Flätlina flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Svår fråga de där, själv hade jag valt flätlina då de är dyrare och borde ge bättre resultat

Kommentera

Ursprungligen postat av brax slayer Visa inlägg
      Svår fråga de där, själv hade jag valt flätlina då de är dyrare och borde ge bättre resultat
      Ja så klart, äntligen ett vettigt svar Att jag inte tänkt på det själv, fast det klart, dom där taperade linorna är säkert inte helt billiga dom heller... Får kolla priser och sen bestämma mig.

Kommentera

En sladdrig flätlina kan inte vända runt flugor på samma sätt som en taperad flugtafs i nylon. Brax Slayer, bara för att det är dyrare behöver det inte alls vara bättre. Själv tycker jag inte att flätlina hör hemma i flugfisket över huvudtaget. Jag föredrar nylon, endera taperad köpt eller hemmagjord spunnen tafs av nylon som även denna blir taperad när man går från 4 till 2 trådar.
        Fish On!

Kommentera

jag kör med hemma bunden flätlina som tafs. men hur ja än gör så blir de knutar.. de spelar altså ingen roll vad det är för lina det blir knutar iallafall

struntar i ifall jag får knutar, får fisk iaf

Kommentera

Just för att flätlinan är sladdrigare är det lättare att få knutar då den inte "fjädrar" tillbaka som en nylonlina gör.
            Fish On!

Kommentera

Gör egna taperade tafsar börja med 0.60 sedan gå till 0.45 eller dyl och jobba dig ner till spets på ca 1m med 0.18 ungefär med en längd av 1,5x spölängden Knyt ihop de olika linorna med kirurgknuten, vänder ut flugorna mycket bättre än en jämntjock tafs. Fungerar mycket bra om man inte har pengar att lägga ut på dyra färdiga taperade tafsar.
              Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
                <0.18 kan vara jobbiga att få ut. desto längre tafs, desto svårare att få en bra presentation. Olika styva tafsar passar olika kasttekniker och du får testa lite olika. En lite förtyngd fluga hjälper dig att stäcka tafsen om det blåser en del och dubbeldrag är guld värt.

En annan sak är att ditt spö kanske inte passar din kaststil, jag älskar snabbare spö, medan min farsa vill ha värsta loomisspöna, dom kan man ta en kopp kaffe mellan fram/bak-läggen på.
                Vilka loomisspön anser du vara extremlångsamma???

Tycker presentationen blir fan så mkt bättre med lång tafs än kort.....

Kommentera

Köp bara lite tafsmaterial skit i taperingen om du är ovan och ge dig ut och kasta typ 0,15 - 0,20 borde väl räcka beroende på vad du ska fiska. När du börjar få till en hyffsad teknik gå över på en taperad tafs.

Håller med Skalle att presentationen blir bättre med lång tafs.
                  http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av brax slayer Visa inlägg
                    Vilken flätlina är dyrare än färdigtaperad flugtafs på 9 fot som kostar 49:- kan du visa mig vilken flätlina som är dyrare per meter än så??
                    Som det ser ut nu så kommer vädret inte bli bättre i eftermiddag.

Kommentera

Flätlina borde vara perfekt som backing då den inte har nån linminne och flyter, som tafs så tror jag inte heller på flätlina.
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      184 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      299 visningar
                      0 gillar