Sjunklina #5/6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina #5/6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ern och common cents ser inte om det är en snabbt eller ett mjukt spö.
    Rs-spöna är väldigt snabba spön med kort slagläng. Det är anledning till att väldigt snabba spön blir underklassade. Vad som händer när man sätter på en alldeles för tung lina är spöt inte jobbar som det ska. Istället för att jobba snabbt i toppen så flyttar man ner aktionen till mitten eller tom botten på spöt. Då jobbar inte spöt som det ska.
    Det bästa är ju att testa i butik med rätt lina. Hinner du inte med att ladda spöt med rätt lina så ska du testa ett annat spö.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag tänkte även prova på att fiska booby nu och då är det tydligen en lite snabbare sjunklina som gäller. Sjunk 5 verkar vara populärt och jag har läst om folk som använder både sinktip och helt sjunkande lina.
      Men om det är en sinktip så vore det väl bäst att sikta på någon med lite längre klump?
      Sixth sence verkar ju vara ganska omtyckt när det gäller helt sjunkande linor. När det gäller sinktip så finns ju alltid GL Four Cast i S5 men även Vision Vibe 125 S4.
      Någon som några bra alternativ/tips för detta?
      Senast ändrad av Janoz; 2015-10-19, 11:23.

Kommentera

Ska du ha en sinktip? Då ska du ha en med S4 eller helst S5 spets. Normala sinktip linor har en tendens till att spetsen börjar att stiga upp mot ytan så snart du tar hem linan litet fortare.

Vibe 125, är en longbelly med 12.5 m spets.

Men annars är Sixth sense sjunk en juste lina som är nästan helt stum i kärnan. Är ju en fördel vid mothugg på lång lina. Har självt en sådan fast intermediate till det botten nära fisket sedan 4 år tillbaka. Men så är ju dammen jag fiskar i bara runt 3.5 - 4 m som djupast.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-19, 11:36.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag ska helt ärligt säga att jag inte är säker på om jag ska ha en sinktip eller helt sjunkande. Detta är något som jag inte har så bra koll på så jag jagar alla tips/råd jag kan få =)

Kommentera

Tycker att en vanlig sjunk lina är litet vettigare, i och med att du alltid kommer ned till botten oavsett djup. Och behåller hela paketet där nere under hela intagningen.

Den enda positiva grejen med sinktip, är ju att den blir lättare att få upp ur vattnet och är definitivt behagligare att jobba med om du switch och roll kastar mycket? Men ska du hålla till i stilla vatten för det mesta? Då tycker jag att du ska välja en vanlig sjunk lina.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-19, 11:46.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
              Jag ska helt ärligt säga att jag inte är säker på om jag ska ha en sinktip eller helt sjunkande. Detta är något som jag inte har så bra koll på så jag jagar alla tips/råd jag kan få =)
              Vadar du mest så är väl en viktkompenserad sinktip med flytande skjut att föredra. Du slipper använda linkorg och den är lite smidigare att hantera vid mycket växtlighet och annan bråte som så ofta finns runt kanterna i P&T vatten. Välj en så snabbt sjunkande klump som möjligt. Ju snabbare man får ned flugan desto snabbare kan man börja fiska hem den. Ingen större hit att stå och titta på en lina som sakta dalar ner mot botten Har inget emot helsjunk ( har ett gäng ), men tycker de passar bäst från ring/båt.

Kommentera

Det blir lite varierande fiske men målet just nu blir fiske från land och kajaken.
                Läste lite om denna: https://mistpool.com/product_info.ph...84&language=sv
                Förhållandevis lång del av klumpen som sjunker. Så just nu lutar det väl åt en sådan och en sixth sense hel sjunk.

Kommentera

@Janoz: Skulle rekommendera att skippa sink tipen och köra en lina med sjunkande klump och flytande skjutlina. Personligen tycker jag det lätt blir lite konstig vinkel på linan med sink tip vid till exempel bobby fiske i stilla vatten. Detta tar bort känslan vid denna typ av fiske. Sink tip är däremot bra vid strömmande vatten då det är lättare att styra över stenar samt även menda för att påverka hastigheten. Skulle jag vara dig skulle jag köpa en sjunk 5.a till bobby och vill du ha ytterligare en "sjunkande lina" skulle jag satsa på en intermediate ifall du vill kunna fiska hem flugorna på halvdjup, ofta riktigt effektivt men det räcker långt med en flyt plus en sjunklina.

Kommentera

Hej,
                    Tack för tipset! Ja det vore klart något att överväga. Har du någon färdig lösning att rekommendera?
                    Det hade helt klart varit smidigt med ett klumpsystem med en flytande skjutlina. Men jag har dålig koll på om det finns något färdigt i dessa låga klasserna. Lättare att hitta till de högre klasserna =)
                    Sen finns ju såklart även möjligheten att klippa till egna klumpar.

Kommentera

Forty plus är det:
                      "AirFlo Forty Plus S5 har en sjunkande klump med en flytande skjutlina. Passar bra till Bobbies fiske. Är det djupt passar dock Sixth Sense bättre då den även har en sjunkande skjutlina."

Annars outbound short sink 6 men den har intermediate skjutlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      403 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      270 visningar