Sjunklina #5/6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjunklina #5/6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
    @Janoz: Skulle rekommendera att skippa sink tipen och köra en lina med sjunkande klump och flytande skjutlina. Personligen tycker jag det lätt blir lite konstig vinkel på linan med sink tip vid till exempel bobby fiske i stilla vatten. Detta tar bort känslan vid denna typ av fiske. Sink tip är däremot bra vid strömmande vatten då det är lättare att styra över stenar samt även menda för att påverka hastigheten.
    Finns ju annat än de gamla dåligt sjunkande gångjärnstiparna nuförtiden Airflos streamer max tex: Sjunker som en sten med övergång intermediate innan flyten. Blir inga konstiga vinklar med den utan precis tvärtom. Den har dessutom klippbar spets så man kan ställa in den precis som man vill ha den. Har inte testat, men är nog inga större problem att peta ner den linan en 10 meter om man nu skulle tycka att det var nödvändigt

Discover Airflo Fishing, home of innovative fly fishing lines, tackle and accessories. Explore high-performance fly fishing gear designed for anglers of all abilities, from beginners to experienced professionals. Shop premium quality fishing equipment built to make your time on the water more enjoyable.

Kommentera

Forty plus är det:
      "AirFlo Forty Plus S5 har en sjunkande klump med en flytande skjutlina. Passar bra till Bobbies fiske. Är det djupt passar dock Sixth Sense bättre då den även har en sjunkande skjutlina."

Annars outbound short sink 6 men den har intermediate skjutlina.
      Har haft/har dessa linor. Forty Plusen sjunker bra, men den sk flytlinan sjunker även den ( i varje fall mitt ex ). Sixth Sense och Scierras sjunk använder jag från ringen och det är j-kligt trevliga linor. Outbound short sink 6 är ett riktigt ankare, men har en mycket tunn skjutlina som påminner mer om en vanlig nylonlina. Kastar som f-n, fast känslan blir ganska mycket vajer och det krävs lite övning för att inte det hela skall landa i en hög
      Senast ändrad av Wadman; 2015-10-20, 20:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
        Finns ju annat än de gamla dåligt sjunkande gångjärnstiparna nuförtiden Airflos streamer max tex: Sjunker som en sten med övergång intermediate innan flyten. Blir inga konstiga vinklar med den utan precis tvärtom. Den har dessutom klippbar spets så man kan ställa in den precis som man vill ha den. Har inte testat, men är nog inga större problem att peta ner den linan en 10 meter om man nu skulle tycka att det var nödvändigt

http://www.airflofishing.com/buy.cfm...75/no%20/95366
        Låter fint, den har jag inte testat. Får kolla på den. Behöver en ny Sink tip till strömfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Har haft/har dessa linor. Forty Plusen sjunker bra, men den sk flytlinan sjunker även den ( i varje fall mitt ex ). Sixth Sense och Scierras sjunk använder jag från ringen och det är j-kligt trevliga linor. Outbound short sink 6 är ett riktigt ankare, men har en mycket tunn skjutlina som påminner mer om en vanlig nylonlina. Kastar som f-n, fast känslan blir ganska mycket vajer och det krävs lite övning för att inte det hela skall landa i en hög
          Har 40+ i sjunk 7 till borre m.m. Kastar som en häst sparkar. Där flyter skytlinan om jag inte mins fel. Outbound short är riktigt trevlig. Skaffade nya intouch med i spets blev riktigt positivt överraskad av den. Brukar gilla lite längre klumpar i vanliga fall men denna passa mig.

Kommentera

Outbound short är riktigt trevlig. Skaffade nya intouch med i spets blev riktigt positivt överraskad av den. Brukar gilla lite längre klumpar i vanliga fall men denna passa mig.
            Japp, shorten är riktigt trevlig. Hade en flyt ett tag, som tom fick mig att se ut som rena proffset vid underhandskastandet

Kommentera

Tack för alla tipsen! Nu blev det en RIO Avid 24ft sjunk 5 (drygt 8m sjunkspets) samt en Sixth sense sjunk 5 så nu är det bara att åka ut och testa. Men jag är allt lite sugen på att titta på streamer max någon gång.

Kommentera

Det är dock lite synd att 40 plus linan är lite tung. Det låter ju som att det vore ett riktigt bra och prisvärt alternativ annars.

Kommentera

Tycker du 40 + är tung kör en klass lättare

Dock säker på att det inte är några problem alls att köra 40 + klass 6 på en lpxe klass sex. Kör själv en 40 + klass 6, sjunk 7 på mina scott 6.or och dessa upplever jag mjukare/mindre snabba än min gamla lpxe.

Kommentera

Ok, det får kanske bli en testrunda med #6:an när tillfälle bjuds då.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    187 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    306 visningar
                    0 gillar