Köp av nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra, ska det väl bli nu då tycker jag. Wittlock, har ju inga stenålders modeller hur som helst.

Ser fram emot fotona! Och är som sagt väldigt nyfiken på hur du tycker att det uppför sig?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-19, 14:49.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Förresten, vad har du tänkt dig för lina?

Kommentera

• Kommer nog bli en omställning fast när jag kastar med loop spöt så känns det som att det fattas kraft när jag börjar komma ut i 20m lina och skjutet blir inte så bra.. En till grej som jag stört mej på är att när jag skjuter och backingen ska ut genom ringarna så börjar den istället snurra runt spöt när man får till ett bra skjut. Kunde vara ute och kasta lite på ute-isen. Kändes lite ovant i handen innan man fick känslan igen och fick in takten och bågarna blev bättre
        Vad rekommenderas för lina till m3an? Python WF5?
        Det ska bli riktigt skoj att se hur m3an uppför sig
        RS:en borde passa ganska bra på spöt så ska testa den nu när spöt kommer och se hur den funkar.

Nä nu ska jag nog slippa stenåldersspöna.. berättade om lundgrens och han blev lite förvånad och sa att det inte var normalt av rst. Sa att han skulle kolla så att allt såg bra ut på spöt och det var det. Tror knappast att det skulle vara något på en topp-serie.

/Valter
        Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

• # Kommer nog bli en omställning fast när jag kastar med loop spöt så känns det som att det fattas kraft när jag börjar komma ut i 20m lina och skjutet blir inte så bra #.

Detta kan bero på att du inte orkar få kraft / bärighet nog på lång lina. Om det sedan beror på combot lina / spö eller något i din kast teknik är litet svårt att säga utan att ha sett dig kasta.

# En till grej som jag stört mej på är att när jag skjuter och backingen ska ut genom ringarna så börjar den istället snurra runt spöt när man får till ett bra skjut.#

Kan du utveckla detta litet granna?

Python Longbelly 5 blir nog utmärkt.

Tänk nu på när du testar M3:an att det har en helt annan "sweet spot" där spöt laddar linan som bäst än ditt Loop spö. Kan ta en liten stunds övnings kastande innan du hittar rätt. Men när du hittar den? Då kommer du nog att få stå päls! Liksom att vara ägare till ett spö som full pris kostar över 5 papp, gör ju inte saken sämre eller hur?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-19, 20:40.

Kommentera

• Ja Fantastico ett 5 papps spö är inte illa.

Men med backingen så menar jag att det går runt spöt och snurrar fast sig så att det blir tvärnit på linan som att någon hade tagit tag i den. Väldigt svårt att förklara.
            Tror nog att skillnaden kommer att vara enorm mellan dom olika spöna. Haha det blev ett stort steg, från botten serien till en av topp serierna av ett topp märke. Ligger m3an rätt till i aftm och ungefär ern?

Ang. linan så.. den håller sig i luften men jag får inte alls samma linhastighet. Kan ju inte heller säga att jag är nån elit-kastare men tycker ändå att jag får ut den rätt långt. Backingen är inte problem att få utanför spö-ringarna när den inte snurrar runt klingan.

/Valter

Kommentera

• O.k. Börjar undra om inte hela fenomenet med både backing lina och fluglinan beror på att den har mycket minne och skruvar sig helt enkelt? Börjar flug linan skruva sig? Då bör ju backingen betee sig likadant mer eller mindre.

FireRaptor, här på forumet hade en hemsk flytlina som till och med låg och hoppade / roterade när den tog vatten.. Det hjälpte en stund att hård sträcka hela linan under ett par minuter. Men fenomenet upprepade sig efter ett tag igen.

Är den lina du använder en Loop lina? Då är jag inte allt för för förvånad att den kan betee sig litet underligt? Loop är bra på rullar etc. Men ska nog låta en annan tillverkare sköta det där med linorna.

Så vitt jag har sett ligger nog RST spöna rätt i klassningen. Och har hört på Edge att Sameos linor faktiskt håller klassningen bra också.

Nu är det ju så med RST spöna att det faktiskt går att hänga på en klassning tyngre än normalt utan att spöt kroknar på lång lina. Jag har, när det blåst mycket, hängt på en Dan Tackel 2:a sortering WF 7:a t.om på mitt Mythos Blue 5/6 utan att det kroknat.

Vet i tusan hur de lyckats få en sådan rygg rad utan att spöt blir en trist telefon stolpe?!

M3:ans ERN, vet jag inte riktigt tyvärr. Finns inga uppgifter att hitta i Sexy Loops data bas.

Men skulle gissa att ditt kommande M3 # 4/5, ligger nära ERN 4.0 och iaf inte över ERN 4.50. Och överklassat är det definitivt inte!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-19, 21:42.

Kommentera

• Kanske kan få nån att ta bild på när jag kastar
                Och då får jag nog bild om backingen snurrar också. Men då får man hoppas att det blir fint väder, det kan ju vara att det är så kallt ute. En kall lina har ju mer minne än en varm men sen har jag inte skött den så bra.
                Kan det vara lyckat att gå upp i en WF 6a eller är det bäst att hålla sig till wf5? Fick en härlig lön idag. Känns inte alls tokigt att spendera lite pengar

/Valter

Kommentera

• Njae, i sådant fall får du nog be någon filma det och konvertera ner det till AVI fil och lägga uppp det för nedladdning på Rapid share t.ex.

Men eftersom du säger att du inte skött om linan speciellt mycket och med vetskapen om att Loops linor är ganska stela i normal fall (förutsätter då att du använder kit linan?) Så blir den ju inte mindre stel i kylla precis och kan ha mycket minne oxå. Så tror jag nog att det är där problemet ligger mest.

Du får väl se hur det fungerar med en ny lina och M3:an? Händer samma sak där? Är det ett kast tekniskt fel är jag rätt säker på.

Om jag vore dig, innan du köper en dyrare lina. Så skulle jag köpa en WF 5 och en WF 6 Dan Tackel lina och testa vilken som funkar bäst för dig?

Den som visar sig passa mindre bra? Den kan du ju spara tills du kanske köper ett annat spö. Eller testa på Loop spöt.

2 st sådana linor blir ju runt 300:- med frakt.

Skulle heller inte bli så väldigt förvånad om du fortsätter med Dan Tackel linan i så fall?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-20, 00:55.

Kommentera

• Ja det är kit-linan.. man ser ju hur det blir med m3an.
                    Men haha tror inte det blir så lyckat på film kom jag på eftersom linan är vit liksom snön

Jag kan nog kanske få prov kasta en lina nånstans i kiruna. Man kan ju alltid fråga om möjligheten finns isåfall så borde ju det vara bra.

Längtar till jag har ett m3 här hemma nu

Kommentera

• Kan du få prov kasta med olika linor är det ju väldigt bra!

Förstår att du kommer att bevaka brevlådan som en hök från mitten av veckan. Med litet tur, så kan du ha avin på onsdag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      403 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      269 visningar