genom att vara lätt och väldigt bra: http://www.msxff.se/C12574DC0053E69B...tle=Flugrullar
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-19, 10:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Här är ett 7.6 fots kit som också kanske kan passa dig? http://www.fishline.se/vision-zulu-b...oducts_id/1291 Men du bör definitivt byta ut rullen! Den grejar inte de slags fiskarna du är ute efter.

Tyvärr, säljs inte Zulu spöt löst.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-19, 10:31.

Kommentera

Leta efter ett loop evotec 7fot #5
        Utgått ur loops sortiment men någonstans i världen borde du hitta ett. Frakten på ett 3del 7fot spö blir inte mycket.
        Använder mitt till just åfiske när det är trångt...

Kommentera

När jag flugfiskade som mest (många år sen) hade jag Thomas & Thomas. Inte snäll mot plånboken, men bästa spö jag haft.

De har en serie för fiske i åar och strömmar.

Och titta inte på deras rullar. Vet inte vad de kostar men de är säkert inte heller billiga.

Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-19, 13:15.

Kommentera

Har precis som Engqvist ett Evotec 7" #5 som jag är mycket nöjd med, men även LOOP Multi fanns i sju fot fem. Även Sameo har ju haft en kort femma ( Black Chili 6" #5 ) Sätt in en annons på Edge under köpes då får du kanske tag på en kortare femma till ett bra pris.

Kommentera

Oj tack för alla tips på spö

Jag tänkte åka mer till min lokala fiske butik imorgon och höra av de har för utbud och fråga om de skulle funka med ett 7 fot klass 5 spö till ån jag fiskar i, vet inte om det är lämpligt med ett klass 5 spö då det inte är ovanligt med 5-6 kilos blanka torpeder i ån men har de ej något hemma så ska jag titta runt i alla Linkar och tips jag har fått här

Tack ännu en gång
              Varför Betala Dyra Pengar För Terapi När Man Kan Fiska?

Flugfiske Blogg!
              Följ mig och det jag fångar med flugan =)
              Www.flyfishinginsane.com

Kommentera

Varsågod.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wigga Visa inlägg
                  Oj tack för alla tips på spö

och fråga om de skulle funka med ett 7 fot klass 5 spö till ån jag fiskar i, vet inte om det är lämpligt med ett klass 5 spö då det inte är ovanligt med 5-6 kilos blanka torpeder i ån
                  Funkar nog fint. Du har även en 8 fots femma (CTS Affinity MX ) speciellt framtaget för fisket du skall bedriva. Grymma spön

Kommentera

Varför är spöt för långt?
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    171 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    280 visningar
                    0 gillar