Flätlina flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina flugfiske

Hej!

Jag tänkte börja flugfiska igen. Provade för några år sedan, men kom aldrig riktigt igång.
    Jag får hela tiden knutar på tafsen och undrar om det spelar stor roll för fisken om jag har flätlina längst ut?
    Jag vet att jag får knutar pga min teknik, eller brist på teknik...

Fireline har ju kommit med en genomskinlig, den borde funka?

//Robert

Hoppa flätlinan till flugfisket.
    Gå en kastkurs ELLER köp en film om kastteknik. Guideline, Loop mfl har sådana(filmer och kurser). Sen kan du överkompensera och köra större loopar i början, sen tighta till dem efter hand du kan kontrollera dem.

Flätlina kommer inte att avhjälpa ditt problem/fiska lika bra. Sen är det ju kul att lära sig kasta bra också

(vet personer som gillar flätlina till tafs, men de är få då en flätlina syns så mycket mer än nylon/fluorocarbon(även crystal))

Sen kan det bli väääldigt knyckigt/obehagligt att kasta med.

Men kolla in nån film så kommer du lära dig väldigt mycket, och kommer säkert att lösa ditt problem den här sommaren

(oftast kommer knutarna när man tar i för mycket och/eller går ner för långt i bakkastet med dålig tajming)
    Testa stanna högre i bakkastet och accelerera rörelsen i framkastet snarare än ta i från början av kastet, och ha inte mer än klumpen på linan ute när du vill skjuta.

hoppas det hjälper, kasta bra är nyckeln till halva nöjet

Kommentera

Tack för svaret.

Jag kommer förståss att öva tills jag kan kasta utan att få knutar, men jag tror inte att jag hinner det innan helgen. Jag ska upp till jormsjön å fiska i midsommar och tänkte prova lite fluga och jag satsar nog på flätlina, iaf från början. Skulle fisken skygga alltför mycket så får jag väl chansa att nylon med en eller annan knut på håller

//Robert

Kommentera

flätlina

Kommentera

Ursprungligen postat av Hoodie Visa inlägg
          flätlina
          Ok, och det betyder att det är värdelöst med flätlina till flugfiske lr vad??

Kommentera

Tafsen ska vända runt flugan i slutet av kastet, en flätlina är så vitt jag vet bara sladdrig så den lär vara kass.
            Köp en taperad tafs ämnad för flugfiske.
            Life suck's, then you die....

Kommentera

Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
              Tafsen ska vända runt flugan i slutet av kastet, en flätlina är så vitt jag vet bara sladdrig så den lär vara kass.
              Köp en taperad tafs ämnad för flugfiske.
              Kan inte mer än ett instämma med föregående talare..
              Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rayban Visa inlägg
                Hej!

Jag tänkte börja flugfiska igen. Provade för några år sedan, men kom aldrig riktigt igång.
                Jag får hela tiden knutar på tafsen och undrar om det spelar stor roll för fisken om jag har flätlina längst ut?
                Jag vet att jag får knutar pga min teknik, eller brist på teknik...

Fireline har ju kommit med en genomskinlig, den borde funka?

//Robert
                Hej Rayban; Knutar på tafsen får jag också ibland. Det händer också att något träd rusar ner mot strandkanten bakom mig och stjäl mina flugor. Backingen innanför fluglinan brukar vanligtvis vara av dacron. Fler och fler laxfiskare har för att få längre backing börjat använda spectralina. Däremot bör tafsen mellan fluglina och fluga vara så osynlig som möjligt och helst av ofärgad eller svagt grön vanlig nylon. Många flugfiskare använder färdigtaperade köpetafsar. Vissa laxflugfiskeproffs taperar sina egna tafsar genom att knyta ihop flera olika nylondimensioner med den tunnaste närmast flugan. Om det är av ren snålhet eller oerhörd visdom kan jag inte avgöra eftersom jag själv bara tränat på flugfiske efter lax i 45 år.
                Go for the Big Atlantic Salmons!
                Old Firehand

Kommentera

Tack för svaren!

Jag har nu insett att jag får börja fiska med nylon. Jag har dock fått några öringar och harrar på fluga när jag använt svart flätlina, men jag hade kanske fått fler med nylonlina Eventuellt går jag emot alla råd här och provar den "osynliga" fireline linan på ena flugspöt bara för att kunna jämföra.

//Robert

Kommentera

Ursprungligen postat av Rayban Visa inlägg
                    Jag har nu insett att jag får börja fiska med nylon. Jag har dock fått några öringar och harrar på fluga när jag använt svart flätlina, men jag hade kanske fått fler med nylonlina Eventuellt går jag emot alla råd här och provar den "osynliga" fireline linan på ena flugspöt bara för att kunna jämföra.

//Robert

Du nämnde tidigare att du lätt får knutar och trassel(eller så var det någon annan). Använder du flätlina till flugfiske, haha, så ökar det riksen för trassel och bekymmer. För övrigt skyggar de flesta fiskar för det också.

Kör med nylon som alla andra nybörjare istället och få någon till att visa dig grundläggande kast teknik istället...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    291 visningar
                    0 gillar