Sjunklina #5/6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina #5/6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjunklina #5/6

Hej!
    Jag letar sjunklina. En till ett GL LPXE #6 och en lina till Wyrd spöet med en klump på 10-11g. Det ska vara till sjöfiske med streamer och den kan gärna vara lite snabbt sjunkande.
    Några idéer?

/Jonas

Hej!

Till Guideline spöt ska du ha en lina som väger ca. 12.5 - 13 gram eftersom LXPe spöna är överklassade nästan 1 1/2 klass.
    Din 6:a har ett ERN tal på 7.40 = klassning, vägt värde.

Mitt tips är att du skaffar ett par Dan Tackel 2:a sorterings linor. Antingen "sjunk" som är sjunk klass 3 vilket är normal sjunk linan. Eller en sådan sjunk klass 5 = Ultra snabb sjunk. Tyvärr, verkar det som Dan Tackel inte har sjunk klass 4 sådana linor för tillfället. ( Verkar överhuvud taget svårt att hitta vettiga sjunk klass 4 linor ser det ut som ). Välj en 2:a sortering i #7 och en i #8 och pröva vilken som passar dit spö bäst? För 115:- styck, så svider det ju inte i plånboken att göra på detta sätt.

Ditt spö är ju klassat så att det hamnar litet "mellan stolarna" så att säga.

Vet inte om du har kört med Dan Tackels linor förut? Om inte? Så kan jag säga att det är bra linor trots det tok låga priset.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-13, 09:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej Jock,

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska fösöka svänga inom Dan Tackel någon gång framöver när jag är i krokarna.

Ha det gott,
      Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
        Hej Jock,

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska fösöka svänga inom Dan Tackel någon gång framöver när jag är i krokarna.

Ha det gott,
        Jonas
        Varsågod. Kul att kunna hjälpa till.

Kommentera

Skulle jag vara dig skulle jag satsa på att köpa en riktig märkes lina. 2.a hands linorna är kasserade av en anledning och därför de säljs billigt. Visst har man riktigt ont om pengar men annars förstår jag inte varför man ska spara in på den viktigaste detaljen i flugfisket.

Airflo har riktigt trevliga sjunklinor dessutom med stum kärna. Dessutom tvåfärgade som underlättar att se vart klumpen slutar Sixht sense är mer rättklassad och 40 + är en klass tyngre med kortare klump. Den sistnämnda lär passa lpxe galant. Klumpvikten på 40 + klass 6 väger mellan 16-17 gram beroende på sjunk men bör inte vara några problem på ett så pass snabbt spö. Har själv en di7 till mina 6.or.

ps. Vikten Jock scott rekommenderar låter lågt. Tycker själv 15 gram på klumpen är bra riktmärke för klass 6. Tittar man på guide lines linor ligger även de flesta här omkring. (14-17 g) Eller så menar han de första 9,15 meterna men bättre att titta på klumpvikten då klumplängden kan variera sjukt mycket. Men som sagt lpxe är snabbt och klarar tyngre linor enligt mig.

Kommentera

Jag köpte en Dan-tackel lina förra året klass 6, sjunk och är väldigt nöjd med mitt köp. Ser/känner ingen skillnad på den eller dyrare linor. Däremot flytlina använder jag just Airflo G Shock WF .

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
              Skulle jag vara dig skulle jag satsa på att köpa en riktig märkes lina. 2.a hands linorna är kasserade av en anledning och därför de säljs billigt. Visst har man riktigt ont om pengar men annars förstår jag inte varför man ska spara in på den viktigaste detaljen i flugfisket.

Airflo har riktigt trevliga sjunklinor dessutom med stum kärna. Dessutom tvåfärgade som underlättar att se vart klumpen slutar Sixht sense är mer rättklassad och 40 + är en klass tyngre med kortare klump. Den sistnämnda lär passa lpxe galant. Klumpvikten på 40 + klass 6 väger mellan 16-17 gram beroende på sjunk men bör inte vara några problem på ett så pass snabbt spö. Har själv en di7 till mina 6.or.

ps. Vikten Jock scott rekommenderar låter lågt. Tycker själv 15 gram på klumpen är bra riktmärke för klass 6. Tittar man på guide lines linor ligger även de flesta här omkring. (14-17 g) Eller så menar han de första 9,15 meterna men bättre att titta på klumpvikten då klumplängden kan variera sjukt mycket. Men som sagt lpxe är snabbt och klarar tyngre linor enligt mig.
              Vad jag avsåg, var att ett ERN tal är en uppmätt AFTM klass. Så man kan säga att Janoz LXPe #6 = AFTM 7.5 ca i verkligheten. Alltså, gick jag efter vad en WF. AFTM 7 och en AFTM 8 lina väger enligt tabell.

Gode Gud! Vad jag längtar efter en enhetlig klassning för spön och linor....igen!!! Förr i tiden = Ca. 10 år tillbaka. Köpte man ett #5 spö och en WF #6 lina då så fick man det också. Och slapp denna jakt efter vikt uppgifter eller behöva att plocka fram en våg.

Dan Tackels linor kommer med rätt stor sannorlikhet från Airflo förresten. Jag har själv 3 st sådana och har inget att klaga på.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-14, 20:16.

Kommentera

Jag håller med, en gemensam standard vore fint så man slapp spendera en massa tid på att leta upp vikterna. Men det lär väl inte hända igen.

Som det är nu får man nästan ta fram vågen i butik för att enklast få reda på vikt. Det beror givetvis på vilket fabrikat man tittar på =)

Vore kanske rent av bäst att skita i klassningen och bara ange vikterna istället. Gram är ju fortfarande en ganska hållbar standard, i alla fall på denna kontinenten Finns ju en del skumma ställen som gärna vill röra ihop det med lbs och annat mög.
                Senast ändrad av Janoz; 2015-10-14, 20:24.

Kommentera

Kan bara hålla med om att de skulle sätta ut gram och skippa AFTM helt och hållet. Den funkar ju inte att gå på i 8 fall av 10 nu mer.

De som ska börja att flugfiska, gör ju klokast i att köpa ett färdigt kit för att slippa den här karusellen och riskera att få en obalanserad utrustning i slut änden.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-15, 09:44.

Kommentera

De flesta lintillverkare skriver idag ut vikten på klumpen, antingen på förpackningen eller iallafall på nätet. Så var det inte för 10 år sedan. På grund av detta tycker jag det blivit lättare att hitta passande linor idag än för tio år sen då man nästan var tvungen att provkasta linorna.

Aftm som det från början konstruerades med vikten på de första 9 meterna funkar inte idag då linorna ser såpass olika ut i sin uppbyggnad, klumpen kan ju vara allt från 6 meter till 15 meter. Eftersom spöet ska orka hela klumpen i luften så bör klumpen därför väga lika mycket oavsett längd och därför blir 9 meter missvisande. Däremot är Aftm som bra riktmärke för vad spöet lämpar sig för. Underlättar helt klart speciellt för nybörjare men för att hitta rätt lina bör man hålla koll på klumpvikter. Visa spöet gillar lättare linor andra lite tyngre men det märker man snabbt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    278 visningar
                    0 gillar