Flätlina flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nylonlinan gör så att kraften når ut hela vägen till flugan och du får en bättre presentation.
    Nylonlinan töjer sig också och det är en klar för del då man oftast fiskar med tunn krok.
    Med en stum lina riskerar du att slita ut kroken ur sitt fäste.

Kan skriva en massa mer men orkar inte......

Kommentera

Flätlina kan faktiskt vara bra till ett flugfiske och det är till gädda. Jag föredrar iuf tjock nylon men har testat flätlina och det funkar bra att kasta och kroka med. Gäddorna kräver ingen osynlig tafs och man använder inga tunna krokar precis. Det kan faktiskt vara en fördel kanske då man känner gäddans hugg oerhört bra och får en snabb bra krokning.

Kommentera

Förutom att flätlinan skavs av 10ggr snabbare i en mun full av tänder så så jävla bra kan det inte vara.
        Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
          Förutom att flätlinan skavs av 10ggr snabbare i en mun full av tänder så så jävla bra kan det inte vara.

Jo men man använder ju självfallet knytbar gäddtafs mellan flätlinan och flugan. DUH!

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskenez Visa inlägg
            Jo men man använder ju självfallet knytbar gäddtafs mellan flätlinan och flugan. DUH!

Ni måste ha STORA problem med trassel och knutar verkar det som. Trodde först att detta var en skämt tråd, man måste nog vara lite desperat för att ens komma på tanken att använda flätlina som taffs.mitt råd är att köp nylon tafffs på löpmeter så har du råd med lite trassel.

Kommentera

Ursprungligen postat av faja Visa inlägg

Ni måste ha STORA problem med trassel och knutar verkar det som. Trodde först att detta var en skämt tråd, man måste nog vara lite desperat för att ens komma på tanken att använda flätlina som taffs.mitt råd är att köp nylon tafffs på löpmeter så har du råd med lite trassel.
              Jag fiskar som sagt i stort sätt bara med tjock nylon på gädda men har även som sagt testat om flätlina fungerar på gädda vilket det gör. (frågan i denna tråd var om det fungerar att använda flätlina)

Problem med trassel och knutar? Förstår inte riktigt hur du menar faktiskt, flätlina är ju bra mycket lättare att trassla med än nylon och knutarna är väl ungefär likvärdigt svåra. Tror snarare att flätlina ökar trasslet faktiskt. Så här får du nog förklara lite hur du menar.

Det finns flätade taperade flugtafsar att köpa har jag sett, för de som vill testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              181 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
              1 svar
              298 visningar
              0 gillar